Det er nå investorer burde rette blikket mot kreativ næring

Publisert

Investor og medie-software-gründer, Andy Chen, ser et klart investeringspotensial i CreativeTech. 

Omdømmet til skandinavisk kreativ næring vokser mer enn noen gang, og investorer bør ta få opp øynene for det, forklarer Chen, en aktiv engleinvestor og rådgiver for venture- og private equity-selskaper.

“Hva kreativ næring var for ti år siden, er ikke hva det er i dag. Det finnes mange flere muligheter, alternativer og kanaler for å skape noe. I dag kan du med teknologi bringe til liv alt du kan forestille deg, sier Chen som tidligere var CEO i Tidaldet banebrytende selskapet innen musikkstreaming som ble kjøpt opp av RocNation / Jay-Z i 2015. 

Imidlertid er investering i kreativ næring undervurdert, ifølge Chen som også fungerer som rådgiver innen medier og teknologi for World Economic Forum. 

"Den dagen investorene slutter å se det som en aktivaklasse eller en spesifikk kategori å investere i, og heller se det som en genial og lidenskapelig kreasjon av noe som ikke eksisterte før, vil det få den oppmerksomheten den fortjener," understreker Chen, nå administrerende direktør for Weorderet softwareselskap innen mat og drikke.  

Det er fremdeles en vei å gå for å utdanne folk i hva kreativ næring er. Etter hvert som bevisstheten om sektoren vokser, vil den tiltrekke seg enda flere gründere og investorer, ifølge Chen.  

LES MER HER HVIS DU ER NYSGJERRIG PÅ CREATIVETECH? 

I høst tar 657 Oslo med seg med DNB, Virke og SANDS m.fl. rundt i Norge på jakt etter å finne de beste og mest lovende oppstartsselskapene innen CreativeTech i Norge. Dette gjør de for å skape en showcase for investorer, samarbeidspartnere, og startupmiljøet.  

Jobber du i eller kjenner du en startup innen kreativ næring som bruker teknologi for å skalere? Sjekk ut CreativeTechHuntfor påmelding og informasjon om turneen.