Annonsørinnhold:

Hvert år har Redd Barna en julekampanje der privatpersoner og norske bedrifter kan være med å bidra gjennom pengegaver, eller ved å gi ansatte en annerledes julegave. Målet for årets julekampanje å gi trygghet og varme til 100.000 barn før jul.
Hvert år har Redd Barna en julekampanje der privatpersoner og norske bedrifter kan være med å bidra gjennom pengegaver, eller ved å gi ansatte en annerledes julegave. Målet for årets julekampanje å gi trygghet og varme til 100.000 barn før jul.

Nasjonal dugnad for bedrifter: Årets julegave til de ansatte

Publisert Sist oppdatert

Selv om julen kanskje ikke oppleves som rett rundt hjørnet, er oktober likevel tiden mange bedrifter begynner å tenke på julegave til de ansatte.

Og som ansvarlig for julegaven til de ansatte, har tanken om en flaske god vin eller en kokkekniv med firmalogoen inngravert kanskje streifet deg. Men hva om årets julegave kan være med å redde barns liv?

Hvert år har Redd Barna en julekampanje der privatpersoner og norske bedrifter kan være med å bidra gjennom pengegaver, eller ved å gi ansatte en annerledes julegave.

Dette er årets julekampanje

Målet for årets julekampanje er å sammen varme 100.000 barn. Å varme et barn kan være mye mer enn å gi bort varme klær og pledd. Selvsagt skal barn som fryser få varme klær og vinterstøvler, men Redd Barna skal også gi barn varme og trygghet på andre måter. Ved å støtte årets juledugnad, gir man også underernærte barn mat og livreddende helsehjelp. Du vil bidra til å gi barn som er rammet av krig og katastrofer beskyttelse og tak over hodet. Med din hjelp skal Redd Barna også gjenforene bortkomne barn med familiene sine. Barn skal få skolegang og helsetjenester. Sammen skal vi sørge for at barna overlever, lærer og er trygge.

Les mer om hvilke ulike julegaver din bedrift kan gi de ansatte gjennom Redd Barnas arbeid.

Nasjonal dugnad for barn

GENERALSEKRETÆR: Birgitte Lange i Redd Barna.
Foto: Nora Lie
GENERALSEKRETÆR: Birgitte Lange i Redd Barna. Foto: Nora Lie

– Ambisjonen er å utgjøre en forskjell for 100.000 barn til jul, gjennom å sørge for varme klær, mat, tak over hodet og utdanning. Det er noe vi kan få til, dersom vi er mange nok som går sammen, forklarer Birgitte Lange, generalsekretær i Redd Barna.

Hun omtaler årets kampanje som en nasjonal dugnad mellom privatpersoner og norske bedrifter, og oppfordrer til å tenke annerledes om hvordan bedriften kan gi de ansatte en oppmerksomhet i juletiden.

– På mange måter er det snakk om å gi en viktig gave både til - men også fra de ansatte. Sånn kan man enkelt legge til rette for at bedriftens ansatte føler at de er med å bidra til en god sak, sier generalsekretæren i Redd Barna.


Slik prioriterer Redd Barna gaver og innsamlede midler

Du har kanskje lurt på hvorvidt pengene som gis til bistand kommer frem? For man må jo kunne spørre: Hvor stor andel av pengene går til administrasjon og hvor mye går til prosjektet man støtter?

I 2019 gikk 92,1 prosent til Redd Barnas arbeid for barn. 7,9 prosent gikk til administrasjon og til å skaffe inntekter.

Slik brukes pengene som kommer inn

- 12% til beskyttelse av barn

- 4% til helse og ernæring

- 9% til programstøtting og politisk påvirkning

- 35% sikring av livsgrunnlag

- 6% Godt styresett av barns rettigheter

- 34% Utdanning

Les mer om hvordan Redd Barna arbeider her

Enkelt å gi konkrete julegaver

Ifølge generalsekretæren er det en rekke måter norske bedrifter og virksomheter kan støtte Redd Barnas arbeid for barn som lever i nød og på flukt.

En av julegavene du kan gi i år er skolegang til 100 barn til 25.000 kr. Les mer ved å klikke på bildet.
En av julegavene du kan gi i år er skolegang til 100 barn til 25.000 kr. Les mer ved å klikke på bildet.

– Julekampanjen er en god anledning til å gi de ansatte en annerledes og raus gave som har stor betydning for de aller fattigste og mest utsatte barna.

For å gjøre bedriftsgaver til julekampanjen så konkret som mulig, har Redd Barna definert ulike gavesummer som bedrifter kan bidra med. For alt fra 10.000 til 250.000 kroner kan norske bedrifter være med å sørge for opplæring av ti jordmødre, de kan også gi varme pledd og klær til 100 barn, eller grunnleggende og nødvendig helsehjelp til 280 barn.

Les mer om hvilke konkrete formål din bedrift kan bidra til gjennom årets julekampanje.

En annen mulig bedriftsgave i årets julekampanje er å bidra til at barn gjenforenes med familiene sine.

– Når krig eller naturkatastrofer tvinger familier vekk fra hjemmene sine, kan barn og foreldre bli borte fra hverandre. Disse barna er alene og sårbare, og de står i fare for å bli utsatt for menneskehandel, vold og misbruk. For 35.000 kroner kan en bedrift være med å sørge for at 12 barn gjenforenes med sine familier og at de er trygge, forteller generalsekretæren i Redd Barna.

Se hvordan du kan bidra til at 12 barn gjenforenes med sine familier her.

Denne tre år gamle syriske gutten er ikke glad i den kalde vinteren som har truffet en flyktningeleir i Libanon. Redd Barna jobber med å gi varme, mat og tak over hodet til 100.000 barn før jul.
Denne tre år gamle syriske gutten er ikke glad i den kalde vinteren som har truffet en flyktningeleir i Libanon. Redd Barna jobber med å gi varme, mat og tak over hodet til 100.000 barn før jul.

Unikt samarbeid med stor bredde

En bedrift som i en årrekke har stått sammen med Redd Barna, er rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO, som også er Redd Barnas største samarbeidspartner. Samarbeidet har vart i over ti år.

– Da FNs bærekraftsmål ble vedtatt i 2015, var det inspirerende å se hvordan vi, gjennom samarbeidet med Redd Barna, allerede jobbet for flere av disse målene, sier Kristine Skeie, senior manager marked og kommunikasjon i BDO.

Hun forteller om et sterkt internt engasjement i bedriften og om et ønske om å utgjøre en forskjell i samfunnet. Ifølge Skeie har dette stor innvirkning på samarbeidet med Redd Barna.

– Dette engasjementet er viktig for hvordan vi jobber med Redd Barna. Det er ikke bare snakk om økonomisk støtte, det handler også om hva vi får til sammen, når begge parter gjør det vi er gode på og brenner for, forteller hun.

Engasjementet uttrykkes blant annet gjennom et større pengebeløp til Redd Barnas arbeid, spesielt rettet mot området utdanning, men også prosjekter i Norge. I tillegg kan ansatte kan bli lønnsgivere, ut fra et mer personlig valg, der man gir et visst beløp som blir trukket fra lønnen hver måned.

Les mer om hvordan man kan registrere seg som lønnsgivere til et Redd Barna-prosjekt

– Pengene kommer frem

– Sammen med Redd Barna ønsker vi å vise at det nytter å gi, og at pengene man gir gjennom lønnsslippen har stor betydning inn i det enkelte barns liv og fremtid. Ved å sørge for utdanning og skolemateriell, bygging av et bibliotek, videreutdanning av lærere, blir det ganske konkret hva beløpet man gir har av betydning, sier Skeie og fortsetter:

Bildet er tatt under en BDO-reise til en skole i Kambodsja: – Å se helt konkrete resultater av pengene som gis, motiverer oss til å jobbe enda mer til å fremme Redd Barnas arbeid, sier Kristine Skeie i BDO.
Bildet er tatt under en BDO-reise til en skole i Kambodsja: – Å se helt konkrete resultater av pengene som gis, motiverer oss til å jobbe enda mer til å fremme Redd Barnas arbeid, sier Kristine Skeie i BDO.

– Som samarbeidspartner får vi i BDO se resultatene med egne øyne, blant annet gjennom feltreiser vi har vært på til skoler i Kambodsja, der Redd Barna med oss på laget har oppnådd resultater gjennom målrettet og langsiktig innsats.

Utveksling av erfaring og kompetanse

Utover økonomisk støtte og lønnsgivere, bidrar BDO med rådgivningstjenester «pro-bono».

Til nesten enhver tid har selskapet rådgivere på oppdrag hos Redd Barna, for å bidra til å styrke organisasjonen her i Norge, det være seg innen finans, risikostyring, lederutvikling, IT-sikkerhet og annen løpende rådgivning.

– Vi får mulighet til å hjelpe og bidra med det vi er gode på, og vi som bedrift, kommer tett på deres solide fagkompetanse og innsikt i sektoren de er i. Som partnerbedrift lærer vi mye om organisasjonsarbeidet, bistand og nødhjelp, og om bærekraftig utvikling i praksis. Jeg overdriver ikke når jeg sier at Redd Barna imponerer oss med sine enorme kunnskap, kartlegging og analyse.

– Erfaringsutveksling og diskusjoner om utfordringer og muligheter er inspirerende og lærerikt, og noe vi setter stor pris på - begge parter, tror jeg. Jeg tør påstå at kundene våre og arbeidet i markedet nyter godt av den kunnskapen vi tilegner oss i samarbeidet med Redd Barna, sier Skeie.

Ønsker din bedrift bidra «pro-bono»? Kontakt Redd Barna her for å se hvilke muligheter som finnes

– Å se helt konkrete resultater av pengene som gis, motiverer oss til å jobbe enda mer til å fremme Redd Barnas arbeid og innsikt, og til å få enda flere av våre ansatte til å følge med på hva vi i Norge kan bidra til, sier Kristine Skeie, her sammen med datteren Emily på 11 år, under fjorårets BDO-Mila.

Bygger omdømme

Skeie legger ikke skjul på at bedriftens samarbeid med Redd Barna styrker bedriftens omdømme.

– Å se helt konkrete resultater av pengene som gis, motiverer oss til å jobbe enda mer til å fremme Redd Barnas arbeid og innsikt, og til å få enda flere av våre ansatte til å følge med på hva vi i Norge kan bidra til, sier Kristine Skeie, her sammen med datteren Emily på 11 år, under fjorårets BDO-Mila.
– Å se helt konkrete resultater av pengene som gis, motiverer oss til å jobbe enda mer til å fremme Redd Barnas arbeid og innsikt, og til å få enda flere av våre ansatte til å følge med på hva vi i Norge kan bidra til, sier Kristine Skeie, her sammen med datteren Emily på 11 år, under fjorårets BDO-Mila.

– Det er jo klart at vi både innad og utad bygger kunnskap om hvem vi er og hva vi driver med.

– Vi har en raus kultur med mange engasjerte medarbeidere og ledere. Det betyr jo også at vi har mange gode historier om engasjementet som betyr så mye for så mange, sier Skeie og understreker viktigheten av å ha de ansatte med på laget.

– Skal vi lykkes med et partnerskap, som det vi har med Redd Barna, må vi ha hele organisasjonen med oss. De ansatte må oppleve at BDO faktisk tar sin del av ansvaret i den globale og nasjonale dugnaden, slik vi sier i strategien at vi skal gjøre, understreker Skeie.



Engasjement her i Norge

Siden 2011 har BDO arrangert et gratis lavterskel terrengeløp flere steder i landet, i samarbeid med Langrennslandslaget og lokale idrettslag. Målet er å legge til rette for inkludering og mangfold, spesielt blant barn og unge.

– Å arrangere BDO-Mila har blitt en veldig fin og viktig arena for oss som bedrift, og for de ansatte til å stå sammen med Redd Barna. Vi har i tillegg kontakt med mange ansatte som ønsker å bidra til Redd Barnas arbeid regionalt. I disse dager ser vi sammen med Redd Barna på hvilke muligheter som finnes for dette, forteller Kristine Skeie i BDO.

Engasjementet i BDO sammenfaller med Redd Barnas arbeid for å fremme alle barns mulighet til utdanning og kampen mot utenforskap. Her er ansatte samlet under BDO-Mila under fjorårets terrengløp i Harstad.
Engasjementet i BDO sammenfaller med Redd Barnas arbeid for å fremme alle barns mulighet til utdanning og kampen mot utenforskap. Her er ansatte samlet under BDO-Mila under fjorårets terrengløp i Harstad.