Aksjonærene har tro på ideen til Morten Revill i Lightcircle AS, som fikk fulltegnet emisjon med 59 nye investorer på et par uker gjennom dealflow.no.Foto: Marte Ottemo, elektronikkbransjen.no
Norsk start-up hentet i underkant av 2 millioner kroner: - Lykkes over forventning
Lightcircle of Norway AS utfordrer det etablerte elektronikkmarkedet med innovative smarte stikkontakter i Kokong-serien. Produktene sikrer kundene trygghet og forutsigbarhet under lading av alle produkter som kobles til strømuttak, og fjerner da samtidig risikoen for brannfarlige situasjoner. Siste produkt i rekken er Kokong EV, som til en vesentlig lavere kostnad enn ordinære ladebokser skal sikre at du kan lade bilen din trygt om natten.
Hvordan fikk du ideen om å starte Lightcircle?
- Jeg startet Lightcircle da jeg så datteren min lade mobil og iPad på sengen hver kveld. Samtidig var det en sak på i nyhetene om en 7-åring som holdt på å omkomme når en mobillader begynte å ulme ut giftig gass. Jeg forstod at noe måtte gjøres for å sikre trygg lading, uten å være avhengig av en app eller menneskelig inngripen, sier daglig leder Morten Revill.
Smart EV-lading
Siste produkt fra Lightcircle er Kokong EV, som er den rimeligste og grønneste ladeboksen på markedet med prisvinnende norsk design. Elektronikken i ladeboksen er utviklet av ingeniører med erfaring innen luftfarts – og forsvarsløsninger, og består av komponenter som holder den høyeste kvaliteten på markedet.
Internasjonal oppmerksomhet og DOGA-merket
Lightcirle sikret tidlig internasjonal interesse ved fremvisning av produktet under CES. Med omtale i BBC, CNN og Reuters ble det fort mange som ønsket å vite mer om produktene til den norske gründeren.
- BBC fulgte oss til CES, og testet Kokong underveis. De konkluderte med at dette var et av de viktigste produktene de ville trekke frem fra messen. Det var enormt stort å få omtale av selveste BBC, på verdens største elektronikkmesse, sier Revill.
I Norge fikk selskapet tildelt DOGA-merket, en annerkjennelse som vanligvis er forbeholdt de største aktørene i design- og arkitekturbransjen.
- Det var utrolig kjekt å få denne annerkjennelsen fra Design og Arkitektur Norge, sier Revill.
Behov for finansiering
Som de fleste andre start-ups var det utfordringer som måtte håndteres underveis. Innovativ produktutvikling er ofte forbundet med betydelige kostnader når løsninger skal utvikles fra idé til et ferdigstilt sluttprodukt.
Hvordan finansierte du utviklingen av Kokong-serien?
- Vi har siden oppstart for tre år siden hentet inn mellom 9 – 10 millioner kroner, men opplevde at vi ikke lykkes i siste runde med en tradisjonell partner. Vi fikk da et tips om å ta kontakt med Dealflow, og vi opplevede prosessen med dem som svært profesjonell og imøtekommende. Etter noen uker hadde vi fått inn 59 investorer og fulltegnet emisjonen, sier Revill.
Norsk teknologi og design til utlandet
Lightcirle har store ambisjoner for produktserien, og ser til flere av de største markedene i Europa for lansering i neste runde.
Hvor er selskapet om tre år?
- Om tre år har vi en rekke produkter som dekker hele huset og alt det vi lader eller som bruker mye strøm. Vi har fornyet stikkontakten og gjort den elegant, slik at alle mellom 5 og 95 år lader trygt, grønt, og uten at de må kunne smart teknologi, sier Revill.
Vil du vite mer om ulike investeringsmuligheter, eller ønsker du å hente egenkapital til egen bedrift? Les mer.