Annonsørinnhold:

Håndverkerappen Svenn tok av i år:

– Vi hjelper kundene å bli lønnsomme

ENKEL Å BRUKE: Svenn er en app og et system som hjelper håndverkere å administrere tiden sin, materialbruk, kvalitetssikring, HMS – og nå også kalkulasjon
Publisert Sist oppdatert

Da Sondre Blaasmo som 20-åring tok sommerjobb som håndlanger på en byggeplass, var målet kun å spe på inntektene. I stedet ble jobben starten på det som i dag er et selskap med 3000 kunder og dobling i omsetning det siste året.

– Jeg jobbet for en håndverker som var ekstremt god i faget, men som manglet strukturen som trengs for å drive lønnsomt. Han manglet rett og slett orden på tilbud, timer og dokumentasjon. Jeg tenkte: Dette må gå an å gjøre bedre, sier Blaasmo.

SKAPTE ARBEIDSPLASS: – Det er fantastiske folk som jobber her. Vi har det gøy sammen - og det er sånn man lager gode produkter, sier Sondre Blaasmo.

Bygger for en av Norges største SMB-sektorer

Håndverksbransjen består av nærmere 60.000 bedrifter. De fleste er små, og administrasjon er ofte en tidstyv.

– Jeg ville lage en løsning som gjorde at håndverkerne kan være der de trives best - ute på byggeplassen, forklarer Blaasmo.

Svenn har bygget et verktøy som kombinerer timeregistering, materiell, kvalitetssikring, HMS og kalkulasjon i én løsning

Den nye kalkulasjonsmodulen – lansert i år – har blitt en gamechanger.

– Mange håndverkere har underpriset prosjekter i årevis. Når du får kontroll på tallene, går vinnraten dramatisk opp. Flere av kundene våre vinner nå rundt 70 prosent av jobbene de legger inn tilbud på, sier Blaasmo.

Fra startup til scaleup: – Et vendepunkt med Nordea

GRUNDERE & KOLLEGER: Sondre Blaasmo og Ole Jørgen Næss står bak Svenn. Selskapet holder dag hus i loftslokaler midt i Oslo sentrum.

Da Blaasmo og medgründer Ole Jørgen Næss og Christopher Krohn startet utviklingen i 2016, hadde de raskt betalende pilotkunder. Men det var først da investorer og bank kom inn at veksten skjøt fart.

Her spilte Nordea en nøkkelrolle – ikke bare som långiver, men som strategisk sparringspartner.

– Som gründer er du ofte optimistisk av natur. Det vi trengte var rådgivere som stilte de vanskelige spørsmålene, utfordret forretningsmodellen og hjalp oss å tenke skalerbart. Nordea har faktisk fulgt oss hele veien fra startup til scaleup, sier Blaasmo.

Han forteller at kunderådgiveren var en god støttespiller som bidro til forretningsmodellen, satte dem i kontakt med globale investorer og fikk dem inn i varmen hos Nordea Startup & Growth. 

Dette er Nordea Startup & Growth

  • Rådgivere som selv har erfaring med å drive eget selskap.
  • Spesialister på å veilede og løse finansieringsbehov for startups.
  • Et bredt og solid internasjonalt nettverk.
  • Arrangerer flere investormatch hvert år, der norske og nordiske startups får mulighet til å møte internasjonale VC-fond.
  • Nordea kan tilby lån opptil 7,5 millioner euro med 70 % garanti fra det europeiske investeringsfondet.
Se hvordan vi kan hjelpe deg med å få virksomheten din til å vokse

Et ekspertteam spesialisert på vekstselskaper

Nordea Startup & Growth er bankens egen satsing rettet mot selskaper i vekstfasen.

– Mange startups vokser rett og slett ut av banken sin. De trenger større rammer, mer avanserte finansieringsløsninger og internasjonale nettverk. Da ender de ofte hos oss, sier Linda Kukleci, Senior Advisor i Nordea Startup & Growth.

Hun peker på tre nøkkelpunkter:

  1. Eksperter på vekstfinansiering: Teamet består av folk med bakgrunn fra både startup, venture og bank.
  2. Tilgang på kapital utover «vanlig bank»: Nordea jobber med alt fra EU-garanterte lån til direkte investorintroduksjoner og kontakt med VC-miljøer.
  3. Nordisk og internasjonalt nettverk: Banken kan koble selskaper med investorer og partnere utover Norge.

– I Svenns tilfelle så vi tidlig at de hadde product–market fit, at kundene var villige til å betale, og at teamet leverte. Da gir det mening for oss å være med videre, sier Kukleci.

EGEN STARTUP-AVDELING: – Innovasjon og vekst er en viktig del av næringslivets fremtid. Som storbank kan vi levere kompetanse og et bredt spekter av banktjenester man ikke nødvendigvis får andre steder, sier Linda Kukleci.

Vekst gjennom nedgangstider

2024 var et av de tøffeste årene for små håndverksbedrifter på lenge. Konkurstallene steg, prosjekter stoppet opp og mange utsatte investeringer.

– Mange av kundene våre slet. Likevel klarte vi å vokse. Vi bistod håndverkerne med innsikt, kalkulasjon og struktur, og for flere var det akkurat det de trengte for å komme seg gjennom, sier Blaasmo.

Fra loftskontor til nasjonal aktør – hva nå?

I dag er Svenn en bedrift med 22 ansatte, flere produkter og en tydelig vekstkurve. Neste steg er utvidelse til flere håndverksfag – og på sikt Norden.

– Vi begynte med å ville hjelpe håndverkeren på hjørnet. Ambisjonen nå er å hjelpe en hel bransje å drive mer effektivt og mer lønnsomt, sier Blaasmo.

Vil du bli bedriftskunde i Nordea?