Amazon-ekspert Markus Varsikko er daglig leder i Dash Retail Consulting Lt.

Amazon søker folk som snakker norsk

Netthandelens Megalodon holder stø kurs mot Norge, og nå økes farten. – Min store bekymring for Norden, er at bedriftene har vært ufattelig late, sier ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Amazon er på rekrutterings-offensiven i Europa, og nå står Norden for tur. Blant annet søker selskapet svenskspråklig nøkkelpersonell til posisjoner som skal sørge for at selgere som opererer i grannelandet følger deres lover og regler, skrev DI Digital tidligere denne uka.

Jobbannonser lagt ut av Amazon-rekrutterere på Linkedin, viser at giganten også søker folk som snakker norsk og dansk til slike stillinger.

Dermed tyder mye på at det lenge påventede inntoget til verdens største nettbutikk er i full gang i Skandinavia.

Amazon-rekrutterer Michelle Kroll leter etter norsk-, svensk-, og dansktalende til kontoret i Gdansk.

– Amazon kommer til å vinne markedsandeler brennkvikt. Vi har ikke vært bortskjemt her i Skandinavia. Det har vært et gap i dette segmentet, sier Amazon-ekspert Markus Varsikko, daglig leder i Dash Retail Consulting Lt., et finsk konsulentbyrå som hjelper forhandlere og andre aktører verden over med å lykkes på plattformen.

– Vi liker nye ting her og setter pris på å bli oppvartet. Det finnes ingen reelle lokale alternativer. De kommer til å gjøre mye mer, mye bedre.

Ett marked

Varsikko sier han er bekymret for at Amazon gjør det samme i Norge som Google gjorde med mediebransjen i 2005.

– Forskjellen er at vi nå har et eksempel å se til, og vi kan forberede oss. Likevel underkommuniserer og undervurderer mange retail-ledere denne trusselen, og sier at de kjenner sine kunder. Men gjør de virkelig det, spør han.

Varsikko mener det er åpenbart at Amazon vil behandle de nordiske landene som ett enkelt marked, og påpeker at det samlede kundepotensialet i hele regionen tilsvarer storbyområdet til New York.

– Jeg kjenner til Amazon-folk med titler som "sjef for Storbritannia og Spania", for eksempel. Jeg blir ikke overrasket om det snart dukker opp lederroller som kombinerer det nederlandske markedet, som straks lanseres, med Norden.

Venter snarlig offentliggjøring

– La oss holde et øye med det som skjer i Nederland, oppfordrer Varsikko.

I Benelux-landene, først og fremst Nederland, foregår det nemlig en storstilt Amazon-utvidelse om dagen. Men utgangspunktet for distribusjonen der er de eksisterende varelagrene og logistikken ut fra Tyskland, som også ansetter i høyt tempo om dagen.

Noe liknende kan skje når Amazon nå etter sigende tar steget til Skandinavia: utgangspunktet er Gdansk i Polen, viser en rekke stillingsannonser.

– Det er mye å lære fra Nederland. De første som ble informert om utvidelsen der var eksisterende selgere i Tyskland, som fikk beskjed om at de nå kunne ekspandere til Holland.

Han mener også at Brexit-avklaringen som kom 1. februar kan få fart på en del prosesser i Europa, og tror dette har vært en av flaskehalsene som har utsatt ekspansjonen inn i Norden.

– Hvis du ikke vet på fredag hva reglene vil være på mandag, er det en stor risiko. Men nå tror jeg vi kan vente en offentliggjøring med det første av hvilket kvartal Amazon vil lansere i de skandinaviske landene, Varsikko.

«Notorisk klossete»

I løpet av fjoråret satset en rekke norske aktører millioner på å vinne andeler i noen av kjerneområdene til Amazon.

Stein Erik Hagen gikk sammen med Varner-familien og kjøpte seg inn i Porterbuddy for 40 millioner kroner. Schibsted etablerte Svosj. I et intervju med Shifter uttalte kommunikasjonssjef i Elkjøp, Christian Kamhaug, at de vil spille på sine egne styrker i møtet med den amerikanske giganten, og pekte blant annet på «sterke lokale merkevarer i Norden, 11.000 dedikerte ansatte og en veldig god distribusjon».

Og denne uka uttalte Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas, som jakter flere samarbeidspartnere til sitt stadig større distribusjonsnettverk, at de «i liten grad» bekymrer seg for Amazon-inntoget. Shifter har også skrevet om Orkla, som bygger en egen Amazon-enhet.

Til tross for mottrekkene er Varsikko dypt bekymret for hvordan den norske handelsstanden er forberedt på flodbølgen Amazon.

– Min store bekymring for Norden, er at bedrifter har vært ufattelig late. Amazon er veldig spesifikk i måten de opererer på, og har strenge regler for logistikk, hvordan ting promoteres og selges, og er notorisk klossete i den operative delen. Derfor byr Amazon også på en rekke overraskelser for selgere, advarer han.

– De er årtier foran oss. Å forsøke å konkurrere med deres styrker, er håpløst, legger han til.

– Så lokale aktører skal bare legge seg på rygg?

– La meg si det sånn: hvilke områder er det Amazon ikke håndterer ordentlig? Fysiske butikker kan faktisk gi lokale aktører en fordel. Noen ganger vil du se og kjenne på produktet før du kjøper. Det sterkeste forsvaret mot Amazon, vil være fysiske butikker, tror han.

Ikke enten-eller

Finnen Varsikko mener det definitivt er rom for å leve side ved side med Amazon for mange norske butikker, både fysiske og nettbaserte, men at tankesettet om handel likevel på snus på hodet.

Han trekker frem den fargerike sokkeprodusenten Happy Socks som et eksempel.

– De har følgende tankesett: deres fans kommer til dem for å kjøpe «limited editions» og for påfyll. Men det er ikke nok superfans i verden, så de må også møte andre mennesker ute i verden, som i dette tilfellet vil være Amazon. Der tilbyr de ikke hele sortimentet, men nok til at du blir lagt merke til, forteller han, og utdyper:

– En viktig lærdom å huske på, er at det ikke er nok å være på Amazon. Det må jobbes hardt også der, for å pushe produkter ut i markedet. Og dette bekymrer meg. Nordiske merkevarer er ikke vant til denne typen konkurranse. I en stor, god butikk har du kanskje 20 typer kaffe å velge mellom. På Amazon er det tusenvis. Du må kjempe for å bli sett.

Og den beste måten å gjøre det på, mener Amazon-kjenneren, er å jobbe målrettet med egen merkevare - og kutte ut distraksjoner rundt.

– Amazon og andre markedsplasser forsøker å bli kvitt mellommannen. Sportsbransjen i Norge, for eksempel, sliter veldig. Det er ekstremt dyrt å tilby et så bredt vareutvalg. Dette må forhandlere ta for seg, og finne ut av hva som gjør dem spesielle. En butikk som selger jeans må sørge for at de er den beste i landet, og være sikker på at alle som går inn får det de leter etter. Middelmådige butikker kommer ikke til å eksistere mye lenger.

Ingen kommentar

«Vi ansetter hele tiden folk i roller som krever ulike språkkunnskaper for å hjelpe våre kunder i hele verden», lyder det i en knapp kommentar fra Amazons pressekontakt Nick Caplin.

Selskapet vil ikke kommentere spesifikt på «potensielle planer om fremtiden».