KLP fra venstre: Ole Johan Heum - sjef for Digitale kanaler, Anahita Rahimi Aaneland - Digital forretningsutvikler, Ingrid Wøien - Digital forretningsutvikler og Åsne Taksrud - VP IT Digitale kundeløsninger.

Dette er startupene som KLP vil møte

Publisert Sist oppdatert

KLP er Norges største pensjonsselskap. Selskapet har en forvaltningskapital på over 650 milliarder kroner, og leverer i tillegg bank, finansierings- og forsikringstjenester til kommuner, fylkeskommuner og helseforetak, samt deres virksomheter og ansatte.

Totalt har nærmere en million nordmenn en pensjonsrettighet i KLP. KLP er eid av kundene, og I KLP er det å ta samfunnsansvar en naturlig del av deres daglige drift

Største utfordring- Å vekke interesse

En av KLPs største utfordringer er at pensjonsspørsmål er komplisert og at mange ikke engasjerer seg i pensjonsspørsmål før det er for sent.

--Vi ønsker å gjøre våre medlemmer bevisste på at valg du tar tidlig i livet får konsekvenser for hva du vil få utbetalt når du blir pensjonist. For eksempel hvilken effekt vil det ha å eie eget hus når du går inn i pensjonstilværelsen. Målet vårt er at ingen av våre medlemmer skal si: "Hvorfor var det ingen som fortalte meg dette før?", sier Ole Johan Heum, leder for digital kundefront i KLP.

--Årlig gjennomfører vi blant annet 10.000 en-til-en-møter med våre medlemmer, vi har laget en pensjonsveileder og skal snart tilby webinarer, sier Anahita Aaneland, digital forretningsutvikler i KLP, men det er ikke nok, ifølge gjengen fra KLP.

Søker samarbeid med startups

Nå søker de samarbeid med innovative startups som kan hjelpe dem med å forbedre tjenestene deres.

11. april deltar KLP på Meet Startups. De ønsker å komme i kontakt med norske oppstartselskaper som kan hjelpe dem med å løse deres utfordringer.

Dette kan bli en mulighet til å få KLP på kundelisten.

Startupene som deltar får møte ledere i KLP med beslutningsmyndighet og budsjett.

Vil møte oppstartsbedrifter innen disse områdene

KLP er primært interessert i å møte startups som kan hjelpe dem med følgende utfordringer:

1. Kundeservice og kundedialog

a Et produkt eller løsning som kan gjøre kundeservice-opplevelsen på tvers av kanaler og områder, bedre og mer effektiv.

b. Et produkt eller løsning som kan hjelpe dem å kommunisere å skape større engasjement hos deres kunder og medlemmer. Pensjon er komplisert, så det er avgjørende å finne gode måter å kommunisere denne kompleksiteten på.

2. Open Banking

a. Fintech-selskaper som kan tilby produkter eller tjenester som kan hjelpe KLP til å dra nytte av mulighetene som Open Banking åpner for.

3. Bærekraftige løsninger

a. Startups som gjør kundene i stand til å investere i bærekraftige løsninger og produkter, eller som sannsynliggjør effekten av at deres pensjonsmidler investeres bærekraftig.

b. Startups som selv tilbyr bærekraftige løsninger og produkter

4. Helsefremmende produkter eller løsninger som kan tilbys KLPs kunder og medlemmer.

a. Produkter eller løsninger som bedrer helsen til mange ansatte

 

Er dette en match med din startup? Les mer om meet startups her