Annonsørinnhold:

Crayon tar jobben som scaleups ikke skal gjøre selv

– Vi vokser i et tempo som gjør at vi trenger en profesjonell partner til å drifte, supportere og overvåke vår Azure-plattform. I tillegg er Security- as-a-service et viktig element i tjenesten fra vi får fra Crayon. De har kompetansen, teknologien og menneskene som gjør at vi kan fokusere på vår kjernevirksomhet, som er SEMINE, mens Crayon har ansvaret for at infrastrukturen vår fungerer.

Det forteller administrerende direktør i den norske scaleup’en Semine, Lene Diesen. Hun leder et selskap med over 60 ansatte som ble etablert i Norge i 2015 – med en ambisjon om å fullstendig automatisere regnskapsføringen i et selskap. SEMINE-plattformen, som i praksis er et automasjonslag som håndterer alt av inngående bilag og fakturaer, benytter kunstig intelligens til bl.a. kontering og kategorisering – og inneholder sanntidsdashboards som gir kundene løpende oversikt og innsikt i økonomien i virksomheten.

En scaleup er en startup i kraftig vekst – og alle som har vært med på en slik reise, vet hva voksesmerter i en organisasjon er. – Våre utfordringer er som for de fleste andre IT-selskaper i dag, knyttet til rekruttering og onboarding. Vi konkurrerer om attraktive IT-hoder og har sterkt fokus på at alle skal trives, utvikle seg og selvfølgelig bidra i utviklingen av Semine i mange år etter at de starter hos oss. Vi har valgt ikke å ha ressurser til å drifte, supportere og overvåke vår utviklings- og leveranseplattform. Det er bedre å benytte en aktør som Crayon som har dette som sin kjernevirksomhet, forklarer Diesen.

Stoler helt på Crayon

Crayon leverer nødvendig infrastruktur i Microsoft Azure og dekker Semines behov for drift. Det gir den norske scaleup’en muligheten til å vokse uten å bekymre seg for skalering, samtidig som de kan fokusere hundre prosent på egen virksomhet, mens Crayon sørger for at IT- infrastrukturtjenester og sikkerhetselementer blir levert som avtalt.

– Vi stoler helt på at Crayon har kontroll og vi er godt fornøyde med samarbeidet vi har utviklet. Det gir oss en nødvendig fleksibilitet og en endringsevne som gjør at vi både evner å håndtere rask vekst i kundemassen i Norge og ekspansjon utenfor Norge, avslutter administrerende direktør Lene Diesen.

Gode hoder holder ikke

De fleste selskaper som utvikler programvare er teknisk dyktige. For å vokse er det i tillegg nødvendig med en god go-to-market plan, solid infrastruktur og ikke minst de riktige menneskene, sier Anders Hedenskjold-Heen, ISV (Independent Software Vendor) Manager i Crayon.

Det er mange roller som skal fylles når et selskap vokser fra en startup til en scaleup; å ansette er noe av det mest krevende og kostbare en virksomhet gjør. Å samarbeide med en partner som har ressurser og kompetanse som du selv mangler, blir raskt et uvurderlig konkurransefortrinn. Å sette bort oppgaver som ikke er strategiske sparer selskapet for penger, øker fokus i arbeidet med tjenester eller produkter og gir den fleksibiliteten og hastigheten som er helt nødvendig for både å skape og å håndtere raskt vekst.

I Crayon ønsker vi å hjelpe alt fra små programvarehus som har en ferdig utviklet løsning med potensiale, til store IT selskaper som ønsker å ta neste skritt. Derfor har vi utviklet løsninger og kompetanse som dekker behov hos virksomheter gjennom ulike vekstfaser og det er spesielt tre områder det er nødvendig å lykkes med for å være i stand til å skalere, mener Hedenskjold-Heen

Mennesker

Et programvarehus er avhengig av mye og forskjellig kompetanse. Utfordringen for en startup eller en scaleup er, at de ofte må begrense antall roller og ansatte. Prioritert blir gitt til dem som kan produsere dokumenterbare resultater på kort sikt; utviklere og selgere. Konsekvensen er at disse rollene ofte får ansvaret for forretningskritiske oppgaver som de strengt tatt ikke har kompetanse til å utføre. Disse oppgavene bør håndteres av noen med rett kompetanse og her kan vi bistå, forklarer Hedenskjold-Heen.

Ved å samarbeide med Crayon kan en scaleup fokusere på sine kjerneområder, mens vi håndterer oppgaver som infrastruktur, sikkerhet, og første- og andrelinje-support. Da har du noen som er alltid er tilgjengelig, og du vil ikke være like sårbar ved ferie og sykdom.

Les mer om hvordan Crayon hjelper din bedrift med å skalere raskere her.

Infrastruktur

– Vi ser ofte i miljøer med dyktige utviklere der de ansatte er gode på å skrive kode, at kompetanse knyttet til infrastruktur ikke står like sterkt. Det er kostbart å ansette egne ressurser på dette feltet og vanskelig å måle verdien på kort sikt. I verste fall blir resultatet at infrastrukturen ikke klarer å håndtere volumenet når scaleupen begynner å vokse.

Crayon håndterer infrastruktur for både store og små programvarehus. Vi sørger for å bygge en robust og kostnadsoptimalisert løsning hvor du leier inn kompetanse fra Crayon i stedet for å ansette selv. Dermed er du rigget for vekst og kan enkelt skalere opp og ned ved behov.

Salg

Salg er avgjørende for skalering, og salgshjelp behøver man i flere faser.La oss si du har en ferdig utviklet applikasjon, men mangler kunder. Du trenger tid på å finne de neste og de riktige kundene. Det du trenger er en god «Go-to-market» plan, sier Hedenskjold-Heen.

– Crayon har utviklet Market-iQ, som er en global lead-generator som benytter kunstig intelligens med utgangspunkt i kundemassen i alle 45 land der Crayon er representert. Gjennom Market-iQ kan et programvarehus finne riktig kunder for sin løsning. I tillegg kan Crayon sette dem i kontakt med ideelle samarbeidspartnere. På den måten fungerer Crayon som en døråpner for sine kunder.

Crayon kan hjelpe større programvarehus som vil inn i nye markeder.Vi har også erfaring med å hjelpe norske selskaper med globalt. Når du skal inn i et nytt land bør du samarbeide med noen som kjenner forholdene i landet, og som vet hvilke kunder og eventuelle samarbeidspartnere som finnes der ute. Crayon har kontorer i 45 land og har rundt 4500 IT partnere globalt som vi samarbeider med, sier Hedenskjold-Heen.

Vi ser helheten

Crayon har hjulpet mange programvarehus gjennom ulike faser ved å løse utfordringene de møter, tette kompetansehull og å gi veiledning. Det gjør at vi får en oversikt og ofte ser helheten på en måte mange av våre kunder ikke gjør selv, sier Hedenskjold-Heen. Vi vet hvilke utfordringer både startups og scaleups ofte møter, og hvordan man skal unngå overraskelser underveis i prosessen. Det gjør oss til en verdifull sparringpartner for en virksomhet som ønsker å vokse.

Som kunde hos Crayon får en virksomhet tilgang til det mest omfattende utvalget av skyteknologiløsninger, sammen med unike verktøy og plattformer. Crayon er strategisk partner med alle de store globale skyleverandørene som Microsoft, AWS og Google Cloud og har omfattende kompetanse viktige områder. Crayon er en global Microsoft AI-partner (Artifical Intelligence), noe som forteller at vi vet mye om hvordan selskaper kan bruke AI i både utvikling, salg og kundestøtte. Og vi er en av få partnere i verden med sertifiseringen Azure Expert Managed Service Provider (MSP). Denne gis til Microsoft partnere som kan dokumentere dyp teknisk kompetanse om Azure plattformen og som kan dokumentere at de er i stand til å skape reell forretningsverdi for kunder som ønsker å ta i bruk Azure som sin skyplattform.

Vi ønsker å følge våre kunder over tid, bistå dem med vår kompetanse, forenkle og akselerere prosesser, og hjelpe dem til suksess gjennom ulike faser. Og det er viktig å huske at suksess er ikke en endestasjon. Selv om du har lykkes med noe er det hele tiden nye utfordringer, men også nye muligheter, avslutter Hedenskjold-Heen.

Les mer her.