«Hvis du snakker med investorer generelt, og du sier at du jobber i kreativ næring, ignorerer de deg nesten, og tenker 'hvor er pengene i det?'»

Publisert

«Men hvis du gjør det samme i Los Angeles, er det ingen tvil om at de forstår verdien av det du prøver å skape», sier Kimberly Larsen. Med 20 års erfaring fra kreative bransjer som skuespiller, journalist, tv-vert, regissør, produsent og nå gründer av det globale showcase og frilansplattformen timetoRIOT.com, vet Larsen hva hun snakker om.

 Drevet av sin egen frustrasjon og opplevelser i TV-, film- og underholdningsbransjen ble Larsen tvunget til å gjøre livet lettere for andre i bransjen ved å koble talent og muligheter. Ved hjelp av maskinlæring grunnla hun CreativeTech-selskapets timetoRIOT for å løse problemet med ansettelser og relaterte problemer som frilansere møter.

 «Folk spør ofte hvordan vi definerer kreativ næring, og det er mange sektorer som faller under den kreative paraplyen», sier Larsen, og viser til film, fotografi, musikk, spill og design, arkitektur, TV og radio, publisering, markedsføring, billedkunst og scenekunst.

JOBBER DU I EN STARTUP INNEN EN AV DISSE BRANSJENE? LES MER HER

 «Vi har aldri konsumert, produsert eller hatt behov for mer kreativt innhold enn vi har i dag. Vi er definitivt kreative her i landet», forklarer Larsen, og legger til at skandinaver produserer mer innhold per innbygger enn noe annet sted i verden.

 På spørsmål om hvilken rolle kreativitet spiller i integrasjonen av ny teknologi, understreker Larsen, «Du kan være kreativ uten tech, men du kan ikke bruke teknologi uten å være kreativ.»

LES MER OM CREATIVETECH HER.

  Observasjonene hennes stemmer godt overens med nyere studier som konkluderer med at vår fremtidige økonomi vil være bygget på kreativitet og teknologi. Når AI overtar rutineoppgaver, vil personer som er i stand til å kombinere kreative, tekniske og sosiale ferdigheter, ha flere muligheter enn andre.

 657 Oslo er på utkikk etter disse fremadstormende gründerne og deres startups. De turnerer landet i høst for å finne de mest lovende CreativeTech-selskapene i Norge. Er du eller kjenner du en kreativ oppstart som bruker teknologi for å skalere på nye, inspirerende måter? Da bør du lese mer om CreativeTech Hunt her!