Annonsørinnhold:

Qwerty AS

Bli medeier i banebrytende, norsk sportsteknologi designet for et globalt marked. Kombinerer fysisk aktivitet med mobilteknologi.

SPORTS COMPUTING AS

Aktiver idrettsutøvere over hele verden!

Sports Computing har utviklet banebrytende, AI-basert sportsteknologi for mobiltelefonen. Som vår første tjeneste, har vi lansert KickerAce for fotballspillere som analyserer skudd og teknikk. En meget brukervennlig og skalerbar teknologi, som skaper muligheter inn i idretter som hjemmetrening, golf og løping.

Qwerty AS

Flere kjente norsk sportsutøvere som Ole Gunnar Solskjær, Ronny Johnsen, Kristian Thorstvedt, Magnus Carlsen og Ola Brynhildsen er medeiere i selskapet, og deler vår visjon om å skape fysisk aktivitet gjennom teknologi.

Sports Computing har lansert KickerAce, en plattform hvor fotballspiller kan være aktive og øke kvaliteten på egentrening, og ikke minst kunne konkurrere lokalt, nasjonalt og globalt. Plattformen gir også kommersielle partnere tilgang til en ny markedsføringskanal hvor de kan profilere sitt varemerke og produkter/tjenester.

KickerAce øker aktivitet og kvalitet på egentreningen, og skaper omsetning til de lokale klubbene. De kan enkelt arrangere turneringer og konkurranser, og skape inntekter på en helt ny måte gjennom KickerAce-plattformen. Gothia Cup og Norway Cup var sommeren 2022 med på en større brukertest, der både engasjementet til spillerne og plattformen ble observert. Gleden og motivasjonen strålte i øynene på både jenter og gutter i alle aldre. KickerAce lanseres nå ut i den store verden. Vi ønsker flere eiere - støttespillere - med på laget.

Sjekk Sports Computing sin kampanje hos Folkeinvest her!

Hvordan kan KickerAce hjelpe unge?

Fysisk aktivitet er nødvendig for å utvikle og opprettholde god helse og livskvalitet, og gir glede og følelse av mestring. Daglig fysisk aktivitet utfordres av digitalisering - barn og unge blir ofte sittende mange timer foran et skjerm. De kan ikke tvinges til fysisk aktivitet, økt aktivitet må skje på deres egne premisser.

Flere undersøkelser viser at aktivitetsnivået blant unge er for lavt. FHI har undersøkt dette i over 10 år. Inaktivitet tiltar fra 9 år alder og fremover. Klikk her om du vil lese mer om dette. WHO har satt et mål på å redusere antall inaktive barn med 10% frem til 2025.

Sports Computings biomekanikk analyse i fotball

Egentrening krever motivasjon - Du blir ikke god i noen form for sport med mindre du er dedikert og trener på egenhånd. For å motivere seg, er mange er avhengige av organisert trening. Konsekvensene er at en stor andel av utøverne ikke klarer å realisere sitt reelle potensial.

Slutter for tidlig med sport - I alle idretter er det stort frafall gjennom ulike aldersgrupper. Årsaken til dette er flere. I følge en undersøkelse gjort av NRK opplever en av fem at de ikke føler seg gode nok i idrett. De sier også at det tar mye tid og er kjedelig. Et problem som framkom er også at det er utfordrende for trener å se hver enkelt spiller noe som igjen medfører til passivitet. Klikk her om du ønsker å lese mer.

Breddeklubber sliter økonomisk - medlemskontingenter, innsamlinger og dugnad er det som finansierer at klubber overlever. Stort frafall i medlemsmassen pga pandemien forverret ytterligere situasjonen, og en økonomisk krevende hverdag er blitt toppet med strømkrisen som spiser grådig av klubbenes budsjetter . Klubber trenger nye inntektskilder som stimulerer private aktører til å bidra, uten at det fortoner seg som veldedighet. KickerAce kan benyttes av breddeklubber for å genere kapital med vårt Partner Program. For mer info om vårt Parnter Program klikk her

KickerAce - skaper motivasjon til fysisk aktivitet sammen med partnere - KickerAce kombinerer fysisk aktivitet med det digitale. Ved hjelp av moderne AI-teknologi og gamification analyseres prestasjoner på fotballbanen og gir umiddelbare resultater. Gjennom applikasjonen engasjeres barn og unge til fysisk aktivitet og egentrening på deres egne premisser.

Ronny Johnsen spiller KickerAce på Valhall Arena i Oslo.

KickerAce realiserer en helt ny ferdighetsbasert måte å konkurrere på - når som helst, hvor som helst og med hvem som helst. Tjen "badges", utfordre og del prestasjonene med vennene dine via sosiale medier. Inviter og bli en del av et nytt fellesskap.

KickerAce er under stadig utvikling - neste versjon vil inkludere analyser av øvelser, kroppens bevegelser, teknikk og flere game modes. Som det ultimate treningsverktøy, vil du kunne analysere din teknikk og få tilbakemeldinger basert på faglig kompetanse fra trenere og spillere i verdenstoppen. Vi gjør egentrening inspirerende og engasjerende, blant annet ved å ha virtuelle treningskompiser som du kan konkurrere og måle deg mot på en global arena. KickerAce er ikke bare en plattform for trening og sosiale ferdighetskonkurranser.

KickerAce er en ny plattform for markedsføring - der du når en attraktiv målgruppe på en plattform som er laget for markedsaktivitet og som et kommunikasjonsverktøy.

Ved hjelp av vår innovative plattform genereres content, hvor din logo og ditt varemerke blir eksponert, i både bilde og videoformat og klargjort for direkte deling i sosiale medier.

Partnermodellen gjør det mulig for breddeklubber å skape aktivitet både hos egne spillere og sponsorer. De kan benytte en strømlinjeformet plattform for å tjene penger gjennom å gjøre det de er best på, å spille fotball. Deres partnere på sin side fremstår som moderne og samfunnsengasjerte.

Sports Computing er en pioner innen sitt tekniske felt og forretningsområde. En aktiv og målrettet IP-strategi har alltid vært et mål for selskapet. Med teknologiinvesteringer over 20.000.000 NOK har vi oppnådd våre første og ambisiøse mål for kvalitet og funksjon.

Qwerty AS

Ut i verden med ny teknologi

Sports Computings teknologi muliggjør nøyaktig analyse av utførelse av et skudd samt hastighet, treffpunkt, spinn og bane for en fotball, kun ved bruk av smarttelefonens kamera. Ved å bruke skyteknologi er KickerAce maskinvare og OS uavhengig. Computer Vision (CV), Artificial Neural Networks (ANN) og Augmented Reality (AR) går alle under fellesbetegnelsen Artificial Intelligence (AI) og benyttes hos oss for video- og bildeanalyse. Disse teknologiene har blitt svært sofistikerte, men har også sterke be grensninger og sliter under forhold hvor det er dårlig bildeoppløsning, obstruksjon (manglende visuell sikt til et objekt), bakgrunnsforstyrrelser, lysforhold, lang avstand til et objekt skarphet eller andre eksterne forhold som er kjennetegnende for utendørsbruk.

Den mest komplekse utfordringen ved analyse av objekter under bevegelse, som f.eks. en ball, er å kunne omdanne objektets posisjon fra 2D til 3D. Konvertering av ballbanen i videoen fra 2D til 3D ved hjelp av bildeanalyse betyr at du må vurdere størrelsen og formen på objektet (i piksler) for å beregne avstanden til objektet. Dette stiller normalt svært høye krav til bildekvaliteten. Avstand er også en vesentlig faktor. Ved for lang avstand er størrelsen i antall piksler så liten at den ikke kan benyttes for presisjonsberegning.

For å unngå ovennevnte problemer har det vært nødvendig å utvikle en fysikkmodell som kompenserer for begrensninger i AI-teknologien. Fysikkmodellen vurderer blant annet tyngdekraft, luftmotstand, Magnus-effekt og spinn som påvirker ballen sin bane.

Ovennevnte er kun et av flere eksempler på begrensninger i AI-teknologi og dermed må understøttes av fysikk og matematikk modeller for at teknologien skal kunne brukes i praksis. Vi har lyktes i vårt mål på å skape en tilpasningsdyktig teknologi med så få begrensninger som mulig. Våre løsninger skal være oppnåelig for bredden uavhengig av kost og teknologiske preferanser.

Sports Computing

Analyse av frispark - i 2023 introduserer vi frispark. Frispark har nærmest blitt en subkultur og kunstform innen fotballen, som følges av millioner, til tross for at det kun er en visuell vurdering av skuddene. Med frispark modulen vil man i tillegg til hastighet og presisjon også beregne skru («Bend it like Beckham»). KickerAce vil tilføre en helt ny dimensjon til alle entusiaster innenfor frispark. Analyse av frispark skjer fra lengre avstander og ulike vinkler som stiller svært store krav til teknologien. Det er her våre unike teknologiske fortrinn kommer til sin rett.

Analyse av triksing - i likhet med analyse av skudd, vil denne funksjonen gi et gitt antall relaterte øvelser. Antall touch telles, det registreres med hvilken kroppsdel touch gjøres og andre momenter som utføres. Som med øvrige KickerAce øvelser er trikse øvelsene både tilrettelagt for egentrening og for konkurranser som kan skje online med og mot spillere fra hele verden.

KickerAce introduserer biomekanikk - Biomekanikk er studiet av de mekaniske prinsippene som fungerer på våre biologiske systemer. Kort sagt, biomekanikk er avgjørende for hvor riktig og effektivt enhver fysisk bevegelse utføres.

I alle idretter er riktig biomekanikk viktig, både i forhold til prestasjon, men også i forhold til det skadeforebyggende. Biomekanikk har spilt en avgjørende rolle både i utviklingen av eliteidrett og klinisk behandling (rehabilitering) etc.

Sports Computings biomekanikk analyse i golf

Sports Computing vil gjøre biomekanikk tilgjengelig for allmennheten. Å muliggjøre biomekanikk i et forbrukermarked vil redusere kravet til fysisk tilstedeværelse av profesjonell veiledning, innen for eksempel egentrening, rehabilitering og klinisk behandling. Dette vil bidra til store samfunnsøkonomiske besparelser.

Sports Computing er opptatt av bærekraft. Vår teknologi har potensial til å ha stor innvirkning på både «God helse og livskvalitet» (bærekraftsmål 3) og «Anstendig arbeid og økonomisk vekst» (bærekraftsmål 8).

Vi introduserer biomekanisk analyse av utførelse av skudd og gir automatisert tilbakemelding på hvor i skuddfasen det gjøres feil eller er et forbedringspotensial. Det unike er at vi også knytter sammenheng mellom utførelse og resultat (hastighet og presisjon). Dette er den ultimate funksjon for den ambisiøse spilleren!

Bruk av Sports Computing´s teknologien i andre idretter - Egentrening og rehabilitering er et stort globalt marked. Trening og fysisk aktivitet er viktig både for fysisk og psykisk helse. Å kunne trene på egenhånd sparer tid, penger og det er enkelt å komme i gang uten å komme ut av komfortsonen.

Influencers over hele verden tilbyr instruksjonsvideoer som motiverer til egentrening. Men, en ting er å se en instruksjonsvideo, en annen ting er å utføre øvelsen riktig på egenhånd. Det er svært vanskelig å vurdere egen utførelse. Det er kun marginale forskjeller mellom riktig og feil utførte øvelser. Å gjøre det feil kan få alvorlige konsekvenser. I beste fall er treningen ineffektiv. I verste fall kan det føre til alvorlige skader. For eksempel, så man en økning i legevaktbesøk som følge av feiltrening på 48% i USA fra 2019 til slutten av 2020.

Tradisjonelle applikasjoner kun informerer om hvordan øvelsen skal utføres, men vår unike AI-baserte løsning gir også svar på hvordan øvelsen utføres. Dette hindrer ikke bare skadelig feiltrening, men hjelper bruker å utføre øvelsen så effektivt som mulig. Små marginer kan gjøre store utslag. Vi kombinerer det beste av to verdener: AI-basert teknologi kombinert med evidens-basert forskning danner grunnlaget for denne unike løsningen.

Sjekk Sports Computing sin kampanje hos Folkeinvest her!