Annonsørinnhold:

Oslo-baserte Vev hentet 50 millioner:
Slik gikk de fra en vill idé til et veksteventyr uten sidestykke

Oslo-baserte Vev vil gjøre det enklere å skape visuelle nettsider. Etter bare fire år har de fått støtte fra Nordea, mediegiganter på kundelisten og en stor, internasjonal investor med på laget.

Publisert Sist oppdatert

VEV AS er en plattform hvor du kan skreddersy nettsider og digitalt innhold, på en enkel måte uten koding eller med såkalt «low code». Tjenesten er tilpasset ulike nivåer: designere, utviklere og innholdsprodusenter.

Vev ble startet av Tine Karlsen (30), Fredrik Evjen Ekli (29) og Nicolay Thafvelin (32) i 2017.

– Å drive en oppstartsbedrift blir ofte sammenlignet med å løpe maraton. Jeg synes det minner mer om intervalltrening, sier Tine Karlsen (30). Hun er CEO og medgr¨under av Vev, en designplattform som lar deg skreddersy nettsider og digitalt innhold, uten kostbar koding.

– Selv om det krever utholdenhet, må du ha skyhøyt tempo i perioder. Vi har virkelig måtte samle troppene, stoppe opp og vurdere retningen, for deretter å kjøre på videre.

Hun tenker seg om.

– Det har vært beinhard jobbing siden 2017 som gjør at vi er der vi er i dag.

– Siden vi har store, internasjonale ambisjoner, har det vært viktig med gode råd og sparringspartnere slik at vi har tatt smarte valg på veien, forteller Tine, og trekker frem Nordea som en nøkkelspiller

Skaper kreativ frihet

Oslo-baserte Vev står i fronten av en bølge banebrytende verktøy, som gjør det enklere å skape nettsider og digitalt innhold. I motsetning til andre standardiserte nettsidebyggere, kombinerer Vev såkalt «no code» med «low code». Det vil si at tjenesten brukes av både designere og utviklere. På den måten får kunden større fleksibilitet, og kan raskere skreddersy innhold.

– Ideen oppstod fordi vi irriterte oss over begrensningene som fantes for nettsideproduksjon. Om du skal være kreativ eller har en idé som er litt utenfor boksen, krever det ofte koding. Det har rett og slett vært for vanskelig å lage gode, visuelle nettsider, forteller Tine.

– Målet vårt har hele tiden vært å gi brukerne full kreativ frihet, og samtidig skape raskere prosesser og bedre arbeidsflyt, forteller Tine.

Nordea hjelper deg med å realisere bedriftens mål

Enten bedriften din er i en etableringsfase, vekstfase eller driftsfase, så hjelper våre rådgivere deg med å finne de beste løsningene.

  • ○ Rådgivere og spesialister som skreddersyr råd basert på bedriftens unike situasjon og bransje
  • ○ Vi tilbyr rådgivning innen finansiering, handel, plassering og sparing
  • ○ Spesialisert rådgivning for alt fra startups og mindre bedrifter, til større og mer komplekse selskaper

Nordea som nøkkelspiller

Med en kundeliste som strekker seg fra norske mediehus som Schibsted og DN til amerikanske giganter som The Economist, Netflix og Osprey, er det ingen overdrivelse å si at Vev er et ekte, norsk veksteventyr.

Det som startet som en «litt vill idé» i 2017, hentet tidligere i år 50 millioner kroner fra den internasjonale investoren EQT Venture. Det var en milepæl som gjør det mulig for selskapet å satse i nye markeder.

Selv om banken ikke var den første hun tenkte på som samarbeidspartner i oppstartsfasen, har Vev hatt stor verdi av den tette relasjonen med kundeansvarlig i Nordea Startup & Growth, Maiken Selmar Luhr.

VIKTIG SPARRINGSPARTNER: Vev snudde hele mediebransjen på hodet med sin brukervennlige designplattform. Nå har de store, internasjonale ambisjoner og trekker frem kunderådgiveren Maiken i Nordea Startup & Growth som en viktig sparringspartner. FOTO: Nordea

Tar startup-segmentet på alvor

– Det var rett og slett kjærlighet ved første blikk, sier Maiken lattermildt.

– Alt klaffet både når det gjelder selve tjenesten og problemet den løser, men også teamet bak Vev imponerte oss. Det er alltid en risiko når man støtter startups, men de hadde allerede kompetente og aktive investorer med på laget.

Maiken er spesialisert på å veilede, vurdere og tilby finansiering til startups, og har hjulpet Vev med finansieringsstrategi og den ambisiøse vekstplanen. Hun er stolt over at Nordea tar startup-segmentet på alvor.

– Min jobb er å bidra til at startups lykkes. Det innebærer å bygge relasjoner og forstå vekstdrivere i selskapet, slik at vi kan gi best mulig råd og støtte på reisen.

– En trygghet at banken satser på oss

VERDENSVEVEN: Fra kontorene i Oslo sentrum har Vev bygget opp en imponerende kundeliste som inkluderer Schibsted, Polaris Media og New York Times. Foto: Vev

Gjennom kunderådgiver Maiken, fikk Vev lån i Nordea i starten av 2020, slik at de kunne vokse uten å selge aksjer.

– Det lånet var veldig viktig. Maiken forstår vekstreisen vi er på, og har virkelig åpnet øynene våre med tanke på hvilken rolle banken skal spille, også på lang sikt, forteller Tine.

– Jeg merker for eksempel at investorer får en trygghet når de ser at også Nordea satser på oss.

Ambisjoner om bransjestandard

Nå har Tine og resten av gjengen bak Vev ett mål for øye: gire opp internasjonalt.

– Vi har ambisjoner om å bli en ny bransjestandard for hvordan man bygger frontend, altså det visuelle på skjermen, forteller Tine.

– Uavhengig av om du skal publisere en artikkel eller lage en helt ny, interaktiv landingsside, så skal Vev være det eneste riktige valget.

Vil du snakke med en rådgiver om privatøkonomi? Kontakt oss her!

Trenger du bedriftsråd? Klikk her for å snakke med en egen rådgiver!