Annonsørinnhold:

Hoppet av intervjuprosessen til Google for å jobbe med trafikkopplæring i Norge

Irina Reshodko (34) er kanskje den eneste i verden som har hoppet av intervjuprosessen til Google for å arbeide med trafikkopplæring i Norge. Med en doktorgrad i kvantefysikk leder hun selskapet Ways satsning på kunstig intelligens i kjøresimulatorer.

Publisert Sist oppdatert

Way er i disse dager åpen for investeringer gjennom folkeinvest.no. Mer info om kampanjen finner du her.

Inngangen til Way i Nordre gate i Trondheim

Nordre, Trondheims mest populære handlegate består for det meste av klesbutikker, kiosker og cafeer. Men halvveis ned gaten, rett rundt hjørnet fra Britannia Hotell, er det et sted som skiller seg litt ut. Over inngangen lyser et stort neonskilt med bokstavene “Way”. Ved å titte på fasaden er det lite som avslører hva som skjuler seg på innsiden, utover at det er et populært sted for ungdom som løpende haster inn og ut.

Dette er arbeidsplassen til Irina, leder for kunstig intelligens i Way. Hun har riktignok selv kontor i fjerde etasje i samme bygg, men både trafikklærere og elever er alltid en heistur unna.

«Skal man utvikle noe som folk faktisk vil bruke, må man ha tett kontakt med dem. Her er vi så heldig at vi kan teste nye løsninger og snakke med elevene direkte. Det gjør at vi får et helt annet perspektiv på hva man bør prioritere til enhver tid».

Hoppet av intervjuprosessen til Google

Irina Reshodko flyttet til Trondheim fra Okinawa i 2019, men har rukket å lære seg litt norsk

Etter å ha fullført sin doktorgrad i kvantefysikk på den japanske øya Okinawa, var hun godt i gang med intervjuprosessen hos Google da det tikket inn en melding på Linkedin-profilen hennes. Meldingen var fra Norge, og spørsmålet var enkelt, “Kunne du tenke deg å jobbe med å lage en ny global standard for trafikkopplæring?”.

Forespørselen var såpass interessant, at etter noen uker med intervjuer og et besøk i Norge, satt hun på flyet til den andre siden av jorden, med et lite flyttelass, kjæresten sin, og hunden Sudo

«Det var rart å flytte til Norge. Kulturen er så ulik, og ikke minst klimaet. Okinawa er en eksotisk øy med sandstrender og blått hav. Her var det mørkt, kaldt og snø. Men jeg brukte ikke lang tid på å finne meg til rette.”

Den digitale kjørelæreren

Siden midten av november 2019 har hun i tett samarbeid med Odd Erik Gundersen, førsteamunensis i kunstig intelligens ved NTNU, utviklet et av verdens mest avanserte systemer for intelligente og automatiserte tilbakemeldinger til bruk i trafikkopplæring. Systemet er bygdt opp av en haug ulike “agenter” som alle måler forskjellige ting relatert til kjøringen elevene gjør i en fullskala simulator.

Deretter blir dataen prosessert i en stor modell, som klarer å sette innsikten i kontekst og oversette det til elevens eget språk, uten komplekse ord eller unødvendig støy. Resultatet er matnyttige tilbakemeldinger om hva eleven gjorde bra under en kjøretime, og hva som kan gjøres bedre.

«I oktober kjørte vi vår første test hvor én lærer skulle følge opp fem elever samtidig. Jeg må innrømme at vi var svært spent på hvordan systemet ville håndtere noe sånt, men ting fungerte og alle elevene fikk tilbakemeldinger og oppfølging slik intensjonen var. Det var en stor seier, og noe som ga mye motivasjon til å utvikle teknologien videre.»

Høy skalerbarhet og lav kost

Sammen med resten av AI-teamet til Way, bestående av personer med bakgrunn fra blant annet microchip-miljøet i Trondheim og bilindustrien i Tyskland, jobbes det målrettet med å gjøre tibakemeldingssystemet, “den digitale kjørelæreren”, enda mer intelligent og autonom. I lengden er målet å skape en software-plattform som enkelt kan brukes på alt fra VR-briller til fullskala simulatorer. Resultatet vil da være trafikkopplæring med høy skalerbarhet og lav kost, som enkelt kan tilpasses verdens behov uavhengig av kultur, opplæringskrav, og betalingsevne.

«Skal man bygge et internasjonalt selskap og teknologi hele verden kan ha glede av, spesielt med de regulatoriske og kulturelle ulikhetene man ser innenfor trafikkopplæring, er det viktig at programvaren er fleksibel og tilpasningsdyktig».

Hos Way kan én lærer følge opp flere elever samtidig

Funnet inspirasjon fra gaming

For å ivareta dette har teamet hos Way også funnet inspirasjon til løsningen innenfor gaming. Produktansvarlig Ellen Lyse Einarsen har tidligere jobbet med blant annet Angry Birds, som med 4,5 milliarder nedlastninger er et av de mest populære mobilspillene noensinne. Irina følger opp:

«Vi er opptatt av å ta i bruk beste praksis fra de fagområdene vi beveger oss innenfor. Om det så er gaming, maskinlæring eller pedagogikk. Når målet er å lage en ny global standard for trafikkopplæring kan man ikke ta noen snarveier».

Irina og hunden Sudo, oppkalt en kjent kommando i Unix

Snarveier har det vært lite av så langt

Etter seks år med målrettet utvikling og mer enn 100 millioner investert, har Way endelig begynt å høste fruktene av teknologiutviklingen. Neste år står vekst til resten av Norge og Sverige for tur, og hvem vet hva som skjer etter det. Kanskje tar man i fremtiden førerkort i New Dehli med teknologi utviklet i Trondheim.

Way har en pågående emisjonskampanje hos Folkeinvest. Mer info om kampanjen finner du her.