Annonsørinnhold:

Pakkeboks åpnes enkelt ved hjelp av Posten-appen.
Pakkeboks åpnes enkelt ved hjelp av Posten-appen.

Nå popper pakkeboksene opp nær deg

I løpet av året plasserer Posten og Bring sine nye pakkebokser i nabolag over hele landet.

Publisert Sist oppdatert

I fjor høst begynte Posten å sette ut sine nye pakkebokser, og kanskje har du allerede fått en av dem i ditt nærområde. Om ikke vil du helt sikkert se nok av dem i år på 1000 lokasjoner rundt om i landet, og dette vil gjøre henting av pakker enklere og mer fleksibelt.

Moderne alternativ

De siste årene har norske nettshoppere stilt stadig større krav til fleksible og alternative hentesteder for pakker. Som en del av et innledende pilotprosjekt, begynte Posten allerede i starten av 2020 å plassere ut 100 av sine pakkebokser i stor-Oslo. Underveis ble det gjennomført grundige brukertester, og basert på positive tilbakemeldinger ble det besluttet at pakkeboksene skulle satses videre på – og bli en del av Postens nye og moderne utleveringsnett.

Som følge av koronapandemien har behovene for nye leveringsalternativer blitt ytterligere forsterket – folk oppholder seg mer hjemme, og mange ønsker blant annet å unngå å stå i kø når de skal hente.

Der folk ferdes

I samarbeid med blant annet boligselskapet OBOS har det blitt testet hvordan pakkeboksene kan gjøre hverdagslogistikken enklere i borettslag, sameier, kjøpesentre og andre steder folk ferdes.

– De stedene som får nye pakkebokser vil gjøre at Posten blir enda mer tilgjengelig både i sentrale strøk og i distriktene. Vi samarbeider blant annet med borettslag og andre interessenter for å finne egnede steder å plassere boksene, sier Hege Skogen, prosjektkoordinator i Posten og Bring.

Hege Skogen, prosjektkoordinator i Posten og Bring forteller at kunder som har testet pakkeboksene er strålende fornøyde.
Hege Skogen, prosjektkoordinator i Posten og Bring forteller at kunder som har testet pakkeboksene er strålende fornøyde.

Knallrespons fra kundene

Pakkeboksene er batteridrevne og døgnåpne, og er svært brukervennlige. Hver pakkemottaker får tildelt en egen luke hvor pakken kan hentes. Låsen på luken åpnes med et par tastetrykk via bluetooth på Posten appen på telefonen. Til nå er det plassert ut ca.500 pakkebokser på nærmere 180 lokasjoner i Norge.

– Rundt 50 prosent av de som bruker Pakkeboks henter pakkene sine innen 12 timer. Det at folk henter såpass fort tar vi som et godt tegn på at vi treffer med plassering, og at vi har lykkes med å plassere pakkeboksene beleilig til for henting der folk ferdes, sier Hege Skogen.

Tilbakemeldingene fra kundene som har testet pakkeboksene er svært gode. Ferske målinger viser at kundetilfredsheten scorer 4.54 av 5. «Genial løsning», «elsker pakkeboks» og «en fantastisk opplevelse» er noen av meldingene som er lagt inn i appen.

Nyttig for nettbutikker

Samtidig som pakkeboksene gir Posten et bredere utleveringsnett, gir de også norske nettbutikker et godt leveringsalternativ til sine kunder. Ved hjelp av et enkelt og gratis API kan nettbutikker legge Pakkeboks inn som alternativ i utsjekk, og dermed igjen gjøre det enkelt for sine kunder å velge dette som leveringsalternativ. Slik får nettbutikkene også muligheten til å bygge sine egne kundereiser med Pakkeboks integrert.

Les mer om hvordan din bedrift kan tilby pakkeboks til deres kunder her

- Vi merker stor interesse fra nettbutikkene knyttet til pakkebokser og tror dette blir et veldig populært leveringsalternativ for de som skal hente pakkerne. Vi oppfordrer alle nettbutikker til å legge dette inn i utsjekken allerede nå, sier Hege, da er man godt forberedt til peak og jul allerede.

Pakkebokser har allerede blitt tatt i bruk av post- og logistikkselskaper i resten av verden, og koronapandemien har akselerert kundebehovet ytterligere. Tyske DHL var et av de første selskapene som tok i bruk denne løsningen, og skal i 2021 øke antall pakkebokser i Tyskland fra 4000 til 7000 i både rurale og urbane strøk.

I flere av landene har de også åpnet for at pakkeboksene kan brukes til mer enn bare utleveringspunkt, som for eksempel retur og sending av egne pakker, og dette er ting Posten og Bring vil vurdere framover.