Annonsørinnhold:
7 NYE TECH-BEDRIFTER SOM HAR GJORT SEG BEMERKET I 2020
De er nyoppstartede med høyt driv og (minst) tre ting felles: De innoverer med kommunikasjonsteknologi, de er en del av Telia Startup, og de brenner for å gjøre en forskjell.
I Telia heier vi på innovasjon som kan skape ny verdi for samfunnet. Gjennom mentorprogrammet Telia Startup, utfordrer vi derfor nyoppstartede selskap til å ta i bruk teknologien vår på nye måter, forteller Charlotte Heyerdahl, Marketing specialist i Telia.Verden går ikke videre uten at noen stiller spørsmål og kommer med nyskapende ideer. Telia brenner for å utfordre alt som er tungvint og trøblete, og skape nye løsninger som gjør samfunnet og livene våre litt bedre. Gjennom mentorprogrammet støttes gründere som deler den samme visjonen.– Startupene har allerede sine forretningsideer og tjenester. Vi kan bidra med å legge til rette for videre utvikling. Vi gir tilgang til våre testmiljøer og ekspertise på huset, for vi vil at startupene skal lykkes og gjøre en forskjell, sier hun.
Syv oppstartsselskaper fikk plass i programmet for 2020, og fikk med det tilgang til Telias tjenester, kompetanse og teknologi. At de er plassen verdig har de utvilsomt vist!
Voluto: En vakker vindmølle
Mens debatten har rast om vindmøller, har John Fasting Sørbø og Voluto jobbet på spreng for det som kan være selve løsningen. For hva om vindmøllene ikke ødela det vakre landskapet, snarere tilførte noe estetisk?
– Vind og vindmøller har fascinert meg, helt siden jeg var liten gutt. Så ideen om å lage en ordentlig fin vindmølle, har nok ligget der lenge, sier Sørbø.
Voluto lager en frittstående kraftstasjon med fokus på design, som fanger opp og lagrer energi både fra vind og fra sol. Den kan gi elektrisitet til steder der vi ikke har hatt det før. Og med det også muliggjøre smart teknologi hvor som helst.
— Grundertilværelsen er ikke en maraton. Den er heller et ultraløp man ikke vet slutten på, sier Sørbø, som har satt stor pris på å ha en støttespiller i Telia, som har bidratt med teknisk nettverk og profilering.
Learnlink: Nettskole ble plutselig brennaktuelt
Da 2000 lærere over natten tok i bruk verktøyet til LearnLink, ble gründerne nødt til å snu seg raskt.
— Å få suksess er selvsagt veldig gøy, men også utfordrende. Det var ikke denne målgruppen vi hadde bygget forretningsmodellen vår på til å begynne med, forklarer gründer og personlig lærer Tellef Tveit.
LearnLink tilbyr tilpasset leksehjelp på nett for privatpersoner, men da skolene stengte i mars hadde også lærerne behov for et verktøy til å følge opp elevene sine som satt hjemme. LearnLink kastet seg rundt og utvidet tjenesten.
— Da Korona brøt ut ble produktet vårt mer aktuelt enn noen gang og vi lot derfor lærere bruke våre verktøy gratis. Det førte derimot med seg utgifter vi ikke hadde sett for oss, på grunn av den enorme trafikken. Hosting-kostnadene økte dramatisk, ler Tveit.
Den økte trafikken ga samtidig gründerbedriften verdifull eksponering og læring. Telia Startup hjalp til for å orientere dem i det nye forretningsmessige landskapet.
— Vi kunne mye om hvordan man skaper motivasjon med nettundervisning, men mindre om hvordan man bygger et selskap. Her har Telia bidratt på felter vi ikke har kompetanse på, sier Tveit.
— Telia Startup har gitt oss uvurderlig hjelp i denne spesielle tiden. Både foreldre og lærere ble i våres kjent med tjenesten og vi opplevde stor etterspørsel på det private markedet. Da var det utrolig viktig å ha Telia i ryggen for å sikre videre vekst og gode vilkår for våre kunder.
Heimdall Power: Satser internasjonalt med strømnett-sensor
Med en sensor som monteres på kraftlinjene, kan strømselskapene hente ut verdifull data om vedlikehold og ikke minst om kapasiteten i nettet. 2020 har vært et fantastisk år der Heimdall Power har fått testet ut teknologien, og nylig signerte de sin første store avtale i Europa.
— Vi landet vår første store kontrakt med Austrian Powergrid, som er det Østerrikske statsnettet. Vi har mange installasjoner i Skandinavia, men å vinne i Europa er en viktig milepæl for oss, sier CEO Brage W. Johansen.
Heimdall Power tok først kontakt med Telia for å diskutere hvilke muligheter som finnes innenfor IoT, 4G og 5G. Å være med i Telia Startup har vært nyttig av to grunner:
— Vi har fått en god, faglig dialog rundt IoT og mobildekning. Og vi fikk profilert oss som en startup. Blant annet med gode artikler og filmer via Telia. Det har vi satt stor pris på. Og vi har anbefalt programmet varmt til andre, sier Johansen.
— Veien videre? Løsningen vår er global, så vi har globale ambisjoner, sier Johansen.
ONiO: Smartteknologi uten batterier
Da det norske selskapet ONiO ble med i Telia Startup, var det med et egenutviklet termometer, som festes på kroppen som et plaster. Helt uten batterier.
— Da vi inngikk samarbeidet hadde vi en litt annen strategi enn hva vi har i dag. Vi innså at å ta ett medisinsk produkt til markedet ble for kostbart, sier Chief Marketing Officer Runar Finanger.
Selskapet satser nå på chip-utvikling, som var kjerneproduktet for at plasteret skulle virke. I dag bruker all IoT-sensorikk i industrien batterier. Markedet for batteriløse dingser er derfor enormt, forteller Finanger.
— Battery-less er fremtiden, spesielt innen IoT. Bare tenk på kostnadene ved å bytte titusenvis av batterier hvert år! Vår løsning åpner også for at sensorer kan sys inn i klær og støpes inn i betong, sier han.
ONiO ble tidligere i år med i EUs fundingprogram for startups i Europa, som har gitt nok kapital til å skalere opp selskapet og ansette flere ingeniører. Finanger har bare positive ting å si om Telia Startup.
— Gjennom Telia Startup har vi blitt synlige. Og vi får fortsatt telefoner som lurer på om plasteret snart er i produksjon, ler han.
EasyGrowth: Lanserte smartsensor for landbruket
Redusert arbeidstid og optimaliserte vekstforhold for avlingen, med en enkel målestasjon som måler fukt og temperatur i landbruket. Nå er produktet fra EasyGrowth klart til bruk. og selskapet jobber i disse dager med å komme ut på det norske markedet.
— Det er her vi legger ned innsatsen først, forteller en av grunnleggerne, Hans Petter Bye Stien.
Målestasjonen er avhengig av IoT-teknologi og god dekning. Dette har selskapet samarbeidet med Telia for å få til.
Gjennom Telia Startup fikk de også vist frem produktet sitt.
— Vi har nådd et mye større publikum enn hva vi selv hadde klart. Det har resultert i mange gode innspill fra lokale bønder og andre samarbeidspartnere, sier Bye Stien.
I løpet av året fikk ideen deres blant annet omtale i det Islandske bondebladet, forteller han.
— Det var en stor motivasjon for å jobbe på videre. Resultatet er den ferdigstilte målestasjonen EasyGrowth G1, med tilhørende applikasjon, som vi nå er mulig å bestille, på easygrowth.no.
Quine: Effektiv filmproduksjon over 5G
De revolusjonerer hvordan filmer og serier produseres, og vekker stor interesse verden over. Så langt i år har Quines løsning blitt brukt I mer enn 20 film- og TV produksjoner og NRK bruker QuineCore for å effektivisere produksjon av TV-serier.
— Som en del av Telia Startup ble vi blant de første i verden til å kjøre en filmproduksjon over 5G-nettet, forteller gründer Gunleik Groven.
Quine retter seg hovedsakelig mot produksjonsselskaper. Telia har også vært en viktig medspiller for å skaffe nye investorer.
— Vi har hatt et veldig bra samarbeid med Telia. Og 5G er det vi på sikt vil få størst nytte av! Vi kommer definitivt til å fortsette samarbeidet, avslutter han.
CompanyCast: Har gjort strømming enkelt
Med en enkel strømmeløsning, som også finnes i en mobil utgave, har CompanyCast gjort det enkelt å strømme og dele alt fra pressekonferanser og Teams-møter og til foredrag og kurs.
— Mange tror at korona var et luksusproblem for oss, men det var bom stopp på hele kurs og konferansemarkedet, innrømmer daglig leder i CompanyCast, Frode Børli.
De snudde seg rundt og utviklet tjenesten for å møte behovet pandemien skapte. Løsningen ble strømming av gudstjenester, begravelser og kommunestyremøter.
— Jeg har absolutt fått mye igjen fra Telia Startup. Det har vært relevant for begge parter. Telia leverer kabel-TV og vi leverer tjenester på denne. Vi har også sendt gudstjenester over 5G-nettet i Lillestrøm kirke sammen. Og dette brukes nå hver helg, forteller Børli.
CompanyCast har i hele startup-perioden hatt tett dialog med Telia.
— Telia åpner dører. Nå har vi sammen laget en pakke som består av et nettbrett, en lydløsning og et kamera. Slik kan kirker strømme fra gudstjenestene og seremoniene på egen hånd. Løsningen egner seg også til andre ting selvsagt. Og med mobilt bredbånd fra Telia virker det bare, avslutter Børli.
Telia Startup
Et mentorprogram for nye selskap i vekst, som vil skalere sine forretningsideer på kommunikasjonsteknologi.
Programmet strekker seg over 12 måneder og bedrifter som blir med får kostnadsfri tilgang til en rekke av Telias produkter og tjenester, samt kompetanse fra mange av våre fagfelt. Som for eksempel infrastruktur, tilkobling og teknologisk kompetanse, veiledning på finansielle løsninger, logistikk, salg og markedsføring.
Programmet er en god mulighet til å bygge partnerskap med et stort, etablert selskap, som er ivrige på å lære og på å hjelpe din virksomhet med å vokse.