Annonsørinnhold:

Slik gjør de pensjon lettere å forstå: – Enorme muligheter

Nær én million nordmenn har pensjonen sin tilknyttet KLP, og totalt forvalter selskapet over 800 milliarder kroner på vegne av sine kunder. Nå, i tett samarbeid med Accenture, har de også lansert sin første pensjonsapp.

Publisert Sist oppdatert

12. mai 2021 ble en historisk merkedag for alle med pensjonen sin tilknyttet kommune- og helse-Norges eget pensjonsselskap, KLP.

Da ble appen «KLP Pensjon» lansert, og nå kan pensjonistene på enkelt vis få oversikt over hvor mye man får utbetalt i pensjon hver måned uten å gå inn via nettsidene.

– Appen har som mål å sikre brukervennlige og enkle funksjoner i ett digitalt produkt som alderspensjonistene kan benytte seg av for å få innsikt i sine pensjonsutbetalinger – uansett hva de gjør og hvor de er.

Tett samarbeid

Det sier Kristin Haga. Hun er ansatt i Accenture, som KLP har valgt ut som samarbeidspartner i forbindelse med sitt Endringsprogram. Ved hjelp av det ønsker KLP å styrke sin posisjon i markedet ved å utnytte teknologiske muligheter

Det har de så absolutt gjort med appen. Før den 12. mai fantes det ingen slik app hos KLP, Norges største pensjonsselskap. Da måtte man inn på nettsidene for å hente ut pensjonsinformasjon.

– Appen skal oppleves som enkel og brukervennlig for pensjonistene, uavhengig av teknologiske ferdigheter, forteller Haga.

Hun er teamleder for app-prosjektet, et team bestående av syv stykker fra Accenture og KLP.

– Vi har et veldig godt samarbeid, og mener at de beste resultatene skapes når utviklingen skjer tverrfaglig på tvers av forretning, teknologi og design, sier Haga.

– Gjennom en smidig prosess jobber vi hele tiden med å forbedre produktet, men like fullt hvordan man mest mulig effektivt jobber sammen for å levere kvalitet, fortsetter hun, og får støtte av kollega Shahariar Bhuiyan.

Vi samarbeider veldig godt innad i teamet, og vi får også støtte av andre ressurser utenfor teamet, både fra Accenture og KLP. Slik kommer vi frem til de beste løsningene.

Shahariar Bhuiyan, Accenture Technology

– Enorme muligheter

Han er teamets tech lead, forteller at app-prosjektet ble startet etter sommeren 2020, at de begynte å utvikle appen i oktober, lanserte en beta-versjon i februar og rullet den ut til alle den 12. mai.

Nesten én million nordmenn har pensjonen sin tilknyttet KLP og omtrent 250.000 av disse er pensjonister. Det er dem de ønsker å nå – i hvert fall i første omgang, og appen rulles gradvis ut til disse.

– Vi må hele tiden snakke med brukerne våre og få feedback, for på den måten kan vi kontinuerlig forbedre appen. At den er lansert, betyr absolutt ikke at arbeidet er over, sier Bhuiyan, og fortsetter:

– Nå er brukerne våre et utvalg av de som mottar alderspensjon fra KLP, så appen er per dags dato ikke tilgjengelig for alle KLP-medlemmer. Men det er enorme muligheter, og det er spennende å se hva vi kan få ut av det. Det kan for eksempel være aktuelt med ny funksjonalitet som gjør at vi når en større målgruppe.

Bhuiyan forteller videre at de har brukt én kodebase for å utvikle både IOS-versjonen og Android-versjonen av appen.

– Istedenfor å jobbe med to kodebaser, én for IOS og én for Android, har vi ett rammeverk for å lage begge appene. Det har bidratt til at vi har klart å levere så raskt som vi har gjort, sier teamets tek-leder.

APPEN: Slik ser KLP-appen ut når du åpner den. Foto: Robert Eik

– Bygger kunnskap sammen

Å hele tiden utvikle seg ved å lære ny teknologi, som å lære slike rammeverk, er blant grunnene til at Bhuiyan liker å jobbe for Accenture. Han har vært ansatt i firmaet siden august 2016, det etter å ha vært sommerpraktikant året før.

– Vi jobber med veldig spennende prosjekter, men jeg vil også trekke frem folkene jeg jobber med. Det er en gruppe med motiverte sjeler som brenner for arbeidet sitt og hele tiden er på utkikk etter nye utfordringer. I et slikt miljø har man veldig lyst til å gjøre det bra, men ikke bare for seg selv. Vi bygger kunnskap sammen og blir bedre sammen, sier han.

Haga har vært i Accenture siden 2011, også hun etter å ha tilbrakt sommeren i Accenture året før. Hun er enig.

– Folkene er hjertet av Accenture. Vi har mange forskjellige fagbakgrunner, og vi spiller på hverandres styrker når vi er ute og hjelper kundene våre. Det er en ekte lagfølelse, sier hun, og legger til:

Vi har utrolig mange spennende og samfunnsnyttige prosjekter, der vi virkelig har muligheten til å påvirke. Det er veldig gøy å se hvordan man ved hjelp av teknologi kan utvikle løsninger som imøtekommer brukernes reelle behov. Og så får man tidlig tillit og ansvar i Accenture, og det gjør at man får de utfordringene man ønsker seg.

Kristin Haga, Accenture Interactive

Se alle ledige stillinger her!