FJONG er klar til å ekspandere til nye markeder med skalerbar, bærekraftig mote

Publisert Sist oppdatert

CreativeTech-plattformen FJONG forvandler måten folk tenker og bruker klær på. Selskapets digitale klesskap gjør det mulig for kvinner å dele og leie nye og vintage designerklær til daglig bruk og spesielle anledninger.

LES MER HER HVIS DU ER NYSGJERRIG PÅ CREATIVETECH?

Medgründer Sigrun Syverud har utviklet et skalerbart fellesskap av engasjerte kunder og utnytter teknologi for å tilpasse opplevelsen.

«Moteindustrien er ikke bærekraftig. De fleste kvinner har i gjennomsnitt 359 plagg i skapene sine, men en tredjedel av dem forblir ubrukt. Vi vil at folk skal slutte å kjøpe og begynne å leie mer», sier Syverud, og legger til at det tar 2.700 liter vann for å produsere bare en t-skjorte, tilsvarende det en person drikker på to år.

Budskapet har resonert raskt hos forbrukerne, men det har tatt en stund for norske investorer å komme på banen. For å få ting til å bevege seg i FJONGs første dager, lanserte selskapet en crowdfunding-kampanje som doblet rekorden for crowdfunding i Norge.

«I begynnelsen tok ikke investorene oss på alvor. Vi har derimot bevist at det var mye interesse og at vi bygger et fellesskap. Nå får vi forespørsler fra investorer i Norge og internasjonalt som ønsker å bli involvert», sier Syverud som var med å starte selskapet i 2016.

Med skalering og sprang ut i nye markeder, utvikler FJONG også en abonnementstjeneste for å tilrettelegge for mer enn kun engangsutleie for spesifikke anledninger. Som en Spotify-for-fashion, vil tjenesten tilpasse anbefalinger og levere til kundens dørstokk.

«Teknologi gjør det mulig for oss å måle forbrukeratferd og bruke dataene til å komme med anbefalinger," sier hun. “Men kreativitet kommer først for oss. Teknologi i seg selv har ikke noe formål og løser ikke noen problemer.»

KOMBINERER DITT SELSKAP KREATIVITET OG TEKNOLOGI? LES MER HER.

FJONG baner vei for flere CreativeTech-startups i Norge, og i 657 Oslo er man glad for å kunne støtte dette voksende samfunnet. Hvis du er gründer av en kreativ oppstartsbedrift som utnytter teknologi til å skalere på innovative måter, vil 657 Oslo høre fra deg! I høst skal de turnere rundt i Norge med DNB, Virke og andre partnere på jakt etter den neste mest lovende CreativeTech-startup-en. Søk nå for å innta scenen på Creative Tech Hunt!