Matthew Howells-Barby, Director of Acquisition i Hubspot.

SEO-ekspert: Slik skiller du deg ut på Google

HubSpot-topp mener startups kan lære mye av å spionere på konkurrenten.

Publisert Sist oppdatert

– SEO er ikke enkelt, og resultatene kommer ikke av seg selv, forklarer Matthew Howells-Barby om søkemotoroptimalisering.

Han er Director of Acquisition i Hubspot, i tillegg til å lede Traffic Think Tank, et samfunn for SEO–interesserte bedrifter.

Under konferansen The Shift snakket han om hvordan søkemetoder har endret seg de siste årene.

Tenk som en maskin

– I 1998 var det 147 millioner mennesker på nett. Nå er vi nær fire milliarder.

Han mener det viktigste som har endret seg på disse årene, er måten vi søker på.

– Hvis du ble plassert midt i Oslo sentrum for ti år siden, og skulle finne en restaurant, ville du søkt etter «restaurant Oslo». Men det gjør vi ikke lenger, sier han og legger til:

– Hvis du hadde sett noen søke på «Hvor kan jeg spise i Oslo akkurat nå» den gang, ville du trodd de var gale og løpt vekk. Det er jo ikke slik man snakker til en maskin.

Howells-Barby forklarer at de fleste søkefraser som brukes i dag, ikke har blitt brukt tidligere.

– Vi stoler på at Google skjønner hva vi mener.

Howells-Barby påpeker at selskaper må være klar over dette og omstille seg for å skille seg ut i søke-jungelen.

– Hvis ingen søker på siden din eller besøker den, hva er da grunnen til å lage den? Det blir som et tre som faller i skogen.

SEO er ikke for alle

Barby mener derfor at det er viktig å avklare om man skal bruke tid og penger på SEO. Spesielt i tidlig fase.

– Mange selskaper kaster bort masse penger på SEO, uten at det gir resultater. Det er ikke nødvendigvis slik at man skal fokusere på det, sier han og legger til:

– Før du har et skikkelig «product market fit» er det ingen vits i å bruke penger på SEO, bare fordi du tror det er viktig. Det er ikke alltid det, sier han.

Barby påpeker også at mange store selskaper har klart seg bra uten.

– Se på selskaper som Salesforce, som knapt har brukt tid på det, men likevel er verdt milliarder.

Istedenfor kan det være lurt å heller se på konkurrentene, mener Barby.

– Se på hvordan andre selskaper i samme marked skaper «traction». Se hvilke søkeord de har, bruk Googles søkeverktøy for å se hvordan kunder finner dem. Hvis det er de målene du vil nå, må du benytte de samme metodene, forteller han.

Se med Google-øyne

Barby mener også selskaper må være obs på hvordan søkemotorer ser siden, og forteller at det førte til problemer med en av hans egne sider.

– Vi innså at når Google indekserte siden, kom det bare opp et ugyldig bilde, fordi hele siden var bygget feil. Det endte med at ingen av de viktige frasene ble plukket opp, og vi forsvant i mengden, forteller han, og legger til at en enkel endring var alt som skulle til.

– Fra dag en med ny utforming, merket vi en firedobling av trafikken, og vi fikk inn 600.000 ekstra brukere på et år, forteller han.

Barby mener derfor at man må se sitt eget innhold med Googles «øyne».

– Hvis du gjør det vanskelig for Google å finne innholdet ditt, vil de også gjøre det vanskeligere for andre å finne det.

Han er klar på at Google Search Tool vil være din beste venn.

– Den måten ser du hva Google ser, og kan rette deg.

Men han advarer samtidig om å dra Google-tilretteleggingen for langt.

– Ikke prøv å manipuler deg opp til toppen. Da blir du ganske kjapt oppdaget, og kan du bli straffet hardt på resultatlisten.

Kjøp, ikke lag

Barby mener selskaper må bli flinkere til å kjøpe opp eksisterende sider for å skape mer pågang.

– Mange er redd det er for dyrt, men jeg har kjøpt nettsider for under 10.000 euro. Og når de sidene gjør at antallet interaksjoner dobler seg, eller firedobler seg, er det verd det.

Han ber selskaper se på regnestykket på kjøp versus bygging.

– Hvis siden tar 36 måneder å bygge, og du må bruke ansatte på det, vil prisen fort bli tre ganger det du ville ha brukt på å kjøpe en konkurrent, og hatt siden klar på tre måneder.

Han forteller at han selv kjøper nye sider månedlig.

– Hvis andre ikke ser nytten i trafikken lengre, men du kan bruke den, et det ikke noe å tenke på.