Annonsørinnhold:

Elin Bergli Bang (f.v), Marianne Wahlstrøm og Aleks Gisvold er fornøyde med investeringene de har gjort via Monner.
Elin Bergli Bang (f.v), Marianne Wahlstrøm og Aleks Gisvold er fornøyde med investeringene de har gjort via Monner.

Tre investorer forteller: Derfor er dette 2020s mest spennende investeringsform

Publisert Sist oppdatert

Hvordan skal du forvalte pengene dine i 2020? Disse tre investorene anbefaler crowdlending.

Hvis du gjør et googlesøk for å finne ut hvordan du bør forvalte pengene dine, får du i hovedsak opp saker som omhandler fond og fast sparing.

Men det finnes mange forskjellige investeringsformer, og én av de mest spennende «nyhetene» er crowdlending, også kjent som folkefinansiert lån eller lånebasert crowdfunding.

Kort forklart innebærer crowdlending at privatpersoner eller bedrifter gir lån til bedrifter som trenger det. I stedet for at en bank tjener på å låne ut penger, kan du som investor gjøre det.

Det hele foregår via nettbaserte plattformer som for eksempel Monner, som siden oppstarten i januar 2018 har formidlet bedriftslån for over 160 millioner kroner.

– Alle kan ikke være gründere, men alle kan bidra til å skape vekst. Nordmenn investerer mye i eiendom, i fond, men kanskje ikke direkte i vekstbedrifter. Det har vi gitt folk muligheten til, sier Marie Moxnes Harfjeld, som er markedssjef i Monner.

– Som den største og eldste crowdlendingplattformen i Norge kan Monner tilby dette. Vi har lengst erfaring i Norge, og vi er størst, sier kommersiell leder Marius Dybdahl.

Snart kommer sparekonto spesialtilpasset Monners plattform. Les mer om det nye tilbudet her.

Oppleves som trygt

For investorer – store eller små – er crowdlending et godt alternativ til andre investeringsformer, som for eksempel fond og aksjer, mener investor Aleks Gisvold, som har investert i et titalls lån på monner.no.

– Folkefinansiering av lån oppleves som en tryggere investering enn andre alternativer som har god forventet avkastning, sier Gisvold om hvorfor han investerer i bedriftslån via Monner.

Kommersiell leder Marius Dybdahl og Markedssjef Marie Moxnes Harfjeld.
Kommersiell leder Marius Dybdahl og Markedssjef Marie Moxnes Harfjeld.

Bedriftlånene hos Monner har en rente fra 5 til 12,2 prosent pr. år. Jo høyere renten er, jo høyere er risikoen. Men Monner gjør grundige vurderinger før de gir investorene mulighet til å kjøpe seg inn. Og så langt er det kun 1,39 prosent av lånene som er blitt misligholdt.

– For tre år siden var jeg ekstremt risikosky. Jeg gjorde det alle ekspertene fraråder oss fra å gjøre: Jeg lot alle pengene stå i banken, med elendig rente. Monner har vært en veldig god plattform for å lære om investeringer, forteller Gisvold.

Et spennende og forutsigbart sparealternativ

Det er mange gode grunner til å investere pengene sine i bedriftslån via Monner. For Marianne Wahlstrøm er crowdlending en spennende, alternativ sparemåte.

– Det begynte med at jeg var nysgjerrig på plattformen til Monner. Det er spennende å ta del i crowdlending, i tillegg til å prøve det ut som en alternativ sparemåte. Nå synes jeg det er gøy å følge med på nye prosjekter og initiativer, sier Wahlstrøm.

Alle former for investering innebærer risiko for tap, men de ansatte i Monner gjør alt de kan for at lånene som blir lagt ut på nettsiden, formidler all nødvendig informasjon på en god og oversiktlig måte som gjør det enkelt for en investor å vurdere om de ønsker å investere eller ikke.

– Stoler på Monner

For investor Elin Bergli Bang er forutsigbarhet viktig. Og gjennom crowdlending får hun en forhåndsbestemt, fast avkastning hver måned, noe som gjør det mye mer forutsigbart enn for eksempel aksjer og fond.

– Det er alltid en risiko forbundet med å låne ut penger. Når det er sagt, så stoler jeg på at Monner har gjort jobben sin og at bedriftene vil tilbakebetale pengene. Det å investere i crowdfunding av lån gir meg forutsigbarhet, ettersom at jeg vet hva jeg får igjen. Dette er forutsigbarhet som man ikke har når man investerer i aksjer og fond, sier Bergli Bang.

– Monner gjør det mulig for investorer å stille spørsmål direkte til bedriftene, inne på hver enkelt kampanje. Dette gjør at risikoen reduseres ved at man får mulighet til å stille spørsmål og få svar på eventuelle ting man lurer på som ikke er dekket i kampanjeteksten, sier hun.

Tilbyr ny tjeneste

En viktig del av crowdlendingkampanjer er å være transparente, forklarer Moxnes i Monner.

– Vi gjør det enkelt for investorene å finne all informasjon de trenger for å kunne gjøre sin egentlig beslutning om å investere i et lån. Dersom de ikke skulle finne svar på alt, kan de stille spørsmål direkte til bedriften på en kampanje. Dette er en fin måte å skape tillit blant bedrifter og investorer, sier hun.

Tidligere i år ble Monner kjøpt opp av SpareBank 1 SR-Bank. Selskapet er dermed den eneste crowdlending-aktøren på markedet med en tradisjonell bank i ryggen. I tiden fremover vil selskapet derfor kunne tilby flere nye bankfinansielle tjenester.

Først ut er en sparekonto spesialtilpasset Monners plattform. Les mer om det nye tilbudet her.