Annonsørinnhold:

Slik lykkes du i møte med en investor

Publisert Sist oppdatert

Vi har møtt to erfarne investorer som har gitt råd om hvordan du kan forberede deg til et møte med en investor. Petri Lehmuskoski (Gorilla Capital) og Lasse Lehtinen (Icebreaker.vc) forklarer hva de forventer av en oppstartsbedrift i det første investeringsmøtet.

Petri Lehmuskoski er medgründer av to bedrifter som begge har ligget på listene over de raskest voksende bedriftene i Finland. Han har investert i oppstartsbedrifter siden 2000-tallet.

Lasse Lehtinen fra Icebreaker.vc startet også sin karriere med oppstartsbedrifter på 2000-tallet. Lehtinen ble ansatt i en oppstartsbedrift som var det nest raskest voksende teknologiselskapet i Finland i 2007 og 2008.

– Mange av oss drømmer om å komme ut av det med 100 millioner euro, men mulighetene for å oppnå den typen suksess er veldig små. Det finnes ikke noen fasitsvar på hvordan du lykkes med en ny bedrift. Det er ikke alltid nødvendig å trakte etter å bli verdensledende, det kan være nok å være best i Europa eller i sitt eget hjemland, sier Lehmuskoski.

Gjør deg kjent med investoren før møtet

Det er viktig å tenke over hvilken type investor du ønsker, og hva du ønsker å oppnå.

– I dag har vi mange gode verktøy, for eksempel LinkedIn, som du kan bruke til å gjøre deg kjent med investorer før du møter dem. Da kan du velge den beste fremgangsmåten for hver enkelt investor, sier Lasse Lehtinen.

– Investorer har forskjellige investeringsstrategier. Selv om forretningsideen er god, betyr ikke det nødvendigvis at den passer inn i investorens investeringsstrategi, sier Petri Lehmuskoski.

Enkelte ting kan føre til at investoren sier at det ikke vil bli et nytt møte.

– Grunner til at jeg vil vurdere om vi skal møtes på nytt, er blant annet et kontinuerlig tidspress i gründerens daglige drift, følelsen av at gründerens eneste formål med å få inn investorer er å tjene penger, og manglende evner til å jobbe i team, sier Lehmuskoski.

Det er avgjørende for investorer å vite hvilket stadium oppstartsbedriften er i, og hvordan aksjebeholdningen fordeles. Dermed er det essensielt å forstå en investors investeringsstrategi.

– Vi tar sikte på å være den første investoren i et selskap, og hvis aksjebeholdningen ved oppstarten fordeles slik at beholdningene i teamet av gründere ansatt i selskapet er mindre enn 70–80 %, er det ofte et hinder for videre samtaler, sier Lehtinen.

Gi investoren en grunn til å investere i bedriften din

Petri Lehmuskoski ønsker å få vite hvorfor gründeren startet bedriften. Motivasjon og dybdekompetanse om oppstartsbedriften er også spennende fordeler.

Jeg foretrekker å investere i selskaper som er basert på solid ekspertise og som løser problemer i den virkelige verden

- Petri Lehmuskoski hos Gorilla Capital

Lasse Lehtinen understreker: – For eksempel kan dybdekompetanse komme fra fritidsaktiviteter eller forskning. Mange gründere har imidlertid samlet seg opp profesjonell kompetanse gjennom yrket sitt.

– I tillegg er leder- og rekrutteringskompetanse viktige ferdigheter en gründer må ha. Rekruttering er flaskehalsen for selv de beste vekstselskapene.

Det investorer sier de setter mest pris på hos en gründer, er evnen til å lære og gjøre en analytisk og realistisk evaluering av selskapets potensiale og situasjon.

– Vi kan ikke gjenkjenne alle suksessfaktorene på forhånd, men det er enklere å se faktorene som står i veien for suksess, sier Lehmuskoski.

– Du kan vanligvis finne en million gode grunner til ikke å investere i et selskap, men noen ganger er én veldig god grunn nok til at samtalene stopper opp, fortsetter Lehtinen.

– Målet mitt er å bli så godt kjent med gründeren som mulig, og så vurdere et samarbeid. Realistisk sett er det faktisk kun få av mange tusen ideer som får vind i seilene. Men igjen, ideene kan hvile på solid kompetanse i teamene, som kan utnyttes i senere prosjekter.

Lag en plan for møtet

– Det er viktig å vite om møtet skal vare i 15 eller 90 minutter og planlegge etter det, sier Lasse Lehtinen.

– Et møte går ofte veldig fort. Det starter som regel med en kort introduksjon, som lett kan ta fem til ti minutter. Derfor bør du forberede en ett minutt lang presentasjon av bakgrunn og kompetanse. Den kan brukes som en inngang til nåværende aktiviteter, og da vil det være nok tid igjen til å fokusere på det som er viktigst.

Det er verdifullt for gründere å forberede seg godt til et møte, slik at investoren får et godt førsteinntrykk. Hvis en investor møter en gründer som ikke har forberedt seg godt nok, kan det skje at investoren tenker det er en trend som vil fortsette i fremtiden også.

– Du trenger ikke nødvendigvis ha svar på alle spørsmål, men du bør på forhånd tenke over minst ti typiske spørsmål og forberede kvikke og gode svar. Før det neste møtet anbefales det at du finner svar på spørsmålene du ikke hadde svar på i det første møtet.

Petri Lehmuskoski mener at gründerens eneste mål i et møte med en investor skal være et nytt møte.

– Det er veldig uvanlig at noen blir overbevist om å investere i et selskap under det første møtet. For mange beroligende ord fører kanskje ikke til ønsket resultat, understreker Lehmuskoski.

I pitchingveiledningen vår får du mer informasjon om hvordan du kan forberede deg til et møte med en investor.