Annonsørinnhold:

SER ENDRINGER: Vinh Quang Nguyen jobber med fremvoksende teknologier i EVRY.

Amazon er på vei inn i det norske markedet. Skal andre aktører overleve, er det én ting å gjøre

Publisert Sist oppdatert

Den utenlandske nettgiganten ligger «lysår» foran norske retail- og logistikkselskaper. Norske aktører kan ta opp kampen, men da må det skje nå.


Amazon er én av de mest sentrale aktørene som overlevde den dotcom-boblen for snart 20 år siden. Mye av årsaken til at Amazon overlevde, er at nettgiganten har klart å mestre logistikkaspektet ved netthandel.

– De ligger derfor «lysår» foran norske retail- og logistikkselskaper, sier Vinh Quang Nguyen, som jobber med fremvoksende teknologier i EVRY.

Over tid har selskapet tilegnet seg tung kompetanse, og utviklet smarte løsninger for hele verdikjeden – fra betaling til levering. Nå står det nordiske markedet for tur – og forbrukerne vil med dette få tilgang til et svimlende utvalg og lynrask levering.

Amazons store fordel er evnen til å tenke stort og helhetlig med kunden i sentrum. De har lagt seg i selen for å gjøre handel friksjonsløst, ifølge Nguyen. 

MÅ FORSTÅ: Bedrifter bør identifisere utfordringene som skjer i markedet, og se egen virksomhet utenfra. Det kan EVRY bidra med, blant annet gjennom «design thinking».

 – Amazon tester nå ut droner for å levere varer, de har patent på luftskip som flyvende varelagre, «casher-less»-butikker, «in -home»-leveranse og mye mer. Formålet med disse innovative og utradisjonelle ideene, er å utforske nye metoder for å skape bedre kundeopplevelser, samt effektivisere vareleveranser, illustrerer Nguyen.

Norske aktører må samarbeide

Ifølge den ferske rapporten Norsk E-handel fra Dibs, vil norske forbrukere handle på nett for over 144 milliarder kroner i 2018. Det er en vekst på 17 prosent fra året før. Men om norske aktører skal få en bit av denne kaken, er de nødt til å bli mer kundeorienterte, mener Nguyen.

– Se på matkasseleverandørene som måtte stenge dørene på grunn av høye logistikk-kostnader og utfordringer med levering av ferskvarer. Amazon vil tvinge de norske selskapene til å gjøre logistikkoperasjoner raskere og mer kundeorientert, forklarer han.

Norske aktørers store fordel, er lokal kunnskap og forståelse for markedet de allerede er en del av.

- Det er et lite vindu som kan bruke til å mobilisere. Noen Norske e-handelsaktører har allerede søkt sammen mot felles plattformløsninger, og storplattformløsninger kan gi norske aktører et konkurransefortrinn ved bruken av «norsk» kundedata til å skreddersy kundeopplevelsen. Går de i tillegg sammen om lagerplass og levering, vil logistikkoperasjonen også kunne effektiviseres, forklarer Nguyen.

Aktører som Orkla og Eurosko legger allerede opp deler av sine varehus via Bring.

Løsningene finnes allerede

Smarte løsninger for raskere levering er tilgjengelig, noe Amazon benytter seg av. Selskapet har en leveringstid på alt fra 1-2 timer til maksimalt to dager.

Foreløpig har få norske aktører tatt disse i bruk, selv om teknologien finnes.

Amazon deler leveringskjeden inn i tre:

«First mile» handler om å bruke maskinlæringsalgoritmer til å forutsi hvem som kommer til å kjøpe hva, når og hvor. Slik blir forståelsen av hvilke varer som bør ligge i de ulike varelagrene, bedre.

– Poenget er å flytte varen nærmest kunden allerede før de klikker kjøp. Da får kunden varen mye raskere, sier Nguyen.

«Middle mile» skjer på varelageret, hvor Roboter, sensorer og AI-systemer bidrar til å vurdere den optimale lokasjonen til varene og flytter dem slik at utleveringen går raskt og smidig.

«Last mile» utgjør selve leveringen.

– Predikasjonsmodeller vil kunne forutsi hvor lang tid det vil ta før en vare er hos kunden, hvilken rute som er den optimale og hvilke varer som bør ligge sammen, for mest mulig kostnadseffektiv transport, forklarer Nguyen.

Setter logistikkalgoritmer ut i praksis

Han får støtte fra Jon Kåre Stene, med-gründer og Chief Distribution Officer i Kolonial.no, som tilbyr kjøp og levering av dagligvarer på nett. Selskapet ble etablert for fem år siden og omsatte for 800 millioner i 2017. Stene merker allerede at forventningene til levering øker.

– Dagligvarebransjen er ekstremsport. Det stilles veldig høye krav til effektiv logistikk for å være konkurransedyktige, siden dekningsbidraget for dagligvarer er lavt, sier Stene.

Han forteller at lager- og distribusjonsoperasjonene er de største kostnadsdriverne.

– Det handler om volum og tetthet og hvor mange leveringer vi får gjort per kilometer og per time. Vi fokuserer på sjåføreffektivitet, prosesstid og hvor enkelt man kan gjøre det for sjåføren med veibeskrivelser, parkering og leveringen på døra, sier han.

- Teknologi ikke løsningen på alt

Stene mener ny teknologi ikke alltid er løsningen isolert sett, men at man må ta i bruk teknologi der den gir reelle fordeler.

– Om du ser på de siste årene har det vært mye «hype» rundt selvkjørende biler, kunstig intelligens og annen ny teknologi. For oss handler det om å hele tiden følge med på utviklingen og se hvordan vi kostnadseffektivt kan benytte teknologien i våre operasjoner. Vi har bare sett begynnelsen på hvordan ny teknologi kan optimalisere logistikkoperasjoner, sier Stene.

Et annet viktig satsningsområde for selskapet er ruteoptimalisering og informasjon til kundene.

– Ruteoptimalisering er ingen lek når man snakker om det volumet vi er kommet opp i. Det høye volumet stiller strenge krav til kvaliteten på optimaliseringsalgoritmer, verktøy og programvare. Én ting er digitale verktøy for sjåføren i bilen, en annen er hvordan vi informerer kundene om eventuelle avvik og hvor sjåføren befinner seg, sier han.

Må revurdere egen situasjon

Nguyen i EVRY mener alle aktører nå må revurdere egen situasjon.

– Det handler om å forstå forretningsverdier og identifisere utfordringene. Vi i EVRY har bakgrunn fra blant annet «design thinking», og hjelper kunden med å se egen virksomhet utenfra, sier han.

- På den måten er det enklere å ta innover seg hvilken verden du må forholde deg til for å drive bedriften fremover. Utviklingen av ny teknologi vil fortsette uavbrutt, og vi må tørre å snakke om forretningsproblemer som kan oppstå. Vi må bli bedre på å sette teknologien inn i en større kontekst, sier Nguyen.