Annonsørinnhold:

Dette kjennetegner merkevarene som vinner

Publisert Sist oppdatert

Glem pengene for et øyeblikk. Selskaper kan og bør bli bygd på mer enn økonomiske verdier. Vi i Heydays tror at de som bygger selskapene sine på miljømessige og sosialt bærekraftige verdier er de som sitter på morgendagens mest vellykkede merkevarer. Og vi begynner vi så smått å se resultatene fra de som gjør det.

Da vi jobbet med den nye merkevarekommunikasjonen til Whereby (tidligere appear.in), dykket vi dypt ned i internkulturen deres. Vi fant et engasjement rundt tematikken «flexible work», noe som også speiles i måten produktet gir folk frihet til å leve og jobbe der de selv ønsker.
Da vi jobbet med den nye merkevarekommunikasjonen til Whereby (tidligere appear.in), dykket vi dypt ned i internkulturen deres. Vi fant et engasjement rundt tematikken «flexible work», noe som også speiles i måten produktet gir folk frihet til å leve og jobbe der de selv ønsker.






Fra intern
kultur til ekstern merkevare

Selskaper som er bygd på denne typen verdier og prinsipper er også mer egnet til å produsere engasjerende innhold, og skaper ofte dypere relasjoner med kundene sine. I tillegg vil vi hevde at de er bedre egnet til å møte nye behov, har sterkere internkulturer, og at de i større grad bidrar til den offentlige dialogen.

Undersøkelser antyder at 86% av forbrukere forventer at selskaper tar standpunkt i sosiale og miljømessige temaer.

Forbrukere investerer i merkevarer som speiler deres egne verdier og prinsipper. Undersøkelser antyder at hele 86% av forbrukere forventer at selskaper tar standpunkt i sosiale og miljømessige temaer. På den andre siden ville ikke folk brydd seg om 77% av verdens merkevarer forsvant. Det er opplagt et uutløst potensial i måten selskaper møter mennesker og verden med empati og forståelse.

I rebrandingen av Whereby løfter vi fram hvordan dagens stressende arbeidskultur har omfavnet et evig effektivitetsjag. Ikke bare påvirker det produktiviteten vår på jobb, det påvirker også trivselen i livet utenfor.
I rebrandingen av Whereby løfter vi fram hvordan dagens stressende arbeidskultur har omfavnet et evig effektivitetsjag. Ikke bare påvirker det produktiviteten vår på jobb, det påvirker også trivselen i livet utenfor.





Dropp woke-washing

Desverre ser vi «woke-washing» overalt. Utallige selskaper markedsfører seg selv som mer sosialt bevisste enn det de greier å leve opp til. Mer homofile, mer økologiske, mer feministiske, mer balanserte, mer gjennomsiktige, mer likestilte, mer hva-enn-som-passer-denne-månedens-nyhetsbilde.

Heldigvis er forbrukere for det meste raske til å catche når selskaper dytter ut uærlig kommunikasjon. Spesielt yngre har stor mistro til merkevarer. Flesteparten (56%) tror at selskaper generelt er mindre altruistiske enn de hevder.Finn kjernen og løft den fremLa oss si selskapet ditt har en eller fler verdier som strekker seg utover det økonomiske. Hvordan gjør du disse om til et verktøy?

1. Gjør de til en del av kulturen

Sett utenfra kan identiteten til selskapet ditt fremstå humanistisk, fremoverlent og grønt. Men det er den interne selskapskulturen som former hjertet og sjela. Det er der verdiene, visjonene, ambisjonene og idéene ligger. Når det kommer til stykket, er en merkevare ikke sterkere enn menneskene den representerer.

2. Gjør de til en del av produktet

Ikke baser markedsføringen din på feminisme hvis du produserer bildekk. Det virkelige beviset på verdiene må være bakt inn i produktene dine. Når Whereby eksempelvis går til kamp mot en usunn arbeidskultur, gir det mening. Holdningene deres går hånd i hånd med den frigjørende effekten av produktet (videomøter som lar deg jobbe der det passer deg best).

3. Vis de gjennom handling

Folk bombarderes med reklame hvor enn de er. De fleste av oss ignorerer det, eller har sluttet å stole på det meste av det. Folk gidder heller ikke å ta seg tid til å «forstå» merkevaren din. Derfor er handling sterkere enn ord. Nøkkelen ligger ikke i å gi enda fler løfter, men å vise at du holder de du har gitt.

4. Stå for de

Hvis du stikker ut nesa, får du nok også litt uønsket oppmerksomhet. Du må muligens bruke verdifull tid på å håndtere vanskelige folk, samtidig som at du kanskje ikke konverterer så mange kunder som du hadde håpet på. Men om du bryr deg nok om verdiene dine tar du den risikoen. Det vil mest sannsynlig vise seg å være verdifult på lengre sikt.

5. Sørg for at du har et publikum

La oss være ærlige. Det merkevaren din kommuniserer må kunne passe med verdiene til en god del av dine potensielle kunder. Er fokuset ditt utelukkende på profitt, vil det bli krevende å finne en felles samtale begge parter bryr seg om. Klarer du derimot å dele et verdigrunnlag med publikumet ditt, vil dette kunne bli veldig gode ambassadører for merkevaren din på sikt.

Akkurat som forbrukere, er vi i Heydays også glade i autentiske, empatiske merkevarer. De selskapene som forplikter seg til å øke menneskers livskvalitet og som genuint ønsker å bidra med noe godt til samfunnet er helt klart de kundene som er mest givende å jobbe med. Det er også grunnen til at vi har startet det nye byrået Goods, som har forpliktet seg til å jobbe med bærekraft i pakningsdesign.


Heydays.no
Goods.no