Annonsørinnhold:

Stadig flere selskaper velger å dele eierskap med ansatte. Det er smart! En som så dette tidlig er CEO i Optio Incentives, Christoffer Herheim. Nå vokser de raskest innen sitt felt i Norden.

Fintech selskapet Optio frister utviklere og kunder med eierskap for ansatte!

Publisert Sist oppdatert

Med kunder som Kahoot, Pexip, Sats, Veidekke, XXL, Otovo og over 60 andre børsnoterte selskaper trygt plassert på egen SaaS-plattform, vokser det norske selskapet Optio Incentives raskest i Norden på sitt felt. Fra sine kontorer i Oslo skal de nå erobre Europa, og er derfor på jakt etter et helt nytt team med utviklere i Norge.

–Det gir en gylden mulighet for utviklere som søker eierskap, og som drømmer om å komme tidlig inn i et selskap som allerede er i sterk vekst og har god økonomi, sier daglig leder Christoffer Herheim.

Det er vinn-vinn

I jakten etter de beste talentene blir det stadig mer populært blant selskaper å dele eierskap med sine ansatte. Det rekordhøye antallet nynoteringer på børsen bidrar også til en stadig større etterspørsel etter effektive systemer,og ikke minst kompetanse på verdsetting av de finansielle instrumentene som da benyttes.

Noen som tidlig så forretningspotensialet i dette var gjengen i Optio Incentives.

Fra sine kontorer i Oslo vest har Christoffer og noen av landets fremste eksperter på design og administrasjon av ansatteierskap derfor bygget en vekstmaskin innenfor sin nisje.

– Hvordan et aksjelønnsprogram bør innrettes er alltid situasjonsavhengig, og vil variere etter hva selskapet ønsker å oppnå og hvor det er i utviklingsløpet. Fellestrekket for alle aksjelønnsprogrammer er likevel at de skal gi arbeidstakere og arbeidsgivere (selskapet og selskapets eiere) felles insentiver til å bygge selskapet og få utbytte fra selskapets vekst og suksess, forteller Herheim.

Og han vet hva han snakker om. For Herheim har selv hatt gode erfaringer med dette i tidligere ansatteforhold, i forbindelse med en selskapskrise der opsjoner ble en del av totalpakken.

– For meg endte det opp med å bli en god løsning. Da selskapet kom seg ut av krisen var det mulig å realisere en solid gevinst på opsjonen. Nå håper vi at våre ansatte skal få være med på den samme gode reisen gjennom sitt ansatteierskap hos oss. Denne gang vil vi imidlertid ikke være avhengig av noen krise for å lykkes. Målet vårt er ganske enkelt å gi våre viktige ressurser den delen av kaken de fortjener, sier han.

Rigget for å vokse med kundene

Aksjelønn benyttes av selskaper i alle størrelser og i alle faser. Alt fra små start-up-selskaper som ønsker å få med en god ansatt, men ikke kan betale markedslønn, og opp til de største selskapene i verden med mange tusen ansatte. Det fine med løsningen til Optio er at den er skalerbar:

– Den bidrar derfor både til vekst, samtidig som den lar oss vokse sammen med kundene våre, sier Herheim. I 2018 benyttet tre fjerdedeler av selskapene notert på Oslo Børs aksjelønn som del av “kompensasjonspakka”. Opsjoner er det mest populære instrumentet hvor omtrent 50 prosent av programmene er opsjonsprogrammer. Mer enn 90 prosent av opsjonene gjøres opp i aksjer – hvor alternativet er kontantoppgjør. Det sies ofte at det er bedre å eie en liten andel av Coca Cola enn en stor andel av Jolly Cola. Brukt riktig kan aksjelønn skape organisasjoner der alle gode krefter er orientert i samme retning, til beste for selskapets langsiktige og sunne utvikling.

Fra Startup til Scaleup på 3 år

Gründerne i Optio var tidligere involvert i utviklingen av et selskap innen samme fagfelt, men som i 2015 ble solgt til en sveitsisk storbank.

– Det ble en fin reise for alle involverte og noe vi hadde jobbet for som selskap i lang tid. Når det er sagt så er det en stor overgang å gå fra en lettbeint startup til et sveitsisk bankregime. Vi så derfor raskt at tjenesteområdet kunne utvikles videre og at vi burde utfordre bransjen ved å samle kompetansen vi hadde tilegnet oss, knytte til oss gode teknologer og skape en mer effektiv organisasjon, sier Christoffer.

Erfaringen så langt gir ham rett.

Siden oppstarten i 2017 har Optio på kort tid bygget seg en imponerende kundeliste i Norden, mye takket være at de så langt aldri har mistet en kunde. Resultatet er at de dominerer på Oslo Børs, og har tjent penger fra første stund.

– Det vil ikke si at vi er i mål. Vi har store ambisjoner og er allerede i gang med å sette sammen et nytt team med teknologer i Norge. Dette vil bli ansatte som i stor grad vil kunne påvirke tjenestene våre videre, så har du lyst til å sette spor etter deg i en vekstbedrift er dette en svært spennende mulighet. Våre nyansatte vil selvsagt også nyte godt av våre muligheter til eierskap i virksomheten, det er tross alt vårt spesialfelt, så her vil alle som blir med få sin del av kaken, avslutter en smilende Christoffer Herheim.

Utvikler som ønsker eierskap?

Ønsker du eierskap til verdiene du bygger og vil du väre med på reisen når Optio gjør seg klare til å erobre det europeiske markedet? Sammen med Maria i Happii har CTO Eirik Wang og CEO Christoffer Herheim spilt inn en stillingspodcast der de snakker om ansatteierskap, teknologi, produkt, kultur, visjoner, mål, og hvilke muligheter du får som utvikler i teamet som skal bygges nå!

Lytt til stillingspodcast

Se hvilke muligheter som ligger i Optio her!