Annonsørinnhold:

Aldri en kjedelig dag på jobb

– Det som har gjort at vi har lykkes frem til nå, er ikke det som kommer til å bringe oss videre. Vi har lyst til å være her i 250 år til, og da må blikket rettes fremover, ikke bakover, sier Morgan Simonsen i Storebrand.

Publisert Sist oppdatert

Morgan Simonsen (46), Head of Cloud Centre of Excellence i Storebrand, snakker med innlevelse og glød om fokuset i selskapet han jobber i. Selskaper kommer ikke utenom å satse på teknologi i dag, forklarer han. Dette gjelder også for Storebrand, som har to teknologer i toppledelsen, de satser stort på innovasjon og har en toppmoderne teknologiplattform.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Morgan jobber i Storebrands avdeling i Kristiansand, men samarbeider tett med alle avdelingene til konsernet om store prosjekter.</span>
Morgan jobber i Storebrands avdeling i Kristiansand, men samarbeider tett med alle avdelingene til konsernet om store prosjekter.

– Storebrand er i ferd med å gjennomgå en kjempestor endring, og teamet vårt er det vi kaller et transformasjonsteam, bestående av sky-arkitekter. Vi har ansvar for å lede Storebrand over i skyen, og la konsernet ta eierskap til egen teknologi. Det er kjempespennende å få være med på dette, forteller Morgan.

Sikter mot skyen

Som en del av transformasjonen har Storebrand nettopp gjennomført første ledd i prosjektet. Storebrands kapitalforvaltning har blitt flyttet til skyen. Dette tilsvarer omtrent 15 % av Storebrands totale infrastruktur, og flyttingen var en suksess, forteller Morgan.

– Vi har nå fått grønt lys for å flytte de resterende 85 %, og setter i gang med det straks. Det er selvfølgelig et kjempeansvar å lede dette, men jeg er en person som liker å ha innflytelse. Da får man automatisk også tilsvarende mye ansvar. Men det vi jobber med er jo veldig gøy - det er aldri en kjedelig dag på jobb. Ofte jobber vi med helt nye problemstillinger, og får utfordre oss selv og lære nye ting.

Men selv om Morgan kan feire et vellykket prosjekt, og nå starter neste trinn i flyttingen til skyen, ser han enda lenger fremover.

– Flytting til skyen gjør jo alle, men vi tenker allerede på neste skritt. Både når det gjelder egen teknologi og utviklingen av den, men også hvordan «Nye Storebrand» skal bli.

Digital kulturbygging

Fremtiden til Storebrand er hybrid, men for Nasseem Hessami (31) ble starten på karrieren i konsernet heldigital.

– Jeg startet i jobben i april/mars 2020, så det var jo akkurat da koronapandemien gjorde sitt inntog. Så det var rett på hjemmekontor, og først de siste par ukene har jeg faktisk vært på kontoret og møtt kolleger skikkelig.

Nasseem flyttet fra USA til Norge for 3 år siden for å ta en master. Da hun gikk på det siste året så hun en stilling som dataanalytiker i Storebrand. Hun søkte på jobben, og til sin store glede fikk hun den. Selv om omstendighetene kunne vært bedre, følte hun at hun ble del av fellesskapet nesten umiddelbart.

– Jeg var litt bekymret, både fordi pandemien gjorde relasjonsbygging vanskeligere, men også fordi jeg var innvandrer og ikke snakket språket godt. Men, jeg følte meg hjemme med en gang! Det var imponerende hvordan ledelsen greide å gi oss muligheten til å bli kjent, selv om det var digitalt og på avstand. Og nå som vi kan samles på kontoret igjen, er det enda bedre. Jeg lærer så mye av de jeg er sammen med, samtidig som det er så fantastisk godt samhold blant kollegene.

Alltid noe å lære

Nasseem er enig med Morgan i at arbeidet er en konstant læringsprosess, hvor det aldri er en kjedelig dag.

– Det er alltid noe å lære. Man blir aldri utlært i denne typen jobb. Som dataanalytiker er dagene veldig varierte, og vi jobber med veldig mye forskjellig. Det kommer helt an på hvilken avdeling som trenger hjelp den dagen. Enkelt forklart så ser jeg på meg selv som en tolk, som gjør om dataene til lettforståelig og relevant informasjon.

I likhet med Morgan trekker hun frem muligheten til å selvutvikling og læring i det daglige arbeidet som viktig. Ledelsen i Storebrand er mer enn villig til å legge til rette for at medarbeiderne skal utvide kompetansen og ferdighetene sine, forklarer Morgan.

– Vi støtter opp om alle initiativer som har med kunnskapsbygging å gjøre, som kursing og den slags. Det finnes ingen oppskrift på hva en teknologi-interessert person er, vi er alle forskjellige. Men felles for oss alle er at vi liker å lære av hverandre. Derfor har vi ukentlige møter hvor vi legger frem ideer og presenterer nye ting vi synes er interessante.

Flat struktur

Storebrand har røtter helt tilbake til 1767, men er i dag et moderne konsern hvor utviklingen av ny teknologi står helt sentralt. Samtidig er konsernet opptatt av å legge til rette for at menneskene som skal samarbeide og bruke ressursene sine på best mulig måte. For amerikanske Nasseem var møtet med forretningskulturen i Storebrand en svært positiv overraskelse.

– Jeg vet ikke om jeg vil kalle det et flatt hierarki, eller at hierarkiet ikke eksisterer i det hele tatt. Det var uvant for meg, men jeg liker det veldig godt. Og det føyer seg inn i følelsen av det fantastiske samholdet her. Etter å ha jobbet sammen med noen i to uker, føles det som om du har kjent dem i to år!

Med alle prosjektene som er på gang og et samfunn som gradvis gjenåpnes, ser både Nasseem og Morgan lyst på fremtiden på jobb.

– Pandemien førte jo til store endringer i arbeidshverdagen både for oss og alle andre bedrifter. Nå må vi se om vi kan trekke noen positive lærdommer fra denne erfaringen. Uansett er det veldig spennende tider for å jobbe i Storebrand, sier Morgan.

Se ledige stillinger hos Storebrand

Powered by Labrador CMS