Annonsørinnhold:

NORDEA MED NYE MILLIARDER TIL STARTUPS

Håvard Lindtvedt er leder for den norsk Startup & Growth-avdelingen, og jobber mye med å dele kompetanse rundt kapitalstrategier.

Du kan ha et utmerket produkt, et superbra team og en sterk forretningsmodell. Men hvis du ikke klarer å gjøre deg attraktiv for investormarkedet, vil du ikke lykkes, sier Håvard Lindtvedt, leder for Startup & Growth i Nordea Norge.

Håvard Lindtvedt har som sin misjon å hjelpe nettopp gründerselskaper til å lykkes med å skaffe kapital.

– Som bank har vi en unik kompetanse innenfor kapitalstrategi, vi har en solid lommebok, og vi har et internasjonalt nettverk av investorer. Siden vi startet opp i 2018, har vi jobbet med å skreddersy løsninger som kan hjelpe selskaper med den vanskelige vekstreisen, sier Lindtvedt, og konkluderer:

– Det har vi lykkes med.

Er du i vekstfase og har behov for kapital? Les mer om Nordea Startup & Growth.

  

Over 200 speed dating-møter med investorer

Nordeas startup-suksess skyldes flere ting, der Investor Speed Dating kanskje er den mest utradisjonelle.

– Vi er banken som hjelper oppstartbedrifter med å vokse, sier kunderådgiver Isabelle Bøhn i Nordea Startup & Growth.

– En av de største fordelene vi har som Nordens største bank, er at vi har et stort nettverk innenfor det profesjonelle investormiljøet, både nordisk og internasjonalt. Dette gjør at vi kan spille en viktig rolle i formidlingen av kontakt mellom vekstbedrifter og investorer.

Isabelle Bøhn jobber med vekstselskaper i Startup & Growth i Nordea.

Nordea arrangerer hvert år flere runder med nordisk Investor Speed Dating, som skjer digitalt. Her møter norske, nordiske og internasjonale investorer nordiske startups og scaleups. I vår ble det arrangert en Seed-runde og en Scaleup-runde, der vekstselskaper ble koblet med VC-fond i over 200 én-til-én møter.

I tillegg til de nordiske VC-fondene, fikk Nordea med seg seks av de ti største globale og mest aktive VC-fondene på Investor Speed Datingen.

– Tilbakemeldingene fra både VC-fondene og selskapene er bare positive, og vi løser her et udekket behov for en organisert møteplass på tvers av landegrensene, sier Isabelle Bøhn.

 

Derfor finansierer Nordea oppstartsbedrifter

Nordeas første Startup & Growth-enhet ble etablert i Finland i 2014. Det ble en suksess, og dermed ble det etablert tilsvarende enheter i Danmark, Sverige og Norge.

- Hvorfor skal vi som bank velge å finansiere oppstartsbedrifter, spesielt med tanke på at banker tradisjonelt sett ikke har hatt appetitt for dette segmentet? Ambisjonen til Startup & Growth har to sider, sier Håvard Lindtvedt.

- Dette er fremtidens solide bankkunder. De utfordrer det eksisterende næringslivet med nye forretningsmodeller og teknologier, og vi ønsker å være en del av miljøet rundt det nye skiftet. På den måten lærer også vi, og vi får innsikt i den nye verden. Det er også interessant å oppleve at vi som Nordens største bank faktisk kan være relevante for denne type selskaper ved å tilføre både lånekapital og rådgivning, samt koble dem mot norske og internasjonale investormiljøer, sier Lindtvedt.

Den andre siden handler om samfunnsansvar.

– Et blomstrende oppstartsmiljø er viktig for vekst og sysselsetting i Norden, og som regionens største bank ønsker vi å støtte nordisk innovasjon. Videre kommer mange av initiativene knyttet til bærekraft nettopp fra dette segmentet, og sammen med Nordeas ambisjon om å være den fremste banken på det grønne skiftet, ønsker vi å hjelpe disse frem.

We grow startups

Nordeas tilbud til oppstartsbedrifter er mye mer enn vanlige banktjenestene som konto, kredittkort og nettbank. Med over 4 milliarder i utlån til dette segmentet i Norden, sitter Startup & Growth på mye kunnskap og erfaring på hvilke suksessfaktorer som gjelder for de som lykkes. Teamet bruker derfor masse tid på analyse av de enkelte casene, som igjen bidrar til økt kunnskap.

En av kjernekompetansene i Startup & Growth-avdelingen er å hjelpe bedrifter med kapitalstrategi og strukturering av finansiering. Dette gjelder helt fra den første kapitalen fra venner, familie og offentlige organisasjoner eller investeringer fra forretningsengler og Venture Capital-fond. Banklån er også et godt alternativ, ifølge Håvard Lindtvedt.

– Mange gründere tenker ikke på banklån som et alternativ, men banklån er en god støtte for en gründer som jobber med vekst, sier Lindtvedt, som presiserer at dette ikke er for å erstatte, men supplere egenkapital. Fordelen er at lån ikke har en utvannende effekt.

Nordeas låneprodukter er de mest konkurransedyktige på markedet, og de er utviklet spesifikt for å møte behovene til nye bedrifter og mer etablerte bedrifter på vei inn i en vekstfase. Det gode samarbeidet vårt med Innovasjon Norge og EIF (Europeiske Investeringsfondet) gjør oss i stand til finansiere selskaper fra tidlig kommersiell fase til internasjonalisering.

 

Alt du trenger på samme sted

Kontakter er også viktig når en bedrift skal opp og stå. I tillegg til det omfattende investornettverket, er Nordea en fullskala bedriftsbank som tilbyr et fullstendig utvalg av løsninger.

Dette gjelder alt fra verktøy til å håndtere risiko ved handel med kunder og leverandører i utlandet, til noen av de mest avanserte likviditetsløsningene som finnes.

– Det er viktig at vi kan være en relevant partner for dette segmentet, sier Lindtvedt.

– Gitt størrelsen vår og rollen vi spiller i samfunnet, ønsker vi å være der. Med den unike og spissede kompetansen vi har i avdelingen, utgjør vi en stor forskjell for disse kundene – fra tidlig i oppstarten til fullskala vekst.

Er du på jakt etter investorer? Les mer om Nordea Startup & Growth.

Nordea Startup & Growth

I Nordea jobber vi aktivt med vekstselskaper og startups. Gjennom investormatching, kompetansedeling, spisset rådgivning og et stort internasjonalt nettverk støtter vi grundermiljøene i hele Norden.

Vil du vite mer? Sjekk ut våre sider