Annonsørinnhold:

GODT SAMARBEID: Fra venstre: Mads Haaland-Paulsen (Forretningsutvikler, Impact StartUp), Line Renee Hagen (grunnlegger og daglig leder, Whispr) og Marte Sootholtet (leder, Impact StartUp Norge). Foto: Harald Spjelkavik / NewsLab

– Et spisset program med «must haves» for gründere

Publisert Sist oppdatert

Mange gründere har fantastiske løsninger som kan gjøre verden til et bedre sted, men manglende forretningserfaring kommer ofte i veien. Nå skal akseleratorprogrammet Impact StartUp hjelpe samfunnsengasjerte oppstartsbedrifter å nå sitt fulle potensial.

– Folk snakker ofte om «oppfinnernordmannen» – en karakter som er kjempeflink til å lage fantastiske gode løsninger, uten at noen får det med seg. Produktet kan være det beste i verden, men de får ikke solgt det, sier Marte Sootholtet, leder for Impact StartUp Norge.

Akseleratorprogrammet er ment å hjelpe selskaper som ikke bare ønsker å tjene penger, men som også vil bidra til å løse viktige samfunnsutfordringer på veien.

Dette er ifølge Sootholtet to ting som gjerne betinger hverandre:

– Faktum er at når du tjener penger kan du utrette mer. Har du en god økonomisk bunnlinje får du en helt annen slagkraft, du kan styrke initiativet ditt og få en mye større positiv samfunnseffekt.

VERDIFULLT: – Vi fikk tilgang til mange verdifulle verktøy, samt uvurderlig hjelp av forretningsutviklerne, sier Whispr-gründer Line Renee Hagen om hjelpen hun har fått fra Impact StartUp og forretningsutvikler Mads Haaland-Paulsen. Foto: Harald Spjelkavik / NewsLab

– Fikk mange verdifulle verktøy

– Som gründer er du ofte veldig opptatt av produktet og tjenesten din. Det er jo utrolig meningsfylt å fokusere på å lage en god tjeneste for brukerne, og det vil alltid være vår hovedmotivasjon, sier Line Renee Hagen, grunnlegger og daglig leder av Whispr.

Selskapet har utviklet Elevtjenesten, en app som reduserer frafall i videregående skole ved å lette kontakten mellom elever og skolens rådgivere. Så langt har appen vært en braksuksess, med eksepsjonelt gode tilbakemeldinger fra både elever og ansatte.

Likevel har det vært litt å gå på når det kommer til det forretningsmessige – og det var her Whispr fikk god hjelp fra Impact StartUp Norge.

– Gjennom akseleratorprogrammet fikk vi mange verdifulle verktøy, samt uvurderlig hjelp av forretningsutviklerne til å konkretisere og utvikle viktige deler av selskapet. Resultatet er at vi har fått veldig god fart og framtidsutsiktene er enda lysere, sier hun.

– Det er noen koder man må knekke

I januar 2020 arrangerer Impact StartUp en tredagers bootcamp for 30 bedrifter med det de kaller «flere bunnlinjer» – altså bedrifter som ikke bare måler sin suksess i penger, men også etter den sosiale eller miljømessige effekten de har.

Derfra skal ti utvalgte bedrifter få bli med på et seks måneders akseleratorprogram, hvor de får hjelp til å utvikle løsningene til å kunne nå ut til enda flere brukere.

Forretningsutvikler Mads Haaland-Paulsen i Impact StartUp trekker fram noen elementer der bedrifter i vekst kan dra nytte av litt ekstra veiledning:

– Mange trenger hjelp med innsalg og prising. Ofte er de veldig beskjedne i begynnelsen, og vet ikke hvor mye de skal be om i betaling, forklarer han.

Å forholde seg til offentlig sektor kan også være en utfordring, sier han:

– Det er definitivt noen koder man må knekke for å komme inn hos offentlig sektor – det er en annen type kunde enn det mange gründere har jobbet med før.

– En gedigen gavepakke

BOOTCAMP: – Det er et spisset og godt program, sier Marte Sootholtet om akseleratorprogrammet til Impact StartUp – her med forretningsutvikler Mads Haaland-Paulsen. Foto: Harald Spjelkavik / NewsLab

En annen gjenganger er forbedringspotensialet når det kommer til å måle effekten av det bedriften leverer, og evnen til å bruke det i markedsføringen.

– Flere av selskapene jeg har jobbet med kunne trengt bedre verktøy til å måle og kommunisere hva de faktisk klarer å utrette, forteller Haaland-Paulsen.

– Nå er vi blitt veldig gode på å måle resultatene våre, sier Line Renee Hagen Whispr om lærdommen fra Impact Startup:

– Gjennom programmet har vi fått etablert gode metoder for å måle effekten brukerne opplever fra tjenesten vår – det hadde vi ikke før. Å kunne vise til solide tall på effekt er utrolig nyttig i møte med nye kunder, forteller Hagen.

Selskapet har også utviklet seg på områder de ikke engang visste at de hadde forbedringspotensial, sier hun:

– Alt i alt ble vi proffere på det rent forretningsmessige. Vi tok kvantesprang på salg og vi fikk tilgang på et ekstremt nyttig nettverk.

En av de viktigste lærdommene gjennom Social Impact var ifølge Hagen at de ble tvunget til å sette av tid til det forretningsbiten:

– Det var en reise hvor vi fikk tilgang til kunnskap, verktøy og ikke minst veiledning fra forretningsutviklerne som har vært ekstremt nyttig for oss. Det har vært en gedigen gavepakke for oss.

Hvem passer det for? Hva får de utvalgte?

Akseleratorprogrammet til Impact StartUp, som er initiert av Ferd Sosiale Entreprenører, hadde sitt andre kull våren 2019.

Likevel er det en imponerende bredde i samfunnsutfordringene de har bidratt til å takle: i tillegg til den nevnte Elevtjenesten, har Impact Startup-bedrifter gitt barn skolegang i Pakistan, hjulpet innsatte i fengselsvesenet med å forsone seg med familie og ofre, gjort pleietrengende i stand til å ta mer vare på seg selv og gitt utsatt ungdom i Rio de Janeiros favelaer et sårt tiltrengt fritidstilbud.

GOD HJELP: Whispr har utviklet Elevtjenesten, en app som bedrer kommunikasjonslinjene i videregående skole. I prosessen har selskapet fått god hjelp fra Impact StartUp Norge, sier Line Renee Hagen. Foto: Harald Spjelkavik / NewsLab

Man trenger ikke ha ambisjoner om å redde verden for å bli med på Impact Startup: Leder Sootholtet forteller at det fremste kravet for å bli med er at du har noe som kan bidra til å løse et viktig samfunnsproblem.

– Vi vurderer alle bedrifter som har to eller flere bunnlinjer. Har de en løsning som svarer godt på et samfunnsproblem? Og er det et kommersielt potensial der? Da er det for oss.

Det er også en fordel at man har kommet et stykke forbi idéstadiet.

– Den store terskelen er om de har ett eller to mennesker har dette som sitt hovedgeskjeft, samt at man har et team rundt seg. Har du kommet så langt, er du som regel på det stadiet hvor du kan få nytte av et akseleratorprogram, utfyller forretningsutvikler Haaland-Paulsen.

Et spisset og godt program

De som blir med videre fra bootcampen – i seg selv et veldig nyttig opplegg – kan vente seg tett, jevn og tilpasset oppfølging fra noen av Nordens fremste forretningsutviklere.

– Vi kjører minst en halv dag i uka med direkte oppfølging fra forretningsutvikler. Det blir en kombinasjon av fellessesjoner, to dagers camper, hvor vi går gjennom temaer som er relevante for alle og parallellsesjoner hvor bedriftene kan fokusere på det de har mest behov for – for eksempel hvis det er noen som sliter ekstra på kontakt med det offentlige eller treng hjelp med markedsføring, sier Sootholtet.

– Det er et spisset og godt program – vi har fylt det med «must haves», og ikke blåst det opp med ting som ikke har konkret nytteverdi.

Vil du ha sjansen til å utvikle bedriften din – og utgjøre en større forskjell i verden? Søk om å bli med på Impact StartUp innen 1. november!