Steffen Sødal (Customer Experience), Jon Valvatne (CTO), Eskil Bradley (CEO), Tim Bray (Salg) og Maurizio Mariani (IoT Products & Operations) i D-Fetch

Denne startupen vil gjøre det billigere å drive treningssenter

Med programvare og sensorer på apparater og vegger, vil D-Fetch hjelpe gymmen å kjenne deg bedre.

Publisert Sist oppdatert

Der digitale treningsbedrifter har poppet opp i stort omfang, og den ene etter den andre skal utkonkurrere hverandre med maskinlæring, AI, smarte møbler og kjente influenser, har fysiske treningssentre vært fast bestemt på at folk faktisk vil trene på et senter.

Men for å lykkes med å tiltrekke seg nye kunder, og beholde dem, i et stadig tøffere marked, må også den bransjen tenke nytt. En smilende resepsjonist og Zumba-timer er ofte ikke nok.

Ifølge gründerne av D-Fetch er derimot mye gjort ved å ta driften og byggingen av sentre inn i den digitale verdenen, da ved å ta i bruk nye løsninger og verktøy rettet mot selve senterdriften.

– Selskapet ble startet fordi det var en voksende etterspørsel etter mer data-drevne tjenester for styring og drift av treningssentre, sier daglig leder Eskil Bradley i selskapet som blant annet har landet en avtale om å levere til SATS sine treningssentre i Norden.

Tidligere konsernsjef i Sats

Bradley tok over ledertrøyen i D-Fetch etter at Olav Thorstad hadde ledet selskapet fra oppstart, og fått Per Gunnar Nordahl med på laget som CEO i en overgangsfase.

Thorstad er derimot fortsatt aktiv i selskapet som deleier og styremedlem. Han er tidligere konsernsjef i Sats, en jobb han hadde i elleve år frem til 2018. Bakgrunnen og kunnskapen han opparbeidet seg fra treningsbransjen, var bakgrunnen for at han så at det var et marked for det D-Fetch nå tilbyr.

– Utgiftene til et senter er primært husleie, utstyr og lønn. Det er mye å spare på de to første. D-Fetch hjelper treningssenter-aktører med å optimalisere plassen og kjøpe inn riktig utsyr, som kundene faktisk etterspør, forklarer Thorstad.

Dyrt utsyr som ikke blir brukt

Det å bygge et treningssenter er mer avansert enn mange tror, ifølge Thorstad. Akkurat som dagligvarebutikker er bygd opp for å optimaliserer salg, må et treningssenter bygges for å gi brukeren mest mulig treningsglede.

Dette er en lang, dyr og ressurskrevende prosess.

– Plasseringen av utstyr, og hvilke utstyr man kjøper inn, er avgjørende. Med D-Fetch sin plattform får man forslag til layout som er optimalisert for lokalet og utstyret man skal fylle det med. Alt med hva som er best for kunden i bakhodet, sier Thortstad.

I tillegg sitter D-Fetch på data for hva slags utstyr som er mest populært blant kunden. Ved å ha mer av de populære apparatene og utstyret, og mindre av det motsatt, vil man enklere unngå frafall eller «churn».

– Typisk i dag er at mange treningssentre har mange maskiner. De er ofte dyre, det er nesten ikke et tak på hvor mye de kan koste. Det er heller ikke mangel på leverandører som vil selge det neste store innen fitness.

– Det vi derimot ser er at det ikke nødvendigvis er dyre maskiner som gjør at kunden blir. Funksjonelle steder med plass for benkpress, knebøy og lignende, er ofte flaskehalsen på gymmen, sier Thorstad.

Tre verktøy for å øke lønnsomheten for sentre

Produktporteføljen til D-Fetch kan deles inn i tre hovedkategorier: produktivitet, innsikt og rådgivning, forteller CEO Eskild Bradley.

– Produktivitetsverktøyene våre hjelper treningssenteroperatørene med å drive klubbene sine mer effektivt, spesielt innen klima og vedlikehold av utstyr.

– Verktøyene gir konkrete anbefalinger om hvordan de kan optimalisere utstyrsmiksien, gulvplassen og lignende, sier han.

Bradley forteller at nettoresultatet er at operatøren kan oppnå større inntekter per kvadratmeter, samtidig som den sikrer en bedre opplevelse i klubben for sine medlemmer.

Ny emisjon rundt hjørnet

D-Fetch ønsker ikke opplyse om hvor mye som er investert i selskapet så langt, men ifølge Proff.no var Sats-styreleder Hugo Maurstad største eier i 2020, med i underkant av 76 prosent. De to medgründerne Olav Thorstad og Per Gunnar Nordahl sitter på 12 prosent hver.

En ny emisjon er på trappene. Heller ikke den vil de opplyse størrelsen på. Pengene skal derimot blant annet brukes på å ta D-Fetch til nye markeder.

Bradley forteller at de er i dialog med tre andre store kjede i Europa, som er første marked utenfor Norden de sikter seg mot. De har derimot planer om verdensherredømme.

– Ambisjonen er å bli en global leder i treningssenter optimalisering, med et rykte av både god teknologi og dyp industri kunnskap. Allerede neste år vil vi se etter kunder i Nord-Amerika og Asia og Oseania, sier han.