John E. Skajem administrerende direktør i Huddlestock gleder sig til at storkunden BNP Paribas endelig skal ta bruk løsningen som er basert på selskapets digitaliseringsplattform for depotbanker.

Depotstoppet er over – nå gir Huddlestock bånn gass

Børsraketten Huddlestock er selskapet som begynner på toppen. Den første store kunden er verdens femte største aktør på et finansområde verdt ufattelige 250.000 milliarder dollar, men som nesten ingen vet om. Etter to års forberedelser er det endelig på tide å trykke på startknappen hos BNP Paribas.

Publisert

Etter at Huddlestock gikk på børs i slutten av november, har aksjen gått til værs. Kursen er mer enn doblet på under to måneder, godt hjulpet av meldinger om inngåtte avtaler. Men det er fortsatt BNP-samarbeidet som er det helt sentrale for selskapet.

Løsningen som går live den 20. januar er døpt til «Qinfen by BNP Paribas» og finnes hos den franske bankgigantens depotbankvirksomhet i Tyskland.

Depotbanker er de som passer på pengene til all verdens kapitalforvaltere, ser til at de følger lover og regler og tar hånd om oppgjøret når kundene kjøper og selger fond og aksjer. De fungerer på en måte som kapitalforvaltingens sentralbanker.

– Det er egentlig en veldig lite spennende del av finansnæringen, som historisk har vært kjennetegnet av lave marginer og mye manuelt arbeid. Det er også en del av finansnæringen som de færreste en gang vet eksisterer, sier John E. Skajem, administrerende direktør i Huddlestock.

– … og lengst inn på bakrommet i denne lite kjente delen av BNP sitter vi og leverer plattformen som banken bruker til å digitalisere hele sin arbeidsprosess. Dermed kan de forvandle arbeidsintensiv lavmarginvirksomhet til noe vesentlig mer lønnsomt.

– Vi får ting til å skje, men det er ingen som ser oss, sier Skajem og avslutter en lang forklaring på hva det egentlig er Huddlestock driver med bak kulissene.

Gjensidig avhengighet

Når alt fra onboarding av nye kunder til nettbasert trading blir digitalisert, kan BNPs trauste depotbankvirksomhet gå fra å bare passe på pengene til kapitalforvalterne, til å tilby dem attraktive tjenester som det går an å ta bedre betalt for.

– BNP er jo ikke bare en depotbank. Det er også Europas største personmarkedsbank og deres kunder vil ha kapitalforvaltning og pensjon som alle andre, sier Skajem og fortsetter:

– Samtidig, det som er viktig for en kapitalforvalter, er avkastning og kundemasse. Om de via BNP ikke bare får «safekeeping» av pengene sine, men også kunder og direkte markedstilgang, blir BNP og forvalterne etter hvert mer avhengig av hverandre.

Aktiv forvaltningskonto til «alle»

Med Qinfen får også en betydelig større andel av BNPs personkunder mulighet til å velge fritt blant alle forvaltere som er knyttet til BNP, og kan gjøre det via en aktiv forvaltningskonto.

På grunn av mengden papirarbeid, har slike vært forbeholdt personer med store formuer. En aktiv forvaltningskonto har gjerne vært på minimum 500.000 euro.

– Med vår løsning kan BNP nå tilby aktiv forvaltningskonto helt ned til 5000 euro. Det er noe vi tror vil revolusjonere fondsmarkedet. Folk kommer til å gå ut av vanlige fond og inn i aktive forvaltningskonti, der de kan selv velge hva de vil: fond, enkeltaksjer eller «futures» på oljeprisen som et eksempel. Depotbankene kan bli navet i en slik virksomhet, sier Skajem.

For Huddlestock kan det bli en gullgruve. Ambisjonen er å utvide kundelisten med én til to depotbanker i året på digitaliseringsplattformen som Huddlestock selv kaller for Apex.

– BNP verdens femte største depotbank. Vi klarer ikke å få en-to slike per år, men det finnes mange depotbanker. Nordiske banker som DNB og Handelsbanken er også depotbanker, men på et mer lokalt nivå. Men de vil også ha glede av vår løsning, sier han.

Huddlestock har ytterligere et produkt, kalt Bedrock. Kort forklart er det «trading»-delen av Apex-plattformen, som er blitt til en frittstående «White label»-løsning for dem som vil tilby nettmeglertjenester. Slike finnes det tusenvis av å konkurrere med. Huddlestock mener imidlertid at selskapet har et konkurransekraftig alternativ, dels fordi de har den sterke koblingen til Apex-plattformen og de depotbanker som tar den i bruk, dels fordi selskapet også har lisens via det tyske finanstilsynet Bafin.

– «White label» kunder har sjelden regulatoriske lisenser. Gjennom oss kan de få alt fra A til Å, teknologi, plattform og clearing, sier han.

Med Bedrock-løsningen er målet å få fire-seks nye kunder i året.

Et gigantisk depotunivers

Det er enorme verdier det handler om. Ifølge Skajem passer verdens depotbanker på verdier for svimlende 250.000 milliarder dollar. Som verdens femte største depotbank holder BNP Paribas orden på verdier for cirka 10.000 milliarder euro – det vil si omtrent ti Oljefond.

Den tyske virksomheten, som Huddlestock har kontrakt med, står for omtrent ti prosent av det, og av dette ser BNP for seg å få omtrent to prosent av kapitalen, eller 20 milliarder euro, over på Huddlestock-plattformen.

– Vi tror at BNP bruker konservative estimater for å sørge for at dette ikke blir en nedtur, sier Skajem.

Selv om avtalen i det store BNP-systemet er bitteliten, er den ganske så betydende om for en liten norsk startup. Avtalen beregnes med nåværende estimater å gi nesten fem millioner kroner i inntekter allerede i år og 10-11 millioner euro i 2024.

– Går lanseringen i Tyskland bra, regner vi med at planen er å rulle ut løsningen i Sveits og Østerrike senere i år. Blir det en suksess, venter nok hele konsernet, men da må vi først oversette alt til fransk, sier Skajem.

Store skaleringsmuligheter

At det finnes et betydelig uutnyttet potensial i BNP-avtalen, er nå en ting. Minst like viktig er at Huddlestock i og med lanseringen er ferdig med de store investeringene i plattformen.

– Vi har bygget grunnmuren, kan du si. Hver gang vi skal rulle ut en ny kunde, er det bare tilrettelegging av systemet som trengs, sier Skajem.

Det åpner for store og raske resultatforbedringer, særlig når selskapet opererer med en profittmargin på 60 prosent i 2021 og 65 prosent i årene som kommer.

Med vår løsning kan BNP nå tilby aktiv forvaltningskonto helt ned til 5000 euro. Det er noe vi tror vil revolusjonere fondsmarkedet

John E. Skajem, administrerende direktør i Huddlestock

I forkant av børsnoteringen i november estimerte Huddlestock med inntekter på seks millioner kroner i 2021, 30 millioner i 2022 og 75 millioner i 2023. Det var basert på BNP-avtalen og en avtale med malaysiske MHX Group på handelsplattformen Bedrock.

Disse estimatene er imidlertid allerede utdatert. Etter det har Huddlestock inngått en avtale med tyske Baader Bank, en av Tysklands største likviditetsleverandører til aksjemarkedene, ytterligere en kunde som ikke er navngitt og med stor sannsynlighet enda en kunde til i nær fremtid. Disse tre avtalene representerer stor økning av de tidligere kommuniserte inntektstallene.

Har gode depotkontakter

Skajem har ikke vært administrerende direktør i Huddlestock i mer enn fire måneder, og kan ikke ta æren for avtalen med BNP. Men en lang karriere innen kapitalforvaltning, bank og trading, blant annet som landsjef for JP Morgans norske virksomhet, som i hovedsak gikk ut på å være depotbank, er ikke noen ulempe i den nye jobben.

– Jeg har gode relasjoner til mange i de andre store depotbankene, State Street, Citibank, BNY Mellon, med flere, sier han.

Var det årsaken til at du fikk jobben i fjor høst?

– Det begynte med at den forrige sjefen, Stig Myrseth, spurte om jeg kunne hjelpe til med noen rådgivningsoppdrag for et par år siden. Da Opera ville kjøpe ut Dovre Forvaltning fra Huddlestock, var de veldig bestemt på at Stig måtte bli med. Da kom styret til meg og spurte om jeg ville ta over.

Det har jo skjedd ganske så mye i Huddlestock etter at du tok over. Kom du til et dekket bord, eller har du snudd opp ned på det meste?

– Veldig mye var på plass. Børsnoteringen var påtenkt, men styret og jeg fikk fart i prosessen og vi fikk gjennomført den på god og effektiv måte, sier Skajem.

Den tyske «hemmeligheten»

Til sist, hvordan i all verden klarte egentlig et lite ukjent selskap fra Stavanger å komme på innsiden av brannmuren til kjempen BNP Paribas?

– Vi klarte dette takket være gode kontakter i BNP Paribas og fordi vi har skapt et svært innovativt og effektivt produkt. Peter van Kleef, sjefen for Huddlestock Systems i Tyskland, skal ha mye av æren for produktet og denne banebrytende avtalen for selskapet, sier Skajem.

München-baserte van Kleef hadde brukt nesten ti år på å utvikle løsningen som BNP nå ruller ut gjennom sitt eget selskap, Lakeside Systems. Han hadde dessuten gode kontakter i BNP, og med Huddlestock på laget ble dette mulig.

I 2017 kom han i kontakt med Huddlestock-gründerne Øyvind Hovland, Michel van Tol og Murshid M. Ali, som i den perioden var i ferd med å gi opp den opprinnelige B2C-løsningen, som gikk ut på å la småsparere få tilgang til de samme mulighetene til å gjøre investeringer som profesjonelle investorer. Rent teknisk var problemene for lengst løst, men også Huddlestock manglet markedsføringskraft til å kunne gjøre produktet kjent nok i markedet.

– Fordelen med B2B er at om du har en god løsning, kan det være nok å overbevise én kunde om gangen for å komme i gang, sier Skajem.

Møtet mellom van Kleef og Huddlestock-gründerne gikk bra, de kom til enighet om at Huddlestock først kjøpte 50 prosent av Lakeside Systems, så 25 prosent til, og i fjor de siste 25 prosentene. Oppkjøpet har stort sett vært gjort med aksjer, og har gjort Peter van Kleef til største eier i Huddlestock, med 19,5 prosent av aksjene.

– Peter var løsningen for både produktet og relasjonen, og dette har gjort Huddlestock mulig, sier Skajem.