Annonsørinnhold:
Syr sammen et nytt designeventyr i New York
I 2023 tok Innovasjon Norge med ti norske designbedrifter til New York og de kom hjem med ny kunnskap og verdifulle relasjoner i det amerikanske markedet. Nå kommer amerikanerne til Norge for å fortsette reisen.
– Timingen kunne ikke vært bedre, for norsk design er i vinden i USA nå. Høy kvalitet og bærekraftig design er viktig for mange amerikanske forbrukere – og nettopp det finner de i de norske designproduktene, sier Antonio Raposo, seniorrådgiver ved Innovasjon Norges New York-kontor.
God match med amerikanerne
I 2023 reiste ti norske bedrifter til New York gjennom Global Growth-programmet til Innovasjon Norge, som er designet for norske bedrifter som vil ekspandere. Over tre intense dager møtte de åpne dører, inngikk avtaler og knyttet kontakter med viktige aktører, inkludert distributører, forhandlere, redaktører og PR-byråer. Med seg i bagasjen hjem fikk de gode råd, ny kunnskap og sterke nettverk – et solid springbrett for å erobre det amerikanske markedet.
Stadig flere kvalitetsbevisste amerikanere får nemlig øynene opp for norsk design, som opplever sterkt økende etterspørsel for sine naturlige materialer og fokus på bærekraft. Som Eikund, som designer møbler med bærekraftig treverk, og lær og tekstiler med lavt fotavtrykk. Eller Lundhs, med sine premium benkeplater og fliser laget av naturstein fra Larvik.
– USA er de siste årene blitt det største eksportmarkedet for norsk design, med en vekst som overgår utviklingen i europeiske markeder. Forklaringen ligger trolig i at norske designprodukter finner stor gjenklang hos amerikanerne, sier Raposo.
Har din bedrift et høyt ambisjonsnivå, en styreforankret eksportstrategi og det som trengs for å skalere?
Les mer om mulighetene Global Growth-programmene kan gi.
Fra New York til Oslo
Direkte inspirert av New York-reisen og Global Growth-programmet fra 2023, arrangerer fem av bedriftene som deltok nå et eksklusivt designevent. Oslo First går av stabelen 10.-11. juni, med Eikund, Hadeland, Norsk Dun, Lundhs og Heymat som vertskap.
– Reisen til The Big Apple var startskuddet for en internasjonaliseringsreise, som nå får sin fortsettelse i Oslo First. Det handler ikke kun om å vise frem produkter, men om å styrke relasjonene med de amerikanske forhandlerne og kjøperne som nå tar turen over dammen fra New York til Oslo, sier Raposo.
Det norske vertskapet ønsker 30 anerkjente amerikanske forhandlere og kjøpere velkommen til Oslo for en to-dagers fremvisning av det beste innen norsk design og håndverk, før turen går videre til den internasjonale messen 3 Days of Design i København. Deltakerne vil oppleve norsk gjestfrihet med guidede turer til hovedstadens design-landemerker og en eksklusiv minimesse.
Slik kan Innovasjon Norge bistå din bedrift å satse internasjonalt.
– Dette er en fantastisk og unik mulighet til å fremheve norsk design og bygge et sterkt grunnlag for eksport av våre designprodukter til USA, sier Jørgen Tengesdal, administrerende direktør i Eikund og talsperson for de arrangerende selskapene.
– Vi tror at dette initiativet ikke bare vil øke synligheten for våre tjenester, men også bane vei for langsiktig vekst og samarbeid. Når kjøperne uansett er på vei til 3 Days of Design i København, hvorfor ikke invitere dem til Oslo først?
Designeventet skjer blant annet som en konsekvens av regjeringens eksportreform «Hele Norge eksporterer», der en av satsingene er på norsk vareproduksjon og design. Målet med reformen er å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030.
Initiativet har fått støtte fra Norsk Industri, Generalkonsulatet i New York City og Innovasjon Norge, som har et særskilt ansvar for å nå målene i «Hele Norge eksporterer».
Innovasjon Norge inviterer deg til kick-off for det nasjonale eksportinitiativet innen design og produksjon den 19. juni 2024 kl. 15.00.