Annonsørinnhold:

Daglig leder i Stenvik Power Group, Thommy Stenvik, deler sine tanker om entreprenørskap i 2021. Foto: Timo Opara.

Vekstsjef Thommy Stenvik til gründere: Utnytt disse fordelene i 2021

Publisert Sist oppdatert

Entreprenørskap har gjennomgått store endringer de siste to tiårene. Flere er villige til å ta økonomiske risikoer for å virkeliggjøre ideene sine, og flere føler seg trygge på å starte egen virksomhet. Nøkkelordet for denne utviklingen er teknologi.

Vi har tatt en prat med Thommy Stenvik, gründer og daglig leder i Stenvik Power Group, om hvordan landskapet for entreprenørskap ser ut i 2021. Han mener en av de viktigste tingene gründere kan gjøre for å drive virksomheten fremover, er å følge nøye med på hva de mest vellykkede gründerne gjør.

Stenvik Power Group er et privat holdingselskap som spesialiserer seg på oppkjøp og vekstinvesteringer, hovedsakelig i strømbransjen. Selskapet ble etablert av entreprenøren Thommy Stenvik i 2015.

Entreprenørskapets pilarer: Vekst og innovasjon

Thommy Stenvik er tydelig om hva han mener er pilarene i entreprenørskap: Vekst og innovasjon.

– “Å kjøre safe” er en taktikk som bare selskaper med store budsjetter kan ta seg råd til, mener han.

Entreprenørskap handler om å ta velberegnede risikoer for å nå vekstmål. Ifølge Thommy Stenvik er de eneste to tingene som bør drive gründere fremover vekst og innovasjon.

– Økonomisk effektivitet kan være en god tilnærming, men det er ikke dette som har drevet entreprenørskap fremover de siste 20 årene. Innovasjon er den beste måten å oppnå vekst på, i tillegg til å være årvåken for nye muligheter, sier Thommy Stenvik.

Nisje-spesifikke eller brede forretningstjenester

Ser vi nærmere på markeder med størst omsetning i 2020, som for eksempel e-handel, forsikring og økonomi, er det enkelt å oppdage mønsteret. De største merkevarene i hvert enkelt segment genererer fortjeneste via brede forretningstjenester – men dette er større og veletablerte bedrifter med internasjonale markedsandeler.

Thommy Stenvik mener entreprenører i 2021 heller bør konsentrere seg om nisjemarkedet, og tilby spesifikke produkter og tjenester der kundebehovet fremdeles ikke er oppfylt.

– Entreprenørers største fordel er at de er smidigere og mer fleksible enn store selskaper, slik at de kan reagere raskt når muligheter oppstår, forklarer han.

Da kan man for eksempel utnytte et kundegrunnlag som tidligere har blitt oversett. Et eksempel på dette er å tilby et produkt til et geografisk område, hvor produktet tidligere ikke har vært tilgjengelig.

Thommy Stenvik deler sine tanker om entreprenørskap i 2021. Foto: Timo Opara.

Entreprenørskap og teknologi

Tidligere var gründeres største svakhet at de ikke hadde tilgjengelige ressurser som kunne måle seg med de store selskapene. I dagens entreprenørlandskap lykkes likevel mange mindre bedrifter og enkeltmannsforetak, og omsetter for betydelige summer hvert år. Den viktigste faktoren til at dette er mulig emr teknologi.

– I 2021 har selv enkeltmannsforetak råd til avansert programvare og viktige verktøy som sparer dem for tid, og derfor er det mulig å oppnå vekstmålene sine mer effektivt i dag enn for 20 år siden, sier Thommy Stenvik.

Slike verktøy er for eksempel CRM-systemer, e-postautomatisering, prosjektledelsesverktøy og automatisk fakturering. Programvareindustrien blomstrer som aldri før, og ifølge Thommy Stenvik er dette noe alle gründere kan benytte seg av, selv med begrensede ressurser.

Partnerskap gir flere muligheter

I 2021 er entreprenørskapets største utfordring fortsatt den kritiske oppstartsfasen. En gründer kan ha en flott idé til en app, programvare eller tjeneste, men mangler kunnskap om utvikling og koding for å gjøre ideen til virkelighet. Det kan virke umulig å overkomme denne utfordringen, og ifølge Thommy Stenvik er dette årsaken til at mange gründervirksomheter går til grunne før de har startet.

– Samtidig som idérike gründere gir opp, sitter det tekniske eksperter og juniorutviklere i hele landet som ønsker å bli gründere – men disse mangler kunnskap om merkevarebygging, markedsføring og salg, sier Thommy Stenvik.

Heller enn å gi slipp på ideene sine, bør gründere inngå fruktbare partnerskap med andre gründere. Dette kan gjøres ved å jobbe aktivt med nettverket sitt, møte entreprenører fra andre bransjer og danne partnerskap. I 2021 gjøres dette like godt digitalt som fysisk.

Les flere råd til unge gründere fra Thommy Stenvik

Crowdfunding og entreprenørskap

Begrensede midler er ifølge Thommy Stenvik ingen hindring for entreprenører i 2021. Nøkkelen til suksess er crowdfunding.

– Moderne entreprenørskap preges av crowdfunding. Det finnes et marked for hver eneste idé, uansett hvor umulig det ser ut ved prosjektets start. Gründere bør dele ideene sine med massene, og be om hjelp til å samle inn penger, tipser Thommy Stenvik.

Han legger også til at de tradisjonelle investorene er like aktuelle i 2021 som tidligere – mennesker med tykke lommebøker som leter etter levedyktige forretningsideer å finansiere.

– Å la en perfekt idé gå bare fordi det ikke finnes midler til å finansiere den, skal ikke være en utfordring i 2021, sier Thommy Stenvik.

Inspirerende gründersamfunn

Etter å ha snakket med Thommy Stenvik, har vi lært at flere og flere gründere er villige til å dele suksessoppskriftene sine for å hjelpe andre gründere med å gjøre drømmer til virkelighet.

– Det finnes utallige gründersamfunn som nye gründere kan delta i, enten for å lete etter forretningsideer og vekststrategier, eller for å finne motivasjon og støtte, sier Thommy Stenvik.

Entreprenørskap gjør det mulig for alle å følge drømmene sine. Landskapet er mer attraktivt enn noen gang i 2021, takket være nye teknologier og innovasjoner. Thommy Stenvik avslutter med et siste råd til nye gründere:

– Studer aktuelle trender i entreprenørskap, som muligheter i nisjemarkedet, og følg med på hva vellykkede entreprenører gjør. Da kan du ta informerte beslutninger som driver virksomheten din opp og fremover, avslutter han.

https://www.stenvik.org/