Annonsørinnhold:

Er du en teknolog som kan tenke utenfor boka?

Da er kanskje denne interne startupen hos Gyldendal plassen for deg.

Publisert Sist oppdatert

I snart 100 år har Gyldendal hatt en sentral rolle i det norske samfunnet. Tro mot sitt samfunnsoppdrag har de skapt og formidlet historier, kunnskap, kulturopplevelser og samfunnsforståelse til det norske folk.

Edtech, Health Tech, Legal Tech og E-commerce er kanskje ikke det første du forbinder med Gyldendal? 

Men du blir ikke hundre år i markedet om du sover i timen. 

Gyldendal utvikler i dag prisvinnende og markedsledende tjenester innenfor utdanning, helse, jus og e-handel. Det skal de fortsette med, samtidig som de sikter enda høyere.

Nå ansetter de en mengde teknologer og produktspesialister som får være med på reisen videre.

Et møte i kunnskapens hus

Det er bokstavelig talt høyt under taket i Gyldendalhuset, der vi har blitt invitert inn for å snakke om innovasjon og å drive en intern startup med Konserndirektør Tom Christian Gotschalksen.

Etter noen tøffe tak med omstilling til hjemmekontor fra en svært sosial arbeidsplass, føles det godt å se at det igjen er liv i de tradisjonsrike lokalene i Sehesteds gate 4, noe Tom Christian også viser tydelig begeistring for der han viser vei til “Dugurd” - kantinen der de lager mat som er i takt med tiden gjennom rene, naturlige og gode råvarer.

– Da jeg selv kom hit første gang ble jeg slått av stemningen der resepsjonen er en veldig trivelig cafe, og bygget har mer luft enn det finnes kontorplasser. Nysgjerrig som jeg er stilte jeg spørsmål til utnyttelsen, og jeg fikk min første forlagsleksjon.

«Dette bygget er først og fremst forfatternes hus. Et hus for de store anledningene som lanseringen av et nytt verk etter år med innsats fra driftige innholdsentreprenører og forfattere. Et bygg der både medarbeidere og forfattere kan komme for å treffe andre, dele innsikt og få inspirasjon». Som medarbeider har jeg topp moderne kontorfasiliteter og på samme tid et festrom, der noen av Norges fremste kunstnere og kunnskapspersonligheter kommer og deler både innsikt og inspirasjon. Jeg tenker på det som Norges råeste frynsegode.

– Det er gledelig å se at folk er så glade over å endelig møte kolleger ansikt til ansikt igjen, selv om vi jobber mer utenfor huset enn før pandemien, smiler Tom Christian fornøyd. 

Fra blysats til kunstig intelligens

Det tradisjonsrike selskapet har de siste årene mottatt flere priser for sin innovasjon innenfor flere bransjer. Området “Tjenester og vekst” som ledes av Tom Christian, utvikler digitale tjenester og produkter for eksisterende og nye markeder. Slik utvikler de en portefølje av vekstprosjekter og nye forretningsmuligheter.

- Vi er en kompetansebedrift der gode diskusjoner, åpenhet og refleksjon verdsettes høyt. Vi tror at de beste løsningene for å formidle kunnskap og kultur skapes når kloke hoder med ulik kompetanse samarbeider i tverrfaglige team.

Tjenester og vekst skal identifisere nye markedsmuligheter der Gyldendals tilganger, som for eksempel rettigheter, kunderelasjoner eller partnerskap, kan bidra til å skape helt nye produkter som når helt nye kundegrupper, også i en global sammenheng.

Eksempler på dette er utgivelsen av Norges første Instagram-bok “Dette blir mellom oss” som mottok Fast Companys pris for World changing ideas i 2021. De har i tillegg nylig lansert tjenesten www.pokket.no som gjør det mulig for alle som har et publikum til å åpne sin helt egen, lille bokhandel.

Tjenester og vekst er en intern startup som tilrettelegger for innovasjon på tvers av hele Gyldendalkonsernet. Mandatet er tydelig og her er det kort vei fra idé til eksperimenter, og deretter realisering av konkrete produkter.

- Vi lykkes aller best når vi kan aktivere strategiske tilganger på nye måter. Gjennom en arbeidsform der vi hurtigst mulig tester konsepter på ekte problemer og reelle kunder, oppnår vi innsikt som hjelper oss å bygge konkrete produkter. Valget om å investere i innovasjon er forankret fra øverste hold, og det legges store ressurser til grunn for at vi skal kunne lykkes.

Høy kompetanse innen produkt- og forretningsutvikling

All kompetansen som finnes på huset, fra skapere til kundeflater, spiller en helt sentral rolle. Gjennom Tjenester og Vekst tilfører vi ny kompetanse. I teamet finner vi ansatte med bakgrunn fra Google, Schibsted, VG og NRK. Vi jobber tverrfaglig, og sammen kombinerer vi høy spesialistkompetanse med sterk erfaring fra produkt- og forretningsutvikling med design, analyse, teknologi og utvikling.

- Vårt oppdrag er tydelig; Vi skal bidra sterkt til at Gyldendal tilbyr innovative, relevante og brukervennlige produkter og tjenester i hundre år til - minst!  

Hva mener Tom Christian er hemmeligheten til denne spreke hundreåringen? 

- Mange tenker nok på oss som først og fremst et forlag, men da mister man mye av variasjonene som alle de ulike virksomhetene representerer. Allerede i dag er 40% av inntektene i Gyldendal digitale inntekter. Det gir oss selvtillit som skiller oss fra mange virksomheter som skal begynne transformasjon med mer eller mindre velvillige stakeholders. Hos oss vet vi at retningen er riktig, det handler mer om hvordan vi kan ekspandere raskt nok.

Samtidig jobber vi for å skape en kultur der det er viktigere å bygge noe som faktisk virker, fremfor den perfekte modellen eller presentasjonen, og bruker heller tiden og ressursene på å utvikle produktet sammen med kundene basert på tilbakemelding fra brukere.

Gyldendal har over tid satset på å utvikle et solid teknologimiljø med en kombinasjon av interne og eksterne utviklerteam, samt et godt designmiljø med flere UX-designere, tjenestedesignere og grafiske designere. Sammen oppnår de håndfaste resultater av de valgene de tar. 

- Hos oss får du samlet hele verdikjeden under ett tak og oppfordres til å leke, teste og raskt utvikle MVPer for nye tjenester. Det tror jeg faktisk er noe av det viktigste, forteller Tom Christian. 

Tenker nytt når de rekrutterer teknologer

Vi er opptatt av at flere skal vite hva vi driver med. Det er jo også grunnen til at vi ønsker å være i Shifter. Vi er nok en litt for godt bevart hemmelighet for mange, sier Tom Christian.

Hva er det dere gjør som er annerledes?

- Vi bygger blant annet en helt ny kommunikasjon ut mot kandidater hvor vi prøver å fortelle mer, være mer åpne og snakke om det som skjer. Vi går rett og slett litt mer i dybden på hvem vi er, og hva du kan forvente deg hvis du jobber med oss. Men vi gjør det på premissene til de vi ønsker å snakke til, og er ærlige, tilgjengelige og tydelige, sier Tom Christian.

Et eksempel på dette er denne podcasten de har spilt inn med rekrutteringsrådgiver Maria Halseth i Happii. Gyldendal - Tjenester og vekst søker nå blant annet Head of Technology. For å lykkes og trives i denne stillingen bør du trigges av hurtig utvikling, og ønske å bygge et team som tåler både feiling og suksess.

Vil du vite mer om Gyldendal og stillingen kan du lytte til stillingspodcasten her.

Vil du vite mer om denne rollen? Ta kontakt med Maria Halseth på tlf: 48102275 eller e-post: maria@happii.no.