Annonsørinnhold:

Med hjelp fra Subscrybe har Morten Munch-Olsen og Bilkollektivet fått flere fornøyde bildelere og et bedre tilbud til både gamle og nye medlemmer.

Bilkollektivet økte kundetilfredsheten og tredoblet medlemmene med hjelp fra abonnementsekspertene i Subscrybe

Bilkollektivet har drevet med bildeling siden 1995 – lenge før delingsøkonomi var et begrep og det fantes apper. Med moderne mobile tider trengte Bilkollektivet hjelp for å stå sterkere i ny konkurranse og øke medlemsmassen. Hjelpen fant de hos Subscrybe.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har eksistert i 27 år, men det har skjedd mer i selskapet på de siste seks månedene enn de foregående 27 årene, starter direktør Morten Munch-Olsen i Bilkollektivet.

Forretningsideen til Bilkollektivet er å tilby biler til de som ikke vil eie bil selv. Helt fra starten er bilene blitt tilgjengelig gjennom at man blir medeier gjennom en engangssum, kombinert med et månedlig abonnement og så har man betalt ekstra leie for bilbruken. Uansett bilbehov hadde Bilkollektivet bare én type eierskap og ett abonnement.

Styrket konkurransekraften med Subscrybe

Det seneste tiåret har bildelingstjenesten fått en rekke nye konkurrenter som har utnyttet mulighetene som ligger i internett og apper. Getaround/Nabobil, Vy, Hyre og Uber er bare noen få, samtidig som tradisjonelle aktører som Avis og Hertz har utvidet sine konsepter. Om Bilkollektivet skulle overleve de neste 15–20 årene måtte tilbudet tilpasses markedsendringene.

Morten Munch-Olsen kontaktet konsulentselskapet Subscrybe, som bistår en lang rekke forskjellige store og små virksomheter på tvers av alle abonnements- og medlemsbransjer. I første omgang trengte Bilkollektivet et tilbud til medlemmene som brukte bil ofte. Den vanligste grunnen til at medlemmer meldte seg ut av Bilkollektivet var at bilbruken ble for dyr. Isteden kjøpte de seg egen bil.

– Vi er genuint opptatt av at folk deler bil i stedet for å kjøpe egen bil, understreker Munch-Olsen.

Med hjelp fra abonnementsekspertene i Subscrybe har laget tre nye medlemstilbud uten å ta fra det opprinnelige, “Privat”.

Ved hjelp av medlemsundersøkelser, dataanalyser og markedsundersøkelser lanserte Bilkollektivet, etter forslag fra Subscrybe, to nye abonnementsløsninger i tillegg til det opprinnelige – Privat: “Jeg kjører bare litt, av og til”:

● Klikk & Kjør : “Plutselig trenger jeg bil”

● Privat+: “Jeg trenger bil oftere og kjører mye.”

– Privat+, som koster 1.250 kroner i måneden, men gir 50 prosent rabatt på leieprisen, ble vårt tilbud til medlemmene som forsvant. I dag er det denne medlemsgruppen som er de mest fornøyde, forteller Munch-Olsen og legger til:

– Fornøyde kunder, som opplever at medlemskapet lønner seg, gir lojalitet og lønnsomhet på sikt.

Nye abonnementer uten kannibalisering

Med hjelp fra Subscrybe utviklet Bilkollektivet abonnementsmodeller som ikke kanibaliserte på den opprinnelige modellen og har gjort at Bilkollektivet både unngår å miste medlemmer og når ut til nye kundegrupper. Det siste tilbudet er “Klikk og kjør”, der man kan leie bil uten å være medeier i Bilkollektivet. De nye tilbudene har gjort at Bilkollektivet på kort tid har tredoblet medlemsmassen.

Man må være villig til å endre seg i takt med markedet, sier Jon Erik Ofstad i Subscrybe.

– Vi ser på oss selv først og fremst som dyktige abonnementshåndverkere med et skarpt blikk på dagens utfordringer og morgendagens muligheter. Derfor går optimering av den eksisterende virksomheten alltid hånd i hånd med utvikling og implementering av nye, innovative løsninger, forteller direktør og partner Jon Erik Ofstad i Subscrybe.

Han forteller at Subscrybe arbeider på tvers av innovasjon, forretningsutvikling og driftsoppgaver på et strategisk, taktisk og operasjonelt nivå for å komme frem til medlemskap og abonnementsløsninger som gir en lønnsom forretning.

– Man må være villig til å endre seg i takt med markedet. Innovasjon bør ikke være noe man vurderer bare når man opplever svakere etterspørsel, men heller jobbe med kontinuerlig. God dialog med sine kunder, og de man ønsker å ha som kunder, er veien til sterke kunderelasjoner. Når man kombinerer det med et innovativt tankesett, får man en sunn abonnementsvirksomhet, fortsetter Ofstad.

Kan ikke løse alt selv

Subscrybe-direktør Ofstad berømmer Bilkollektivets evne til å fornye seg og holde seg relevante. Det har også gjort at Bilkollektivet er en av få biltjenester som har gått med overskudd helt siden starten og fortsatt gjør det.

Tidligere var Bilkollektivet et selskap der det var mange manuelle operasjoner både for administrasjonen og brukerne, for eksempel med papirbasert kjørebok. I dag er Bilkollektivet fulldigitalisert med app og en teknologisk plattform med kobling mot førerkortregister og betalingsløsninger.

Munch-Olsen forteller at Bilkollektivet jobber med løsninger for å få “Klikk og kjør”-brukerne til å bli abonnenter.

– Skal vi være relevante i markedet må vi eksperimentere og teste ut ting. Vi tester, evaluerer, lanserer og justerer, forteller Bilkollektivet-direktøren.

– Kunne dere ikke utviklet de nye abonnementsmodellene med egne ansatte?

– Vi har trimmet administrasjonen og alle ansatte jobber med våre kjerneoppgaver. For å få høy nok kvalitet på prosjekt og forslag, trengte vi hjelp utenfra. Samtidig har Subscrybe erfaring fra liknende prosjekter, bred kompetanse og kommer med forslag vi lett hadde oversett. Man mister fort markedsmuligheter hvis man tror man kan løse alt selv, svarer Munch-Olsen

Kontakt Jon Erik Ofstad på epost jeo@subscrybe.com eller telefon: +47 905 81 429.

Få med deg gode abonnementsnyheter fra Subscrybe på LinkedIn.