Trond Aas, Anne Lise Waal og Odd Skarheim i Attensi.

Attensi jekket opp inntektene i fjor: Passerer 100 millioner kroner i år

Det norske edtech-selskapet rigger for vekst i USA og hinter om oppkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Attensi omsatte for 72,4 millioner kroner i fjor, drøyt 17 millioner kroner mer enn året før. Det viser det nylig offentliggjorte årsregnskapet til læringsteknologiselskapet, som blant annet bruker 3D-simulering for å lære butikkansatte å behandle kundene på riktig måte.

Samtidig endte resultatet før skatt på omtrent det samme som i 2019, rundt -28 millioner kroner.

– Vi er godt fornøyd. Vi stoppet opp litt i en periode på grunn av covid, da var det mange som utsatte prosesser. Men fra og med høsten kom ting tilbake, og vi hadde en fin utvikling. Den har fortsatt enda sterkere i vår, sier Trond Aas, som sammen med Anne Lise Waal er CEO i selskapet.

Større og friskere

I vår hentet Attensi 220 millioner kroner fra internasjonale storinvestorer, midler som skal sørge for å akselerere veksten. Den prosessen er godt i gang, forteller Aas.

– Vi satser enda større og enda friskere. Det betyr å utvide i Europa, sette opp organisasjonen i USA, og fortsette å investere tungt. Vi er i en veldig vekstfase, og skal fortsette den, sier han.

Aas kommenterer ikke konkrete finansielle scenarioer, men er trygg på at årets omsetningen i år lander godt over 100 millioner kroner. De årlige abonnementsinntektene til Attensi har nå passert 80 millioner kroner.

– Vi har en veldig fin utvikling. Juni var vår beste måned noen gang, med klar margin, sier Aas.

Første i Asia

Attensi har et knippe meget kjente selskaper blant kundene. Flere av avtalene er hemmelige, men Shifter har tidligere avslørt at Attensi har en avtale med Starbucks. Andre medier har fortalt at Boston Consulting Group og flere andre internasjonale konsulenthus er på kundelista.

Her hjemme finner vi blant andre Norgesgruppen, Hydro og Equinor, samt flere finansinsitusjoner. I Storbritannia har Attensi landet en avtale med det britiske helsevesenet NHS.

– Nå har vi fått de første kundene i Asia, sier Aas.

Han avviser imidlertid at selskapet har planer om å sette opp en egen organisasjon i Asia med det første. Fokuset ligger i Europa og USA.

– Hovedutfordringen nå er å håndtere rask vekst. Båndbredden til organisasjonen, og få etablert prosesser og organisasjon i USA som skalerer godt.

Mulige oppkjøp

Siden kapitalinnhentingen i vår, har det vært høy aktivitet innen rekruttering til Attensi. Nå er selskapet over 130, og i løpet av det neste året tar selskapet sikte på å øke staben til over 200.

Ut over det vil ikke Aas si noe konkret om vekstprognosene.

– Vi har scenarier og modeller. Men ofte skjer det ting som gjør at man tar nye strategiske vurderinger. Så vi skal tillate oss å være fleksible. Planen med emisjonen vi gjorde var å sørge for videre organisk vekst. Men vi kan også gjøre strategiske ting.

– Betyr «strategiske ting» oppkjøp?

– Det kan bety oppkjøp.

Aas fastholder også at selskapet ikke har noen kortsiktige planer om å gå på børs.