Annonsørinnhold:

Dronefoto av Fornebulandet tatt i forbindelse med utbyggingen på Oksenøya for OBOS.
Dronefoto av Fornebulandet tatt i forbindelse med utbyggingen på Oksenøya for OBOS.

Interesse for droner ble til Gasellebedrift med lave driftskostnader

Publisert Sist oppdatert

ZOVENFRA ble etablert i 2010 og omsetter i dag for over 10 millioner kroner.


Kvalitet, langsiktighet og lave administrasjonskostnader har gitt uttelling for ZOVENFRA. Selskapet har i løpet av få år blitt landets ledende produsent av dronevideo og foto for eiendomsbransjen. Mye av suksessen er et resultat av god økonomistyring, effektiv administrasjon og fleksibel finansiering fra Aprila Bank. I dag har selskapet seks faste ansatte, og ble kåret til Gasellebedrift i både 2018 og 2019.

– Etter mange år som IT- og logistikkansvarlig i grafisk bransje var jeg lei av å sitte på kontoret og ønsket å dyrke interessen for droner, grafisk design og foto. Forretningsideen oppsto da jeg så at det var veldig få tilbydere av profesjonelt dronefotografi. På den tiden var utstyret dyrt og det var kostbart å levere foto på et bra nivå. Vi begynte derfor med å bygge våre egne droner, og utviklet etter hvert et IT-system for å gjennomføre oppdragene. Sammen med lave administrasjonskostnader ble dette oppskriften på suksessen, sier Anders Andersen, grunnlegger, daglig leder og droneoperatør i selskapet.

Han forteller at ambisjonen har vært å skape et levebrød av det de elsker å jobbe med.

– Selv om vi har realisert en drøm ser vi at det koster penger å vokse. Omsetningen har økt med 2 millioner de siste årene, men overskuddet forblir omtrent det samme. For å øke fortjenesten har vi blant annet redusert administrasjonskostnadene med automatiserte banktjenester, sier Andersen.

Tidsbesparende banktjenester

Selskapet bruker en lokal regnskapsfører med ekspertise på Tripletex, noe som ga selskapet tidlig tilgang på tjenestene fra Aprila Bank.

– Vi har brukt Aprila Bank siden oppstarten i 2018, og er nå i gang med å etablere en direkteemittering som blir bankavstemt automatisk. Om vi skulle ha behov for kassekreditt har vi nå enkel tilgang på dette uten ekstra kostnader. I perioder med lav aktivitet bruker vi også banken til fakturasalg. Fordelen med denne løsningen er at når vi selger en faktura får vi pengene med en gang og bokføringen skjer automatisk. Dette er et viktig bidrag for å redusere administrasjonskostnadene våre.

Andersen forteller at de også bruker fakturasalg i prosjekter for kunder de ikke har et etablert forhold til.

– Aprila Bank gjør en rask analyse av fakturaen vi ønsker å selge uten at vi er i dialog med banken. Alt skjer automatisk og er med på å redusere administrasjonskostnader i forbindelse med utsendelse og eventuell purring. Dette er banktjenester som reduserer risiko og effektivisere administrasjonen. Vi sparer totalt sett mye tid med denne løsningen, sier han.

Uten lønn det første året

Sammen med kollegaer har han over årene etablert en liten og effektiv organisasjon.

– Vi forstod at det ville ta tid å bygge opp virksomheten og hadde spart opp penger slik at vi kunne leve uten lønn det første året. Etter hvert fikk vi kontakt med kjente eiendomsmeglere og vokste så raskt at vi måtte si nei til nye forespørsler. I etableringsfasen var utfordringen lav kapasitet og vi måtte prioritere høy kvalitet til utvalgte kunder. Nå har vi økt kapasiteten gjennom en mer strømlinjeformet produksjon slik at vi kan levere til flere eiendomsprosjekter samtidig.

– Den største utfordringen har vært å få tak i gode folk, men i dag har vi en dyktig stab med variert kompetanse innen IT, foto, film og design. Samtidig har vi brukt lite penger på IT-systemer og har i stedet utviklet programvaren selv, sier Andersen.

Tøff konkurranse

Selv om timingen i markedet var perfekt, har selskapet fått stadig hardere konkurranse. Selskapet hadde ingen ambisjoner om å bli droneprodusent, men ønsket å lage best mulig foto og video. Samtidig så de at med flere droneleverandører på markedet ble også konkurransesituasjonen hardere. De valgte derfor å dyrke kjernevirksomheten og søkte etter de beste dronene fra andre produsenter.

– Selv om vi var tidlig ute med droner så vi at vi raskt måtte utvide med andre tjenester for å være konkurransedyktige. I 2012 ansatte vi egen teknisk ansvarlig som bygde dronene med komponenter fra Tyskland. På den tiden freste vi delene i karbon, og bygde fortsatt alt utstyret selv siden investeringskostnadene var relativt lave. Da regelverket fra luftfartstilsynet kom på plass i 2015 tok markedet av, og flere store internasjonale aktører lanserte toppmodeller i Norge. Dette var bakgrunnen til at vi gikk over til å kjøpe dronene i proffsegmentet til den kinesiske produsenten DJI.

Selskapet satser hele tiden på nye produkter og lanserer nå 3D-modeller basert på dronevideo og foto.

– Vi bruker både nye og eksisterende verktøy for å skape visualisering med utgangspunkt i dronevideo. Tjenester vi tidligere kjøpte fra andre leverandører kan vi nå kan levere selv, sier han.

Organisk vekst

For å sørge for videre organisk vekst jobber de fortløpende med effektivisering av driften.

– Med effektiv administrasjon har vi fått kontroll på kostnadene og får mer igjen på bunnlinjen. Nå er vi på et nivå hvor vi er komfortable med økonomien og kan bygge videre. Jeg har aldri vært interessert i en personlig forbindelse med en tradisjonell bank, men har søkt etter en fremtidsrettet bank som ivaretar interessene til småbedrifter.

– Aprila Bank lager løsninger som er integrert i systemene vi allerede bruker, og har vært en verdifull samarbeidspartner som har gjort utviklingen av selskapet enklere, avslutter Andersen.

Les mer om Aprila på aprila.no