Annonsørinnhold:
Hvis du ikke klarer å bo i et hus under oppføring, har du ingenting i en startup å gjøre
Shifter er både Norges eneste nettavis om startups – og en startup selv. Kommersiell leder Aslaug Syvertsen vet bedre enn noen hvor viktig det er å ha styr på veksten – og vedlikeholdet. Hun er nemlig også nettavisens økonomisjef.
– Å jobbe i en startup er som å bo i et hus mens det bygges eller pusses opp.
Folkene i Norges første og eneste bransjeavis for gründere og tech-startups, Shifter, har beskrevet norske gründeres reise fra garasje til børs siden nettavisen ble lansert i 2016. Samtidig har de kjent på egen kropp hvordan det er å leve på innsiden av startup-drømmen.
Det gjør at når kommersiell leder i Shifter, Aslaug Ingeborgrud Syvertsen snakker, da bør noen og enhver spisse ørene. Spesielt de som har en gründer i magen. Eller leker med tanken på å hoppe om bord i et oppstartsselskap – enten som ansatt eller investor.
Og det hun sier, kan kokes ned til dette:
– Hvis du ikke klarer å bo i et hus under oppføring, har du ikke noe å gjøre i en startup. Heller ikke som ansatt.
Det prekære spørsmålet: Hva haster mest?
For én ting er i oppstarten, da få hoder kan løfte alle oppgaver med stort pågangsmot. Men når en startup begynner å ta form og vokse, stilles det større krav til overblikk over viktige, tidkrevende oppgaver, blant annet innenfor økonomistyring. De siste årene har Shifter derfor fått hjelp av Escalon Services – som løser en mengde av de administrative oppgavene som må gjøres.
– I starten gjør gründere det meste selv, sier Aslaug Syvertsen. – Men etter hvert som selskapet vokser, kommer du til et punkt der antall fakturaer, bilag, skatterapporteringer, NAV-dialog og lønnskjøringer blir så omfattende, at det er nødvendig å finne en partner. Da er det viktig å finne en partner som er proaktiv og forstår de spesifikk behovene til et oppstartsselskap.
Men la oss vende tilbake til dette huset som bygges mens man lever i det. Når man står i dette huset er vel spørsmålene mange?
– Man må spørre seg: Hvilke oppgaver bidrar mest til vekst og bygging av selskapets verdi? Er det toalett og vann, eller er det vegger og tak? Gründere ser jo at mye mangler i eget hus, at to do-lista er lang, og hvert selskap må lage sin egen strategi for å bygge. Felles for gründerne er at de må tåle å bruke løsninger som kunne vært bedre og finne nok-punktet for denne fasen de står i. Teamet må ha en felles oppfatning av hva som er målet der fremme og prioriteringene man må gjøre for å lede selskapet dit. Det nytter ikke å bli motløs fordi tapetet i stua ikke er hengt opp ennå. Det handler om mindset. Jeg tror også det handler om å eie egen trygghet og indre ro, hvis man virkelig skal trives i gründerfasen.
Setter norske startups på kartet
Siden 2016 har Shifter fokusert på å synliggjøre disse rare, innovative husene som popper opp i det norske næringslivet. Det er overflødig å si at det er mange arkitektoniske krumspring og variasjoner, men grunntematikken er ganske lik.
– Shifter har en viktig rolle for at norske tech-startups blir satt på kartet og får en sterkere felles stemme. Vi bidrar til å gjøre selskapene synlige, på godt og vondt, noe som fører til læring og samarbeid på tvers av startups og mellom startups og etablerte større selskaper. Det er også viktig at stemmen vår bærer til politikere for å formidle smertepunkter og behov gründere har slik at finanspolitikken og lovgivningen bereder best mulige vekstvilkår for startups i det norske næringslivet. Norge trenger nyskapning i næringslivet og flere bein å stå på. Vi setter det på dagsorden.
Shifter har en innholdsrik investordatabase og arrangerer hvert år sitt kjente THE SHIFT-event. Ifølge Syvertsen er det blitt en viktig arena for å skape nye nettverk, faglig oppdatering og speed-dating mellom investorer og gründere. Et annet tiltak de har sjøsatt er Fuck-up-nights. Joda, du leste riktig. Fuck-ups.
– Vi gründere er avhengige av å lære av hverandre. Når vi har arrangementer der folk forteller hvordan de har fucket opp, hvordan de har feilet eller gått konkurs, hvordan selskapet deres eller enkelte valg ble en fiasko, så ligger det mye læring i det. Det går an å feile tusen ganger, og så gang nummer tusen og én, da blir det suksess, ikke sant.
På de seks årene som er gått siden Shifter tente nettleservinduet sitt for første gang, har det skjedd mye, til tross for at tematikken i det å bygge et selskap for mange startups er den samme. “Det etableres en økende strøm av startups i Norge hvert år” som Aslaug Syvertsen sier.
– Gründere befinner seg i ulike faser. Det gjør at behovene deres er diametralt forskjellige. Det er stor forskjell på å være i en utforskningsfase og “sette” produktet ditt, å få din første kunde, til selskapet har 20 ansatte og skal doble veksten i løpet av det neste året.
– Hva har blitt bedre for gründere?
– Det er betydelig mer kapital og oppmerksomhet. Vi ser også at vi nærmer oss en positiv spiral som blir vanskelig å stoppe, med de samme mekanismene som i Silicon Valley og Stockholm. Gründere som lærer opp ansatte som selv blir gründere. Gründere som har lyktes og som selv investerer i andre startups. Mange investorer ser også etter å investere i startups som en viktig diversifisering av porteføljen sin. Norske gründere har fått et bedre rykte, vi tiltrekker oss i økende grad internasjonale investorer og VC-fond.
Unngå å gi økonomien stemoderlig behandling
Aslaug Syvertsen kunne neppe ha beskrevet startup-livet så inngående, hadde det ikke vært for at hun har vært ute ei startupnatt før. Som i mange norske startups har det også i Shifter vært slik at relativt få folk skulle få skuta til å flyte, og da har det vært nødvendig å ha flere hatter på samtidig.
Selv er hun derfor både kommersiell leder og økonomisjef. Eller som hun sier det selv: I en del år sto hun i spagaten.
– Jeg har ansvaret for både salg og økonomi, som er to forskjellige fagbobler. Å skifte mellom boblene har en høy transaksjonskostnad. De første årene gjorde jeg det slik at jeg konsentrerte meg om salg to dager, og så økonomi i en dag. I en startup er kunderelasjoner og salg veldig viktig å etablere tidlig, og det kreves en kontinuitet. Da blir det fort skippertak på økonomifronten. Hvis selskapet ikke har ressurser til å prioritere økonomistyring fordi de er opptatt av salg, kan økonomien lett få en stemoderlig behandling. Det er flust av økonomer i norske startups. Utfordringen er at de ikke har tid til å prioritere både vekst og vedlikehold.
– Det høres ikke spesielt holdbart ut?
– Nei. Jeg mener utøvende roller alltid tjener på å ha fokus. Uten likviditetsstyring og oppfølging av prognoser lever man i sterk usikkerhet. Startups går vanligvis i minus hver måned det første tiden og det er viktig å ha stålkontroll på hvor mye penger som går ut av kassa. Burnraten. Man må holde godt i roret og planlegge med ulike strategiscenarier for å sikre overlevelse og riktig veksttakt. Bare 30 prosent av norske startups lever mer enn fem år etter etablering! Det er hverken smart eller gjennomførbart å stå i en slik spagat over tid. Det er bare helt i starten det går an å ha flere hatter på.
Det er når spagaten ikke lenger går, det er om å gjøre å finne en god partner, som kan frigjøre tid og ressurser, slik at fokuset til selskapet kan bevares.
– Det Escalon gjør for oss, er at de avlaster oss og hjelper oss med smidige, håndterbare løsninger. De er flinke til å følge opp når det gjelder frister og er et steg foran. Escalon tar ansvar for den daglige føringen av regnskap, de gjør årsoppgjøret, og har ansvar for fakturahåndtering og kundefordringer. I tillegg tar de ansvar for alt som har med lønn og skatt å gjøre.
– Kunne dere ha gått tilbake til at du gjorde det selv?
– For oss, med den størrelsen Shifter har fått, er det nødvendig å ha en god partner som kan tilby en helhetlig løsning og som forstår hvor skoen trykker.
Shifter assisteres av controller Sven Arnesen hos Escalon Services.
– Vi har et godt samarbeid med Sven, som er en svært kunnskapsrik og nøyaktig controller. Jeg opplever samarbeidet som forutsigbart, til å stole på. Det gir meg den gode kontrollen over økonomien vår som vi trenger fra uke til uke.
“Kapitalkrise” i Shifter-overskriftene
Syvertsen sier at mens det var en enorm optimisme og tegninger blant investorer under koronanedstengningen, ser bildet annerledes ut nå i 2022.
– Under korona var det gode tider og kapitaltilgangen var stor i Norge, sier hun. – Men nå, med krigen i Ukraina og et høyt rentenivå, er det mange investorer som er avventende. Vekstselskaper er de første som får kjenne rentenivået på kroppen i form av økte kostnader. I Shifter har vi kalt det en “kapitalkrise”.
– Oi, såpass?
– Ja. Vi ser at investorene er her med sterke intensjoner og store fond som skal plasseres, det er mer usikkerhet i verdivurderinger med dagens raske skifter i makroøkonomien. Derfor tar emisjonsprosessene lengre tid. Der de før tok fire uker, tar de nå opp til seks måneder. Du har sett nyhetene i det siste? “Store oppsigelser” kan vi lese. Flyr. Meta. Oda. Kry. Dette skjer jo fordi ledelsen i selskapene faktisk har god økonomisk kontroll, og har sett at nå brenner de for mye egenkapital. Nå må de gjøre noe ASAP.
– Utenfra sett kan det se ut som det har kommet overraskende på dem?
– Vel, å finne det riktige tidspunktet er nøkkelen til suksess. Det handler om å stå på bremsen tidlig nok til å holde seg flytende. Og vente på nye, gode tider, for ny skalering! Nye tider kommer garantert, da er det avgjørende å sitte i posisjon, også for investorene.
Gründerbransjen: Ikke bare solskinnshistorier
Mens verden holder pusten, er det kanskje mest mulig læring å hente når ting er vanskelige. Og her er Shifter i en unik posisjon. For selv om Syvertsen understreker at de er et mediehus, er de en startup. Det betyr at mye av det de skriver om i spaltene sine, faktisk også gjelder Shifter selv.
– Det du lurer på er hvordan det har gått med oss i forhold til de store svingningene de siste årene? sier Aslaug Syvertsen og smiler.
– Vi har vokst stein for stein, sakte men sikkert. Organisk. Nå er vi ni ansatte og har doblet omsetningen vår siste året under corona, hvor vi oppnådde lønnsomhet. Samtidig er vi helt avhengige av controlling og å følge runway og likviditet. Akkurat nå rigger vi spennende planer for veksten de kommende årene, noe som også innebærer kapitalinnhenting.
– Hvordan påvirker den nye virkeligheten dere?
– Vi har i 2022 møtt et noe vanskeligere annonsemarked, akkurat som andre norske mediehus, men som nisjeavis B2B og med en svært ettertraktet målgruppe i leserne våre, er vi fortsatt godt etterspurt. Vi har sterk vekst i antall abonnenter på Shifter.no og vi ser at vi blir et “must have” for ledere og forretningsutviklere i etablerte selskaper som ønsker å følge med på innovasjonsscenen på tvers av bransjer i Norge.
Når Shifter følger bransjen så tett, ser de også trollene som sprekker i solskinnet. De startupene som aldri kommer seg til neste level, men som snubler og forsvinner.
– Jeg vil gjerne være ydmyk her, og si at det er store forskjeller på selskapene vi dekker. Men vi ser at hvor bedriften har sitt fokus, sier mye om hvorvidt de kommer til å lykkes. Team som har erfaring rigger riktigere.
– Ellers blir det fort kroken på døren?
– Vi er ikke en nettavis som bare formidler solskinnshistorier. Og akkurat nå lyder overskriftene ofte kapitalkrise. Investorene og kapitalen er her gjennom emisjoner eller vekstlån eller folkefinansiering. Vi ser at vekstmål blir gjort om til lønnsomhetsmål hos startupene. Det betyr gjerne at de enten må øke inntektene – og kutte kostnader. Det er mange som gjør det siste, og det kan bety oppsigelser. Vi får noen omrokkeringer i arbeidsmarkedet.
De mange mulighetene er gründeres akilleshæl
For Aslaug Syvertsen og Shifters vedkommende, var det noe som løsnet da de tok beslutningen om å hanke inn assistanse når det gjaldt økonomistyringen. Fortsatt er det slik at Syvertsen har det overordnede ansvaret – og legger føringene. Men når det gjelder de daglige økonomiske oppgavene, med alt det innebærer av lønn og HR, regnskap og myndighetsrapportering og skatt, benytter i dag Shifter seg av Escalon Services’ økononomistyringstjenester.
– Det sies at fravalg gir resultater?
– Det gir resonans hos meg. Det er et suksesskriterium å ha fokus på de riktige oppgavene. Det kan være gründeres akilleshæl, fordi vi gjerne engasjerer oss i veldig mye. Ett råd: hold deg til kjernen din!. Sørg for at den vokser, før du kaster deg over andre ideer som krever energi. Man kan lett bli overveldet også, i et såpass levende miljø med sterke mennesker og flere gode ideer. Struktur og selvledelse blir viktig.
– Når skjønte du at du ikke kunne fortsette å holde like mye i både salg og økonomi?
– I starten av 2020. Det ble for stort press for meg, og døgnet strakk ikke til. Jeg prøvde å strukturere meg ut av det, men hverken salg eller økonomistyring tillater at man jobber på den måten.
Noe kan tyde på at det var en god beslutning å outsource den daglige økonomihåndteringen. Aslaug Syvertsen har iallfall ikke angret. Fra 2020 til 2021 doblet de omsetningen. Og hun er rask til å peke på omstendighetene for å forklare dette, men faktum er at selv når Shifter bruker ord som “kapitalkrise” i overskriftene anno 2022, har de klart å holde omsetningen sin.
– I startups finnes det ingen sentralisert økonomifunksjon slik jeg har benyttet meg av når jeg har drevet med oppstart i etablerte selskaper. Det kan komme som en overraskelse hvor omfattende denne posten vokser seg når selskapet er i vekst. Og, ok, alle vet at ingen blir gründere for å drive med regnskap. Men du kommer ikke utenom.
I dag er ikke Aslaug Syvertsen i tvil om verdien av å ha outsourcet deler av økononomistyringen.
– Det hadde rett og slett ikke vært håndterbart for meg å gjøre alt selv, i tillegg til å ha en full jobb som kommersiell leder. Inntil vi ser at det er riktig å ansette egne årsverk på økonomi, er vi helt avhengige av å ha en partner som Escalon Services som tar ansvar som om de var en del av selskapet vårt.