Annonsørinnhold:

Nicolai Skarsgård (t.v) er daglig leder i Hjemmelegene. Her er han sammen med Marie Moxnes Harfjeld, som er markedssjef i Monner.
Nicolai Skarsgård (t.v) er daglig leder i Hjemmelegene. Her er han sammen med Marie Moxnes Harfjeld, som er markedssjef i Monner.

Gründerbedrift skaffet 500.000 i løpet av fem timer: – Et kinderegg av et konsept

Publisert Sist oppdatert

Takket være et folkefinansiert lån fra Monner fikk Hjemmelegene kapital til å vokse. Nå er selskapet verdsatt til kr 67 mill.

– For oss var folkefinansieringen den første store milepælen, sier daglig leder i Hjemmelegene, Nicolai Skarsgård.

Han er lege og en av gründerne bak tjenesten Hjemmelegene, en digital plattform der pasienter kan bestille en høyt kvalifisert lege rett hjem på døren.

I dag er selskapet verdsatt til 67 millioner kroner, men som nystartet bedrift i juni 2017 var det en utfordring å skaffe kapital for å kunne vokse.

– Vi startet kontakten med Monner et halvt år etter oppstart. Da hadde vi etablert en tjeneste og et produkt, men ingen visste hvem vi var. Og vi var finansiert av våre egne lommepenger, forteller Skarsgård.

– Det var vanskelig å få lån fra tradisjonelle banker, ettersom vi ikke hadde noen historikk å vise til og ingen kjente merkenavnet. Derfor var det et viktig vendepunkt da vi kom i kontakt med Monner.

Les mer om lånefinansiering via Monner

En verdifull markedsvalidering

Via Monner fikk Hjemmelegene et folkefinansiert lån på 500.000 kroner. Lånet ble fulltegnet av 56 investorer i løpet av fem timer. Men det var ikke bare lånet som var viktig for Skarsgård og Hjemmelegene.

– Monner hjalp oss med å formidle hva Hjemmelegene er og hvordan vi skal spre budskapet til potensielle kunder og investorer. I tillegg var de flinke til å bruke sine egne kanaler til å markedsføre oss. Monner-gjengen har fulgt oss hele veien, gitt oss råd og kunnskap. Det har vært av uvurderlig betydning for oss, sier Skarsgård og legger til:

– Mange av investorene har vi senere fått et kundeforhold til. For oss har Monner vært et kinderegg av et konsept.

Bli medlem av Monner og få tilgang til nyttige vekstverktøy til din bedrift, helt gratis!

– Vekst handler ikke bare om penger, istemmer Marie Moxnes Harfjeld, som er markedssjef i Monner.

– Det handler like mye om markedsføring og det å engasjere mennesker som tror på veksten til selskaper med kapitalbehov. Crowdlending er en genial måte å finansiere vekst på, samtidig engasjerer man investorer som konverteres til både kunder og ambassadører for bedriften, sier Harfjeld – og legger til:

– Gjennom crowdlending får bedriften din en verdifull markedsvalidering, og produktene og tjenestene dine blir kjent i et stort investorfelleskap.

– En vekstmotor for bedrifter

Monner har siden oppstarten i 2018 formidlet folkefinansierte lån på til sammen kr 137 mill. Kjernevirksomheten til selskapet har vært lånebasert crowdfunding, men tidligere i år ble Monner kjøpt opp av SR Bank, og i tiden fremover skal selskapet lansere flere bankfinansielle tjenester og produkter.

– Vi ønsker å være en vekstmotor for gründere og små og mellomstore bedrifter, sier Marius Dybdahl, kommersiell leder i Monner.

Han bruker fire K-ord for å forklare hvordan Monner kan hjelpe bedrifter som ønsker vekst: kapital, kompetanse, kommersialisering og kontroll.

– Vi ønsker at små og mellomstore bedrifter skal komme til oss og få all den hjelpen de trenger for å vokse, sier Dybdahl og ramser opp hva Monner legger i de fire K-ene.

Kapital:

– Hos oss får de tilgang til kapital via folkefinansierte lån. I fremtiden vil vi også tilby andre finansielle tjenester.

Kommersialisering:

– De som investerer i prosjektene på Monner, er engasjerte. De får et eierskap til bedriften din, og de ønsker at du skal lykkes. På denne måten skaper crowdfunding engasjement på en unik måte. Og man vil ikke kunne oppnå noe i nærheten av det samme ved å få lån i banken. Vi hjelper bedriftene med hvordan de skal markedsføre ideene sine, og så får de en direkte tilbakemelding fra markedet via folkefinansieringen.

Kompetanse:

– I ulike faser og aktiviteter trenger bedriften ny kompetanse og nye partnere. Er bedriften din aktiv i Monner, hjelper vi deg med å komme i kontakt med de riktige samarbeidspartnerne – i tillegg til å bidra med den kompetansen og kunnskapen vi har internt.

Kontroll:

– En forutsigbar hverdag er viktig for bedriftene. Monner legger til rette for at bedriften kan bruke mer tid på kundene sine. Det er ikke alle bedrifter som trenger hjelp med alle K-ene, men hvis man blir medlem av Monner, er mulighetene der.

Er du interessert? Registrer deg gratis her.

– Når det gjelder Hjemmelegene, tok de i bruk to av K-ene: kapital og kommersialisering. De fikk lån og hjelp til hvordan de burde markedsføre seg selv, sier Dybdahl.

Utviklingen Hjemmelegene har opplevd siden lånet de fikk fra Monner, er enorm.

Monner – her representert ved kommersiell leder Marius Dybdahl og markedssjef Marie Moxnes Harfjeld – tilbyr finansielle tjenester, teknologi, markedsføring og kompetanse, tilpasset selskaper som skal vokse. Siden oppstart i 2018 har selskapet formidlet mer enn kr 137 mill. til små og mellomstore bedrifter.
Monner – her representert ved kommersiell leder Marius Dybdahl og markedssjef Marie Moxnes Harfjeld – tilbyr finansielle tjenester, teknologi, markedsføring og kompetanse, tilpasset selskaper som skal vokse. Siden oppstart i 2018 har selskapet formidlet mer enn kr 137 mill. til små og mellomstore bedrifter.

Stor vekst for Hjemmelegene

– Vi startet med en håndfull leger, og da vi fikk lånet via Monner, hadde vi kun hatt noen hundre hjemmebesøk. Nå har vi passert 5000 hjemmebesøk, og det er 30 leger som er tilknyttet oss. Vi har også begynt å rulle ut tjenesten flere steder i landet, sier Skarsgård i Hjemmelegene.

Men det er ikke alle gründerbedrifter som lykkes like godt som Hjemmelegene. Rundt 60.000 bedrifter startes opp i Norge hvert år, men kun et fåtall bedrifter ender opp med å klare seg. Ifølge Statistisk Sentralbyrå er det under én tredjedel av alle nyoppstartede bedrifter som fortsatt er aktive etter fem år.

– Vi hører aldri om de som ikke får det til, men det er utrolig mange som strander. Vi ønsker at flere gründere og små og mellomstore bedrifter skal lykkes, og vi mener at de som blir medlem hos Monner, har større sannsynlighet for å klare seg og oppnå vekst, sier Dybdahl.

Les mer om bedriftslån via folkefinansiering her.