Lars Erik Oterhals er ny CPO i kunst-startupen Atelier.

Bytter ut medier med kunst: Lars Erik Oterhals skal sikre vekst i Atelier

Nå vil den norske kunstplattformen ta del i et internasjonalt milliardmarked.

Publisert Sist oppdatert

Den digitale markedsplassen for kjøp og salg av kunst fra profesjonelle kunstnere, har blant andre startup-profilene Kimberly Larsen og Murshid Ali på eiersiden.

Nå styrker oppstartsselskapet teamet med en ny produkt- og vekstsjef i Lars Erik Oterhals. Han har blant annet erfaring fra VG og Nettavisen og jobbet sist i Egmont.

– Atelier er et av de mest spennende oppstartsselskapene i Norge, og jeg er imponert over veksten plattformen opplever nå, sier Oterhals i en melding.

Plattformen har i dag over 560 norske kunstnere om bord, med til sammen 4000 kunstverk tilgjengelig i tjenesten, i tillegg til over 7000 registrerte brukere.

– Med den ventede digitale akselerasjonen i kunstmarkedet, har jeg tro på at plattformen kan bli ledende i Europa, legger han til.

Milliardmarked

Gründer Christian von Hanno mener det internasjonale kunstmarkedet er på vei tilbake etter pandemien og viser til tall fra kunstmessen Art Basel som hevder digital handel av kunst en viktig faktor.

Det internasjonale kunstmarkedet på nett hadde ifølge gründeren en omsetning på over 100 milliarder norske kroner i 2020, som er mer enn en dobling fra 2019.

– Lars Erik har en unik erfaring fra å utvikle og forbedre digitale produkter med stort publikum fra mediebransjen, sier von Hanno.

– Med Oterhals på laget skal vi nå utvikle Atelier videre hvor målet er å lykkes internasjonalt, sier han videre.

Atelier fikk i fjor 650.000 kroner fra Innovasjon Norge og 350.000 kroner fra Kulturrådet. De flyttet samtidig inn på Startuplab, og ble i år plukket ut til å delta i Innovasjon Norges nye eksportprogram «Kreativ teknologi ut i verden».