I helgen kom de første centimeterne med snø i Oslo. Ikke aller sparkesyklene ble hentet inn i tide.

Kommunen ga klar beskjed: Sparkesykler i snøvær kan bli dyrt

Sparkesykler på vinterstid kan gi store ødeleggelser, advarer Bymiljøetaten og fraskriver seg et ansvar.

Publisert Sist oppdatert

De fire største sparkesykkel-aktørene i Oslo, Lime, Tier, Circ og Voi, har alle varslet at de skal ha elsparkesykler tilgjengelig gjennom vinteren, med mindre det faller store snømengder og blir svært kalde temperaturer.

I forrige uke mottok samtlige aktører et brev fra Bymiljøetaten, der de advarer om en rekke konsekvenser ved denne vinteroperasjonen.

De mener det på grunn av sparkesyklene, allerede har vært store utfordringer med fremkommelighet, men at denne vil bli ytterligere redusert nå på vinteren.

Vil ikke ta ansvar

Oslo kommune skisserer videre et behov for "maskinell tilgang" på fortau i forbindelse med snøbrøyting og strøing på glattisen.

Da den første snøen falt i helgen, stengte samtlige operatører tjenestene.

Noen aktører lot likevel sparkesykler være synlig i bybildet. I brevet advarer Bymiljøetaten om farene ved nettopp dette.

«Det legges naturligvis ikke opp til overlagt ødeleggelse av sparkesykler, men Oslo kommune og våre entreprenører vil ikke ta ansvar for eventuelle skader på sparkesykler som følge av kollisjoner mellom brøyte-traktorer og sparkesykler», heter det i brevet.

Kan falle inn i biler

Kommunen advarer også mot "flyvende sparkesykler" som kan skape skade på andre. De hevder utleier av sparkesykler kan bli ansvarlig ved eventuelle skader som påføres en tredjepart dersom sparkesykler "flyttes av snømengder og faller inn i biler, vinduer, treffer øvrige trafikanter".

I tillegg påpeker Bymiljøetaten at det er naturlig å anta at utførende entreprenør vil søke å få dekket sine kostnader dersom utplasserte sparkesykler skader deres maskinell og eller personell, i forbindelse med snøfjerningen.

«Det vurderes som høy risiko for at eventuelle sparkesykler gjemt i snøhauger vil komme inn i snøfresene ved snøfjerning.»

Nedsnødde sparkesykler var å finne flere steder i Oslo på mandag denne uken.

Settes i sovemodus

Kommunikasjonsjef i Voi, Kristina Hunter Nilsson, forteller at sikkerhet er ekstremt viktig for selskapet, og at de vurderer værforholdene og føret i Oslo kontinuerlig.

– Enkelte dager velger vi å sette alle våre el-sparkesykler i sovemodus, det vil si at de er deaktivert og ikke kan brukes. Dette gjør vi når vi mener at forholdene krever det, sier hun til Shifter.

Hunter Nilsson forteller at de nå kommer til å samle inn alle sparkesyklene fortløpende.

– Vi vil oppdatere brukerne om dette, blant annet gjennom push-varslinger i appen. Når været og føret blir bedre, vil elsparkesyklene våre igjen settes ut og bli tilgjengelige, slik at Oslofolk kan bruke dem til å dra rundt i byen på en miljøvennlig, trygg og gøyal måte, forteller hun.

I høst fortalte Voi-gründer Fredrik Hjelm til Shifter at selskapet så på mulighetene for å bruke piggdekk på sparkesyklene.

Til Aftenposten i helgen fortalte imidlertid Hunter Nilsson at de har gått bort fra den ideen.

– Nei, men vi vurderer også å leie ut syklene på et mindre geografisk område i byen. Alt kommer an på været. Hvis det er fint vær, og folk ønsker å leie syklene, så hvorfor ikke.

Voi holdt stengt i totalt seks dager i andre Skandinaviske byer i fjor vinter. I Oslo holdt alle operatørene stengt både på lørdag og mandag denne uken. Flere operatører holdt også helt stengt på tirsdag.