Emil Johan Oliver, en av medgründerne i Hubro Education. Her fotografert utenfor BI etter endt Hubro Education-pilot. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Bedriftsspillet har kunder i 13 land: Nå henter gründerne fire millioner for å få fart på egen business

Hubro Education vil lære studentene bedriftsøkonomi.

Publisert Sist oppdatert

Spillet som skal lære studenter bedriftsøkonomi i praksis, har nå hentet fire millioner. Hubro Education har fått med seg flere engleinvestorer i tillegg til Norges fjerde største forlag, Vigmonstad & Bjørke.

Medgründer Emil Johan Oliver forteller at selskapet ukentlig får henvendelser fra bedrifter, lærere og forelesere fra ulike verdenshjørner som ønsker å bruke programmene.

– Pengene vil gjøre at vi faktisk nå kan betjene dem, sier han.

Hubro Education startet som en idé på NTNUs Entreprenørskole i 2012. Gründerne møtte en økonomiprofessor som aldri brukte spill i undervisningen og syntes de tilgjengelige spillene var for dyre, ikke bra nok eller ikke relevante.

I dag er i spillet i bruk i 130 utdanningsinstitusjoner i 13 land.

Selskapet har laget to «spill» hvor elever fra videregående og høyere utdanning blir presentert for dilemmaer som ligner hendelser fra virkeligheten. Her vil studenter bli utfordret på markedsføring, regnskap, budsjett, og se hva som faktisk koster penger.

– Pengene vil gå til rekruttering for å styrke markedsavdelingen og rigge for vekst.

Fra før av har selskapet investorer de fikk etter å ha deltatt på Angel Challenge. De vant ikke topp-premien på 1,3 millioner, men dagen etter ble de likevel kontaktet av investorer som ønsket å investere to millioner.