Annonsørinnhold:

Syr sammen et nytt designeventyr i New York

I 2023 tok Innovasjon Norge med ti norske designbedrifter til New York og de kom hjem med ny kunnskap og verdifulle relasjoner i det amerikanske markedet. Nå kommer amerikanerne til Norge for å fortsette reisen.

Publisert Sist oppdatert

– Timingen kunne ikke vært bedre, for norsk design er i vinden i USA nå. Høy kvalitet og bærekraftig design er viktig for mange amerikanske forbrukere – og nettopp det finner de i de norske designproduktene, sier Antonio Raposo, seniorrådgiver ved Innovasjon Norges New York-kontor.

 

Raposo kjenner mange «døråpnere» i den amerikanske designbransjen. Her presenterer han for Global Growth-kullet 2023 i NYC.

   

God match med amerikanerne

I 2023 reiste ti norske bedrifter til New York gjennom Global Growth-programmet til Innovasjon Norge, som er designet for norske bedrifter som vil ekspandere. Over tre intense dager møtte de åpne dører, inngikk avtaler og knyttet kontakter med viktige aktører, inkludert distributører, forhandlere, redaktører og PR-byråer. Med seg i bagasjen hjem fikk de gode råd, ny kunnskap og sterke nettverk – et solid springbrett for å erobre det amerikanske markedet.

  

Norsk design som Eikund med sine naturlige materialer er i vinden i USA om dagen.

   

Stadig flere kvalitetsbevisste amerikanere får nemlig øynene opp for norsk design, som opplever sterkt økende etterspørsel for sine naturlige materialer og fokus på bærekraft. Som Eikund, som designer møbler med bærekraftig treverk, og lær og tekstiler med lavt fotavtrykk. Eller Lundhs, med sine premium benkeplater og fliser laget av naturstein fra Larvik.

– USA er de siste årene blitt det største eksportmarkedet for norsk design, med en vekst som overgår utviklingen i europeiske markeder. Forklaringen ligger trolig i at norske designprodukter finner stor gjenklang hos amerikanerne, sier Raposo.

Har din bedrift et høyt ambisjonsnivå, en styreforankret eksportstrategi og det som trengs for å skalere?

Les mer om mulighetene Global Growth-programmene kan gi.

  

Heymat designer funksjonelle og holdbare matter basert på resirkulerte materialer og bærekraftig produksjon, og henter inspirasjon fra naturen. Foto: Heymat

  

Fra New York til Oslo

Direkte inspirert av New York-reisen og Global Growth-programmet fra 2023, arrangerer fem av bedriftene som deltok nå et eksklusivt designevent. Oslo First går av stabelen 10.-11. juni, med Eikund, Hadeland, Norsk Dun, Lundhs og Heymat som vertskap.

– Reisen til The Big Apple var startskuddet for en internasjonaliseringsreise, som nå får sin fortsettelse i Oslo First. Det handler ikke kun om å vise frem produkter, men om å styrke relasjonene med de amerikanske forhandlerne og kjøperne som nå tar turen over dammen fra New York til Oslo, sier Raposo.

Det norske vertskapet ønsker 30 anerkjente amerikanske forhandlere og kjøpere velkommen til Oslo for en to-dagers fremvisning av det beste innen norsk design og håndverk, før turen går videre til den internasjonale messen 3 Days of Design i København. Deltakerne vil oppleve norsk gjestfrihet med guidede turer til hovedstadens design-landemerker og en eksklusiv minimesse.

Slik kan Innovasjon Norge bistå din bedrift å satse internasjonalt.

  

John Jacobsen, International Business Developement Manager i Hadeland Glassverk, var blant dem som dro til New York i 2023. Nå er Hadeland Glassverk med på å arrangere Oslo First.

  

– Dette er en fantastisk og unik mulighet til å fremheve norsk design og bygge et sterkt grunnlag for eksport av våre designprodukter til USA, sier Jørgen Tengesdal, administrerende direktør i Eikund og talsperson for de arrangerende selskapene.

– Vi tror at dette initiativet ikke bare vil øke synligheten for våre tjenester, men også bane vei for langsiktig vekst og samarbeid. Når kjøperne uansett er på vei til 3 Days of Design i København, hvorfor ikke invitere dem til Oslo først?

Designeventet skjer blant annet som en konsekvens av regjeringens eksportreform «Hele Norge eksporterer», der en av satsingene er på norsk vareproduksjon og design. Målet med reformen er å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030.

Initiativet har fått støtte fra Norsk Industri, Generalkonsulatet i New York City og Innovasjon Norge, som har et særskilt ansvar for å nå målene i «Hele Norge eksporterer».

  

Hadeland Glassverk kombinerer tradisjonelt håndverk med bærekraft, gjennom energieffektiv produksjon, resirkulering av glassmaterialer og produkter med lang levetid.

  

Vil du bli med og løfte norsk design og produksjon til neste nivå?

Innovasjon Norge inviterer deg til kick-off for det nasjonale eksportinitiativet innen design og produksjon den 19. juni 2024 kl. 15.00. Arrangementet er del av Hele Norge Eksporterer, med mål om å øke norske eksportinntekter med 50% innen 2030. Samarbeid med nøkkelaktører, få bransjeinnsikt og bli kjent med den nye ‘Made in Norway’-merkingen ved å registrere deg nå og få din live streaming-lenke.

  

Bærekraft står sentralt i norsk design

  • Norsk design skaper en harmonisk og balansert atmosfære ved å hente inspirasjon fra naturlige materialer, former og fibre. Denne tankegangen bringer naturen inn til innemiljøet, og skaper rom som føles balanserte og dypt forankret i naturen.
  • Eikund arbeider med naturlige materialer fordi de er mer miljøvennlige og etterlater et mindre økologisk fotavtrykk. Treverket er bærekraftig med klar sporbarhet, og lær og tekstiler er sertifisert basert på naturlige prosesser med redusert bruk av kjemikalier. Åpenhet er kjernen i Eikunds verdier, også om hvor materialene kommer fra, hvordan de behandles, og hvilke kvalitetsstandarder som gjelder.
  • Hadeland Glassverk er en av verdens ledende håndverksbaserte glassprodusenter og er stolte over å stå for kvalitet og bærekraftig produksjon. Hadelands glassdesign er basert på tradisjonelle teknikker som har gått i arv gjennom generasjoner av håndverkere, og tar kun i bruk de beste materialene for å sikre at produktene varer i mange år.
  • Heymat henter inspirasjon fra former og fibre funnet i naturen, noe som resulterer i et friere og mer organisk utseende enn en typisk dørmatte. Overflaten på teppeflisene er laget av 100 prosent resirkulert PET-plast, mens gummibaksiden består av 20 prosent resirkulerte materialer.
  • Lundhs, er den ledende leverandøren av premium naturstein fra Larvik, Norge. Steinene, som markedsføres under merkevaren Lundhs Real Stone, er sofistikerte og utstråler luksus, samtidig som de har uovertruffen holdbarhet og motstand mot daglig slitasje. Steinene brukes som overflate-materialer til private boliger, hotell, restauranter, butikker og offentlige bygg, og er nå tilgjengelige gjennom et nettverk av distributører i blant annet Nord-Amerika og Canada.
  • Norvigroup Norsk Dun står som et fyrtårn for bærekraftig håndverk. Kjent for sine prisbelønte bærekraftige innsats leder de industrien mot en grønnere fremtid. Med fullt sporbar, etisk produsert europeisk dun, tilbyr de sjelero i kombinasjon med fremragende kvalitet. 

  

Innovasjon Norge inviterer deg til kick-off for det nasjonale eksportinitiativet innen design og produksjon den 19. juni 2024 kl. 15.00.   

Registrere deg nå og få din live streaming-lenke.