Annonsørinnhold:

- Filmen var ekstremt viktig for oss i jakten på investor

Gründer av MedThings Björn Toreid manglet den lille øyeåpneren i møte med partnere og investorer. Løsningen ble en film laget av produksjonsselskapet Netron.

Publisert Sist oppdatert

Netron har spesialisert seg på å produsere filmer for gründere og startups. Film har nemlig vist seg å være et veldig effektivt verktøy i møte med potensielle investorer og samarbeidspartnere.

– En video kommuniserer mye tydeligere til hjertet og engasjerer folks følelser mye mer enn en lang rekke med foiler og gründerens ivrige prat. Videoen skal ikke si alt, og den skal heller ikke erstatte en presentasjon – men den skal pirre nysgjerrigheten slik at publikumet ønsker å følge med på resten av historien, sier Morten Marius Apenes, Kreativ Leder i Netron. Han har jobbet med en lang rekke gründere for å utvikle visuell historiefortelling om deres produkter og tjenester. Netron bruker blant annet 3D-visaulisering og animasjon som effektive virkemidler for å forklare produkter som kanskje ikke engang finnes som prototyper.

Hentet investor etter visning av film

– Jeg vil gå så langt som å påstå at filmen har vært direkte medvirkende til at vi har landet minst én viktig investor. Det er på en måte den éne døråpneren du trenger. Og da blir investeringen i en liten film fort verdt pengene, sier Toreid.

– Det er jo ikke til å legge skjul på at vi brukte en del penger på filmen tatt i betraktning hvilken fase vi var i som startup. Men jeg er ikke i tvil om at vi hentet inn de pengene ganske fort, så jeg har ikke angret på den investeringen i det hele tatt. Og filmen, den har jo en ganske lang levetid. Vi bruker den hele tiden, og den kommer vi til å bruke lenge, forteller helse-gründeren.

Toreid forteller at filmen har vært et veldig effektivt verktøy under pandemien. I tider hvor det har vært umulig å gjennomføre fysiske møter, er det veldig effektivt å sende over filmen til møtedeltagere i forkant. Så har alle en god forståelse om hva praten videre skal dreie seg om.

Interessert i film til ditt eget firma? Kom i kontakt med Netron her

Kan prate produkt i timesvis

– Filmen løser et veldig stort kommunikativt problem for meg. Jeg kan lett prate i timesvis om produktet mitt, og jeg er til en viss grad lei av å prate timesvis om det også, ler han.

– Før vi laget denne filmen følte jeg at jeg startet på nytt i hvert eneste møte. Jeg har egentlig mest lyst til å prate om historien og folkene, enn å bruke masse til på å forklare produktet vårt. Et møte er ofte bare på én time, og vår historie er ganske lang - og veldig bra – derfor hadde jeg behov for å gå mer effektivt til verks, sier han.

«Vi har hatt veldig god effekt av filmen. Den formidler produktet mitt på en veldig effektiv og lettfattelig måte. Både investorer og andre forstår med én gang hva vi holder på å lage.»

Bjørn Toreid, CEO MedThings

– Med videoen til Netron bruker jeg bare to til tre minutter til å etablere hva produktet vårt er for noe, så kan jeg snakke om vår historie og hvor vi vil hen resten av tiden. Jeg sparer rett og slett 20 minutter – minst, legger han til.

Toreid har fått flere tilbakemeldinger om at videoen ser proff ut - og at den får selskapet hans til å fremstå som etablert og seriøst. Dette har vært svært viktig i møte med nøkkelpersoner gjennom hele gründerreisen.

Interessert i film til ditt eget firma? Kom i kontakt med Netron her

Løfter seriøsiteten

– Den fikk oss kanskje til å se mer etablert ut enn det vi faktisk var i starten, ler han. Samtidig opererer MedThings i et marked med mange store, tunge helseaktører – og ikke minst mange internasjonale selskaper.

– Vi er en «under-dog» men vi skal se seriøse ut likevel.

Kreativ leder Apenes kan skrive under på at en profesjonelt produsert film vil bidra til å å løfte selskapets seriøsitet i kommunikasjon utad.

– Når man har fått et viktig møte med høye, mørke investorer eller én viktig potensiell samarbeidspartner, ja, da må alt sitte, forteller Apenes, som selv er gründer og har kjent på presset gjennom mange svette møter.

– En film 90 sekunder i starten av et sånt møte, vil bidra som en ice-breaker – et lite pusterom, både for den som presenterer, og den som lytter. Du skal presentere noe møte-deltagerne ikke har noe forhold til. Bruker du noen få minutter i starten av et møte på å vise en film skreddersydd for å fortelle et komplisert produkt på en visuell, engasjerende måte, så har du kanskje spart deg for 20 minutter. Den tiden kan du bruke på verdifullt innsalg, sier han.

– Du har dine 60 minutter. Du skal fremstå som ekstremt troverdig på temaet. Du må fremstå som det beste. Alt må sitte. Hvis noe feiler, så har du kanskje forspilt en veldig viktig sjanse, sier han.

Som kreativ leder og erfaren kommunikatør, anser ikke Apenes bare filmen som et isolert sluttprodukt. For han er det også viktig at hele narrativet i presentasjonen sitter godt. Netron jobber ofte med kundene sine på det strategiske nivået gjennom hele kommunikasjonsløpet, for at hele historiefortellingen skal sitte godt - og at filmen skal ha best mulig effekt.

Netron har også hatt gleden av å bidra inn med videoproduksjon til Halodi Robotics, som utvikler avanserte roboter.

– Vi har laget film for Halodi siden de startet selskapet i praksis i en låve. I dag ansetter de folk fra Nasa og Apple – og sikter seg mot børsnotering, forteller Apenes.





– Netron har vært en utløsende faktor for at vår markedsføring har nådd alle verdens hjørner på en god måte. Helt siden selskapet ble grunnlagt har det å kommunisere visuelt, også gjennom film, vært svært viktig for oss. Netron har vært en ekstremt god rådgiver og partner hele veien, sier Stein Erik Maurice, COO i Halodi Robotics. Les om hvordan Halodi hentet 86 millioner her

Se noen av Netrons tidligere investorprosjekter her

– Det er nettopp sånne utfordringer vi elsker. Det er få ting som slår det å se at gründere få pucken i mål - med vår film helt fremst i presentasjonen.

Ta en titt "Behind the scenes" hvordan Netron lagde filmen til Halodi Robotics.