Mark Zuckerberg (t.v.) er en av mange tech-profiler som satser pengene sine på investeringsselskapet Iconiq, hvor Will Griffith er partner.

Den ikoniske investoren har oppdaget Norge, episenteret for «boring tech»

Silicon Valleys mest prominente navn betror Iconiq Capital med sine formuer. Nå har investeringsselskapet festet sitt nysgjerrige blikk på Norge.

Publisert Sist oppdatert

I sommer ble det kjent at det norske programvareselskapet Sanity, som har utviklet et publiseringsystem (CMS) for publisering i flere kanaler, hentet 330 millioner kroner.

Denne uken hentet Vic.ai 433 millioner kroner i frisk vekstkapital. Startupen med norske gründere lager kunstig intelligens for regnskap.

Bak begge rundene, som er store i norsk målestokk, står investeringsselskapet Iconiq Growth, vekstarmen til den amerikanske kapitalforvalteren Iconiq Capital.

Bloomberg rapporterte tidligere i år at selskapet forvalter svimlende 54 milliarder dollar. På klientlisten er flere av verdens mest prominente tech-hoder, inkludert Facebook-toppene Mark Zuckerberg og Sheryl Sandberg, samt Twitter-gründer Jack Dorsey og medstifter av LinkedIn, Reid Hoffman. Hollywood-kjendiser som Blake Lively og Ryan Reynolds, J.J. Abrams og Tom Hanks skal også figurere på listen, skrev Business Insider i en dyptpløyende artikkel om Iconiq i vinter.

I sin spede begynnelse håndterte Iconiq private investeringer for sine klienter, hvorav Zuckerberg var en av de første, som kjøp av eiendom og privatfly. Etter hvert som pengebingen vokste, ble andre investeringsområder mer aktuelle. Deriblant venturearmen Growth, under ledelse av Iconiqs medstifter Will Griffith. 5,4 milliarder dollar skal på få år være investert i primært teknologiselskaper, og papirverdiene i porteføljen skal nå være på hele 23 milliarder dollar.

Blant de mest kjente selskapene på denne listen er Airbnb, Epic Games og Tencent. Vic.ai og Sanity passer likevel godt inn, og det kan fort være tilfelle for flere norske selskaper. Erfaring med andre internasjonale teknologifonds inntreden i Norge, som Softbank, tilsier at noen få initielle investeringer i denne regionen fort blir til flere.

Et intervju Shifter nylig gjorde med Vic.ai-gründer Alexander Hagerup, som riktignok har registrert selskapet i USA - men har svært tette bånd til det norske tech-miljøet, gir en sjelden gløtt bak sløret som vanligvis skjuler investeringsstrategien til Iconiq.

«De er i B2B, de liker litt ‘boring technology’. De har vært inne i regnskapsføring og denslags før. De liker sånne selskaper,» fortalte gründeren, og viste til porteføljeselskapene Blackline og Bill.com. Og vekstselskaper i kategorien «kjedelig teknologi», må det sies å være mange av i Norge:

  • Huddlestock utvikler programvare som tjenesteløsning for digitalisering av arbeidsprosesser for depotbanker, kapitalforvaltere og handelssteder.
  • Xeneta er den ledende plattformen for benchmarking av fraktrater og markedsanalyse for luft- og sjøfraktsbransjen.
  • Ardoq har utviklet programvare som hjelper organisasjoner og virksomheter med å planlegge, gjennomføre og forutsi innvirkningen av endring.
  • Ignite Procurement AS utvikler skybaserte SaaS-løsninger for strategiske anskaffelser og innkjøp.
  • Documaster AS har utviklet et håndteringsverktøy for strukturering for dokumenter og dokumentasjon i sanntid.

Mellom en uformell bli-kjent-samtale for noen år siden, som Iconiq ifølge Hagerup tok for å være høflig, og april i fjor, hadde investeringsselskapet utarbeidet et 50 siders notat om Vic.ai. En rekke kunder var intervjuet og konkurransesituasjonen kartlagt. Og det var Iconiq som tok kontakt da de mente det var på tide å gå videre. Nå trer Griffith inn i styret til Vic.ai. Iconiq-partner Doug Pepper sitter i styret til Sanity. Dette er solide lytteposter for drypp om hva som beveger på seg i teknologi-Norge.

For regionen er høyaktuell for Icnoiq fremover, bekrefter Hagerup. Han forteller om en samtale med nevte Griffith etter at emisjonen var i boks: «Han sa at de har helt egne investeringsteorier for startup-markedet i Norden. Det er en ryddig forretningskultur der, og det er små land, så man bygger internasjonalt fra dag én. Det er mye de er interessert i. Det er også ‘first mover markets’ og høy teknologipenetrasjon i Skandinavia.»

Kombinasjonen med stadig flere norske teknologiselskaper som skal ta inn kapital i størrelsesorden flere hundre millioner kroner, kan vise seg å bli svært fruktbar.