Annonsørinnhold:

Slik jobber de med AI og deep-tech for å skape bærekraftige løsninger
De er kanskje Norges raskest voksende forsikringsselskap og utvikler stadig nye tjenester som har stor betydning i folks liv. De neste årene skal flere tech-hoder hentes til de ettertraktede jobbene.
En rekke viktige tjenester du vanligvis ikke tenker over, lages av noen av Norges smarteste hoder innen teknisk innovasjon, utvikling og design.
Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, er Norges tredje største forsikringsselskap, med et tydelig mål om å være best i klassen innen ny teknologi og innovasjon.
Designer Marius Haugen (32) og leder for maskinlæring og AI, Øyvind Indrebø (33), har begge vært med siden oppstarten av Fremtind for et par år tilbake. Mens nyutdannede Frida Sjaavik (25) nylig startet i jobben som utvikler.
De forteller om et selskap som skiller seg ut som en fremoverlent, innovativ og trygg arbeidsplass, med særlig attraktive tech-miljøer.
Kunne du tenke deg å jobbe i Fremtind? Se her.





Vil du jobbe hos Fremtind? Les mer her
Tilbudt jobb ett år i forveien
– Jeg tror mange tenker på forsikringsbransjen som kjedelig, men det er en veldig spennende og viktig bransje. Fremtind er en stor bedrift med mye påvirkningskraft. Sammen med SpareBank 1 og DNB når vi ut til over tre millioner nordmenn med våre løsninger, sier Frida Sjaavik.
Sommeren 2019 hadde sivilingeniørstudenten sommerjobb i Fremtind og fikk allerede da tilbud om fast jobb fra august 2020.
– Det var kjempedeilig å kunne skrive masteren min i kybernetikk og robotikk og samtidig vite at jeg var sikret jobb. Da jeg startet i jobben i fjor, skjønte jeg raskt at dette er et sted med flinke folk i alle aldre, med en god kultur og stor frihet under ansvar.
Den unge utvikleren forteller om en ny bedrift som er på vei fremover og som tar godt vare på sine ansatte. 25-åringen jobber blant annet med å gjøre det enklere for kundene å bruke de digitale løsningene, som eksempelvis å kjøpe forsikringer.

Frida Sjaavik (25)
Sjaavik viser til en arbeidsplass med et stort IT-miljø bestående av dyktige ansatte.
– Det gjør igjen at selskapet drives veldig fremover og stadig utvikler nye og bedre løsninger. Mange tenker ikke over hva et forsikringsselskap som oss driver med, men vi har faktisk et stort samfunnsansvar, sier hun og utdyper:
– Vi leverer tjenester til mennesker i viktige faser i livet. Da er det viktig for oss å være der for folk når det trengs. Det er ofte i sårbare situasjoner man trenger hjelp, og vi vil være der som en trygghet i bakgrunnen i folks liv. Det er en stor oppgave.
Bli bedre kjent med Fremtind her
– En givende jobb
Marius Haugen kom fra konsulentjobb, og studier innen medieproduksjon og digitaldesign, da han begynte som UX-designer i Fremtind.
32-åringen har vært med å bygge opp tjenesten og appen Smartbil, som belønner trygg kjøring og bidrar til å forbedre trafikksikkerheten.
– Teamet mitt har laget et helt nytt produkt hvor vi vil gjøre Norges veier tryggere ved hjelp av data og brukerinnsikt. Vi ønsker at de som tar i bruk appen blir mer bevisste på sin kjøring.

Marius Haugen (32)
Satser på internt designmiljø
Haugen peker på at forsikring er et velment produkt som er der for å hjelpe kundene.
– Med Smartbil ser vi på om vi kan redusere skadeomfanget ved at vi motiverer folk til å bli bedre sjåfører. Her er vi faktisk inne på et område innen forsikring som ikke mange i bransjen ser på. Vi har en litt annen måte å se forsikring på.
Han forteller at Fremtind ønsker å være til stede ikke bare om det skulle gå galt, men også i forkant for å kunne forhindre at det går galt.
– Det er viktig for oss særlig med tanke på bærekraft. Om det skulle skje noe galt, vil vi gjerne kunne reparere, men det beste er at skaden ikke skjer i det hele tatt.
32-åringen søkte seg til selskapet fordi han så fordelen av å ha et større designmiljø rundt seg. I dag har miljøet blitt over dobbelt så stort.
– Jeg ville ha muligheten til å utvikle meg ytterligere. Kunnskapen jeg sitter med nå, har jeg lært av de andre designerne i Fremtind. Det er kollektiv kunnskap. Det gjør dette til et inspirerende sted å jobbe, hvor metodene vi bruker er blant de nyeste for å kunne lage løsninger utenom det vanlige.

– Vi er 20 designere i dag og det tredje største interne designmiljøet i Norge. Det har vært vanlig å bruke konsulenter til denne type arbeid, men nå ser vi et skifte i bransjen. Jeg byttet selv fra konsulenttilværelsen til denne designerjobben fordi jeg ville opparbeide meg spesialkunnskap. Forsikring er komplekst. Når du får litt erfaring som designer her, klarer du å nøste opp i ting mye enklere, og det er veldig motiverende.
Skal være en spydspiss
Som leder for maskinlæring og kunstig intelligens i Fremtind, har Øyvind Indrebø fått god bruk for sin bakgrunn innen matematikk.
33-åringens arbeidshverdag består av strategisk arbeid for å kunne utvikle datadrevne og AI-baserte produkter og tjenester. Han jobber også med datadeling i skyen og hvordan de kan bruke maskinlæring for å avdekke mer forsikringssvindel.
Vil du vite mer om Fremtind? Les mer her

Øyvind Indrebø (33)
Forsikringsbransjen er i stor grad basert på data, ettersom man ikke har fysiske produkter å selge og man heller ikke vet den spesifikke kostnaden på en forsikring før etter noen år, forteller Indrebø.
– Den beste måten å styre selskapet på er derfor gjennom bruk av data. Før var det mange statiske modeller, men nå har maskinlæring kommet for fullt. Det er motiverende å jobbe i et selskap som ser verdien av dataene og bruker det aktivt inn i tjenestene sine.
– En attraktiv arbeidsplass
Han opplever at mange selskaper har slengt seg på trenden med maskinlæring og kunstig intelligens, men at det ikke er alle som har infrastrukturen eller datamengden som trengs for å kunne bygge opp noe meningsfullt ut av det.
– Men det har vi her, sammen med en forståelse fra toppledelsen om hvorfor det er viktig og hvor det passer inn.

– Fremtind er helt klart en attraktiv arbeidsplass. Vi har sterke fagmiljøer som skaper innovative tjenester sammen. Jeg vil si at vi har en meningsfull jobb. Kundene våre ønsker ikke skader, og det gjør ikke vi heller. Vi hjelper folk til å ta vare på seg og sitt.
Indrebø peker på at Fremtind er riktig sted å jobbe for den som liker data, analyse og maskinlæring.
– I forsikringsbransjen er vi på et helt annet nivå hva gjelder data og hva man bruker det til, sammenlignet med resten av finansbransjen. Det er overraskende for mange. Vi har et større og bedre miljø her i Fremtind enn i de største bankene i Norge.
Han legger til at Fremtind er stedet for den som vil ha en utfordrende jobb, hvor man ikke bare snakker om maskinlæring, men faktisk gjør det og er med å bygge systemene.
– Vi har det riktige miljøet for det og et utviklingspotensial som er bra. Her har man mulighet til å lære veldig mye, og vi er fremdeles tidlig i reisen vår. Det betyr at man kan få mye rom og en sentral posisjon i å utforme retningen vi skal ta, hva vi skal utvikle og satse på, sier Indrebø.
Produsert av Schibsted Partnerstudio for Fremtind.