Johannes Breivik (t-v) og SEB Norge-sjefen John Turesson står bak bankens inkubatorsatsing for vekstselskaper.

En middag med en masterstudent fikk investeringsbanken til å tenke på annet enn raske penger: Gründet startup-hjelper

En klassisk forretningsbank som satser på en gratis inkubator for samfunnsnyttige vekstselskaper – med sitt nystartede «Scale Center» har SEB tatt noen uvanlige valg.

Publisert Sist oppdatert

Historien om hvordan senteret ble til, er også litt utover det vanlige. Hadde det ikke vært for et pizzatreff hjemme hos NHH-professor Karin Thorburn våren 2019, er det langt fra sikkert at SEB Scale Center hadde blitt til hva det er i dag.

SEBs norgessjef John Turesson var invitert til Bergen som næringslivsrepresentant på et kurs i Mergers & Aquisitions, der studentene skulle presentere forslag til oppkjøp.

På den mer uformelle middagen etter kurset kom Turesson i snakk med studenten Johannes Breivik, som fortalte at han skulle til California over sommeren for studier og jobb. Det ene førte til det andre, og et intervju senere hadde Breivik sikret seg et «internship» til høsten og et oppdrag i USA.

- I banken hadde vi diskutert å gjøre noe på temaet «You should be healthier everytime you leave work». For innen finans har vi nok ikke alltid levd opp til det. Så den tanken sendte jeg med Johannes til USA – finn ut hvordan selskapene i Silicon Valley jobber med dette, forteller Turesson.

Kom hjem fullstappet med idéer

På Berkeley fikk Breivik en mentor ved navn Leah Edwards, som ved siden av å undervise i entreprenørskap og innovasjon også er engleinvestor og gir råd til selskaper som innoverer i området der teknologi og selsakpers samfunnsansvar (CSR) møtes.

Selskapene som er med i SEB Scale Center

Farmforce

  • Virksomhet: Jobber med å digitalisere jordbruket i «the first mile» for å motvirke korrupsjon, skape transparens og bedre vilkår for bøndene. Har i dag ca 600.000 bønder globalt tilknyttet plattformen
  • Daglig leder: Anne Jorun Aas
  • Startet: 2017

Brim Explorer

  • Virksomhet: Designer og drifter hybridelektriske sightseeingbåter spesialdesignet for å gå lydløst i artiske farvann.
  • Daglig leder: Agnes Arnadottir
  • Startet: 2018

Innomar

  • Virksomhet: Leverer både nye og bærekraftige fiskeredskaper i form av hardware og software. Reduserer bi-fangst, øker sikkerheten til fiskere og gir mulighet til monitorering og tracking av fiskeutstyr.
  • Daglig leder: Tore Halvorsen
  • Startet: 2016

Glint Solar

  • Virksomhet: Bruker satellittdata og AI for å analysere og identifisere de mest optimale plassene for utvikling, produksjon og optimalisering av «flytende sol».
  • Daglig leder: Harald Olderheim
  • Startet: 2020

- Jeg har jo en utdannelse innen finans, så jeg kunne ikke veldig mye om det. Men hun fikk meg til å stille spørsmål om alt – å begynne å tenke med en «entrepreneurial mind». Da jeg kom tilbake til SEB, var det John hadde bedt meg se på, bare en av mange ideer, sier Johannes Brevik, som nå har fått en fast stilling der han deler sin tid mellom SEB Scale Center og investment banking-avdelingen der han jobber med bærekraftige obligasjoner, bedre kjent som Green Bonds og Sustainability Linked Bonds .

Gikk for hjelp i «dødens dal»

Etter at han kom tilbake til SEB, fulgte en intensiv periode med å undersøke det innovative økosystemet i Norge.

- Vi fant tidlig ut at det er ganske så velutviklet i tidlig fase, og som bank vet vi hvordan situasjonen er når det gjelder store selskaper. Men i «Dødens dal» midt imellom, manglet det noe, og der mente vi at det fantes en plass for oss, sier Breivik.

Med den innsikten begynte puslebitene å falle på plass. I tillegg hadde SEB ledig kontorplass i lokalene på Aker Brygge. Dermed kunne SEB Scale Center formes til det er blitt i dag:

En gratis inkubator for selskaper som har bærekraft som en del av kjernevirksomheten og som jobber innen havteknologi og energi, for norsk økonomi viktige områder.

Måtte være basert på frivillig innsats

- At satsingen måtte være pro bono var viktig fra starten av. Innad er et av målene å få økt de ansattes engasjement, at de føler de er med på noe nyttig og bra, og at dette bidrar til å gi en stolthet til det å være en "SEB-er". Det er kongstanken, sier Breivik.

- Det gjelder også for dem vi samarbeider med. Det de bidrar med skal være pro bono, de skal håpe på å få noe tilbake for innsatsen lenger frem, men ikke gjennom en kontrakt. Vi har sagt nei til flere som har vært interessert å bli med, men som ikke har akseptert de vilkårene, fortsetter han.

Foreløpig ser det ikke ut til å være noe problem for SEB å få bedrifter til å stille med hjelp. Per i dag bidrar Simonsen & Wiig med rådgivning i juridiske spørsmål, Get Human bidrar med kunnskap om stressmestring og coaching, StartNHH med konsulenttjenester og nå sist har Fundingpartner gått inn som partner på tidligfasefinansiering.

Den som gir får noe tilbake

Partnerskapet handler først og fremst om å bidra med gode råd både til selskapene og til programmet.

- Det koster oss så lite å gi noen timer med rådgiving at det er en "no brainer", og i Norge er det nesten ikke noen som tør å spørre. Og jeg har virkelig tro på tanken at om du gir noe, så får du noe tilbake, sier Geir Atle Bore, daglig leder i Fundingpartner.

Johannes Breivik sier SEBs holdning er den samme.

- Om vi ser på det som en investeringsbank, er det jo slik at om vi klarer å hjelpe disse selskapene opp og videre, da er sjansen god for at de om tre år velger oss når de trenger hjelp med kapitalinnhenting eller annen finansiering. Men de skal komme fordi de vil, ikke fordi de må. Kommer de ikke, gjorde vi ikke en god nok jobb i første runde.

Skal jobbe med fire selskaper av gangen

Målet til SEB er å ha fire selskaper på plass i inkubatoren til enhver tid. Selskapene har gratis kontorplass hos SEB i tolv måneder og skal deretter skiftes ut, ideelt sett et hvert kvartal. De første tre selskapene, Farmforce, Brim Explorer og Innomar ble alle tatt inn 1. mars, mens det siste selskapet Glint Solar, ble hentet over fra Antler 1. november. Dermed vil det ta litt tid før kvartalsrytmen helt sitter.

- «Sweet spoten» vår er selskaper innenfor våre utvalgte områder, men vi er fleksible. Farmforce er for eksempel verken energi og hav, men har et veldig solid team, forklarer Breivik og legger til at maksimalt 16 kontorplasser også legger noen begrensninger.

Tredelt hjelpeinnsats

Ifølge Breivik er hjelpen til selskapene sentrert rundt tre ting: Kunnskap, nettverk og arbeidskraft.

- Jeg brukte et halvår på å springe rundt å spørre alt og alle om hva de trengte og hva som manglet. Det gjentakende svaret var kunnskap. Derfor er det forankret i toppen at alle ansatte i SEB har lov til å hjelpe selskapene i arbeidstiden, sier Breivik.

Med tanke på nettverk har SEB mange store "family offices" og industrielle kunder som kan være med og åpne dører eller bli strategiske investorer, partnere eller kunder. Og hva gjelder arbeidskraft, er det ikke alle arbeidsoppgaver i en startup som krever en mastergrad. Det er nok med bare innsats.

- Derfor har vi også opprettet en "Remote Workforce" på NHH. Det er 12 studenter som jobber pro bono for selskapene. I utbytte tar vi dem hit, lar dem møte selskapene og andre mennesker og få en feeling av bank. I tillegg er de sikret et førstegangsintervju for «summer internship» i SEB, gitt at de møter kravene til internship og er motivert, sier han.

Tøft av ledelsen

I november i fjor fikk Turesson og Breivik klarsignal fra Stockholm at det var OK å dra i gang.

- Jeg synes jo det var veldig tøft gjort av John og de andre i ledelsen å slippe løs en som meg. Jeg var ikke ferdig utdannet på NHH en gang da vi dro i gang, sier Breivik.

- Jeg leverte masteren i vår. Min masterpartner, Pål Sanne, var utrolig tålmodig og lot meg jobbe litt ad hoc med oppgaven parallelt med at vi fikk inn de første selskapene.

SEB Scale Center finnes foreløpig bare i Norge. I Sverige finnes flere initiativer som kan minne om konseptet, men ikke med den samme uttalte pro bono-holdningen.

Banken lærer

- Er det ikke litt uvanlig at en klassisk forretningsbank som SEB jobber så idealistisk?

- Når vi jobber 100 prosent pro bono kan vi samarbeide helt åpent med andre aktører for å hjelpe disse selskapene opp og frem. Gjør selskapene det bra, er det bra for oss, sier John Turesson og legger til:

- Jeg har selv vært involvert i pro bono-arbeid tidligere og mener at det er veldig utviklende og gir utrolig mye tilbake. Tid er det mest verdifulle vi har og gir man sin tid til noe fornuftig, vil man utvikles som menneske, sier John Turesson.

Han mener at det å utvikle personalet og at de får mulighet til å lære seg mer om «impact»-selskaper har relevans også ut fra et lønnsomhetsperspektiv.

- Gjennom å jobbe med disse selskapene lærer vi oss mye, som vi har bruk for når vi snakker med våre store kunder. Vi blir mer relevante, sier han.

- Er det ikke påfallende myke verdier som blir løftet frem som de store gevinstene med prosjektet?

- Vi vil utvikle vår personal. Bankprodukter er ikke så forskjellige, så den beste måten å skille oss ut, er å ha de beste menneskene.

- Vi begynte i mars. Vi ser stadig vekk positive sideeffekter av dette, og sannsynligvis har vi i dag bare sett en liten del av disse, sier Turesson.