Det ferske byrået Markitekt rådgir norske bedrifter som vil forstå Amazon. Her ved selskapets ansatte i Storbritannia, Jonathan Griffith (t.v.) og gründer og daglig leder Stian Hexeberg.

Amazon i gang med satsing mot norske aktører

Det ferske konsulentselskapet Markitekt spesialiserer seg på Amazon, og forteller om voldsom pågang. Denne uka banket giganten selv på døra. – Helt klart et signal om de ser på en utvidelse til Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det var etter et seminar i regi av sin gamle jobb, med blant andre Salvador Baille som foredragsholder om Amazon, at Stian Hexeberg innså at det var rom for et eget, norsk konsulentmiljø som spesialiserte seg på den markedsplassen.

For et år siden etablerte han derfor selskapet Markitekt. Gründeren forteller at de hadde kunder fra dag én, og at pågangen økte parallelt med at ryktene om at det amerikanske selskapet skulle etablere seg i Skandinavia tiltok i styrke. Denne uken åpnet Amazon i Sverige.

– Vi merker at folk har veldig forskjellig utgangspunkt. Noen er veldig klare på at de i flere år har hatt dette i bakhodet og jobbet målrettet med egne produktserier, nettopp fordi de visste at dette ville skje.

– Så merker vi de som har fått seg en vekker, og prøver å sondere ut hvordan de skal angripe dette, sier Hexeberg.

Undersøker Norge

Ifølge Amazon-ekspert Markus Varsikko i Dash Retail vil det ta mellom seks måneder og ett år før Amazon utvider til de øvrige nordiske landene.

Og undersøkelsene er godt i gang. Denne uken tok Amazons Head of Marketplace i Sverige, Andreas Baller, selv kontakt med Hexeberg i Markitekt for å sjekke forholdene i Norge.

Dette er personen som ifølge stillingsbeskrivelsen har fått ansvaret for å utvide virksomheten til de øvrige nordiske landene, inkludert Norge, noe Shifter rapporterte i sommer.

– Jeg opplever det helt klart som et signal om de ser på en utvidelse til Norge. Jeg oppfatter det også som et signal om at de vil bistå tilbake, og finne ut hva folk sliter mest med, sier Hexeberg, og avslører at de skal i møter med Amazon neste uke.

Jakter leverandøravtaler

Markitekt jobber hovedsakelig med selgerkontoer, der ulike aktører bruker Amazon som salgsplattform.

– Men Amazon har også i aller høyeste grad satt i gang en satsning mot norske aktører for å inngå «Vendor Agreements», hvor Amazon kjøper produktene selv, sier Hexeberg.

Slike avtaler kan bli viktig innen bransjer hvor sterke, norske merkevarer allerede opererer, som for eksempel innen sport og elektronikk.

Blant merkevarene som er tilgjengelig på den svenske markedsplassen, fremhever Amazon for eksempel Electrolux, OBH Nordica og BRIO.

Store kunder

Ifølge den norske gründeren har de hjulpet et tjuetalls aktører med sin Amazon-strategi de seneste par månedene, og da er de restriktive med hvor mange oppdrag de tar på seg. Flesteparten er norske, noen svenske.

Blant kundene er Asap Norway, spesiallakenprodusenten som i mars måtte snu opp ned på forretningen på grunn av pandemien, og sikret store sykehus på kundelisten. Hun forteller at de har gjort flere forsøk på Amazon uten å lykkes.

– Det var først og fremst spennende at noen turte å satse på å få norske selskaper til å lykkes hos e-handel-giganten. Med Stian i spissen har prosessen med å få re-lansert ASAP-Norway på Amazon vært svært interessant, sier Elena Skreosen i Asap Norway om samarbeidet med Markitekt.

Ifølge Hexeberg jobber de også med en av Norges største merkevarer, men vil ikke avsløre hvem ennå.

Blant norske merkevarer som i lang tid har forberedt seg på Amazons inntog i Norge, er Orkla og Elkjøp, mens Airthings i lengre tid har vært å finne på markedsplassen.

Ingen dødsdom

Selv om norsk detaljhandel i varierende grad er forberedt på Amazons inntog i Norge, mener Hexeberg at ulike dommedagsprofetier er lite treffende.

– Jeg opplever at folk i stor grad frykter det. Kunnskapen om hva det er og hvordan det fungerer, er veldig lav.

Han viser til at netthandelen er en liten andel av total retail, selv om den er i sterk vekst.

– For norske aktører tror jeg det er viktig å være fremoverrettet og bli enda mer bevisst på hvordan kundeopplevelsen sin er utformet og at de utfordrer seg selv til å tenke nytt, sier han.

Fordel med egne produktserier

Særlig tror han pris og frakt kommer til å bli utfordret på et nivå som få klarer å konkurrere med.

– Da er det andre tiltak man kan gjøre for å bygge tettere relasjon med kunde. Dette være seg eventer og opplevelser, når man har mulighet til å kunne gjennomføre det - med eller uten restriksjoner, og andre former for tiltak for å «spice» opp kundeopplevelser.

Han tror også at merkevarer som tidligere primært har solgt andre merkevarer, men som også har drevet produktutvikling selv for å kunne tilby og eie egne produktserier, vil komme bedre ut av situasjonen enn de som ikke har gjort det.

– Konkurransen på Amazon om å «vinne buy-boksen» vil bli en kamp om marginer, og da er det fint med egne produktserier hvor du gjerne har bedre marginer og ikke minst gjerne også mindre konkurranse. Jeg opplever i mine henvendelser at det er denne typen bedrifter som nå ønsker å rigge seg på Amazon, men at det også er en del av de som først nå har satt i gang en slik prosess med egne produkter. De er kanskje litt sent ute, men bedre sent enn aldri.

Skifte mot forbrukere

En annen viktig endring som ifølge Hexeberg er i ferd med å tvinge seg frem, er at merkevarer i større grad rigger seg mot forbrukermarkedet i stedet for den tradisjonelle B2B-modellen.

– Amazon bidrar til at merkevarer blir mer bevisst over den type satsning, og det vil nok være et hyppig diskutert tema i mange styrerom i løpet av høsten.