konkurs

– Det er mange ting jeg ville gjort annerledes

Stready hadde en OL-vinner på laget, men kundene sviktet på oppløpssiden. – Det var fortvilende, sier sportstech-gründeren om konkursen på nyåret.

Det tidligere Stready-teamet, her ved Ruben Sevaldsson, Trym Norgaard, Steffi Anne Barreto, Otto Lote og Lars Andreassen. Olympisk mester Didrik Tønseth var medgründer og deleier i selskapet.
Publisert

– Det som er irriterende for meg, er at jeg fortsatt tror på at det vi holdt på med, kommer til å skje, sier Lars Erik Andreassen.

På nyåret måtte gründeren ringe alle som hadde satset penger på Stready, startupen som skulle hjelpe bedrifter med å bygge kundelojalitet via egne treningsutfordringer.

Stready var begjært konkurs, og Andreassen hadde gruet seg til å ta opp telefonen.

– Vi har jo på en måte spilt bort pengene deres, sier han.

– Men vi har vært åpne hele tiden om hvilke sjanser vi har, og de investorene vi hadde, var erfarne på den måten at de vet hvordan dette fungerer. De kjenner risikoen.

Blant aksjonærene sto Jørgen Tegdan, tidligere CFO i Disruptive Technologies, e-commerce-konsulent Christopher Häggström og trondheimsakseleratoren 6AM.

Det gjorde også langrennsløperen og Andreassens idé-makker Didrik Tønseth.

Han eide via Langodden Holding AS 6,3 prosent av aksjene i selskapet.

– Jeg sendte ut eposter, og så ringte jeg uken etter og tok en prat med dem. Det gikk veldig bra, og de mente vi hadde prøvd hardt og lenge, sier Andreassen.

Ble nedprioritert av eksisterende kunder

Stready ble først lansert som et treningskonsept der venner skulle utfordre hverandre, men teamet pivoterte i stedet mot bedriftsmarkedet året etter. Sommeren 2021 hentet de en finansieringsrunde på 2,6 millioner kroner, inkludert et Innovasjon Norge-tilskudd.

Startupen hadde store ambisjoner for vekst, forteller Andreassen.

Tidlig i 2022 ble de også tatt opp til Techstars "SportsTech Melbourne Accelerator".

Teamet deltok i programmet fra mars til juni, men vel hjemme ventet utfordringene.

– Vi brukte den farten og medvinden vi hadde fått, til å ansatte noen nye og planlegge en ny runde, men plutselig ble markedet en god del kjøligere enn vi hadde forventet, sier Andreassen.

Potensielle kunder de var i dialog med, var ikke lenger like interesserte.

Stready ble også nedprioritert av kunder de allerede jobbet med.

– Vi hadde også lagt ganske mye penger i to store lanseringer, med to store norske kunder, men begge trakk seg på oppløpssiden, sier gründeren.

– Alt dette gjorde at veksten vår stagnerte i løpet av høsten. Vi klarte heller ikke å hente den runden vi hadde planlagt, sier han - og viser til det mange med ham opplevde som en kapitalkrise i et urolig marked i fjor.

– Visste ikke hva annet vi kunne gjøre for å sikre inntekter fremover

I november måtte selskapet derfor permittere flere ansatte, og teamet satte følgelig alle kluter til på salg for å se om de kunne få på plass et ordrevolum for 2023.

Det gikk ikke.

– Når vi ikke fikk til det, visste vi tidlig i januar ikke hva annet vi kunne gjøre for å sikre inntekter fremover, sier Andreassen.

– Angret dere underveis på pivoteringen fra privatmarkedet?

– Nei, det var helt riktig av oss å pivotere. Det var det vi hentet penger på, og det vi hadde troen på. Vi lærte mye av å jobbe med det vi gjorde innledningsvis, og en av de tingene var at vi ikke skulle gjøre det, sier Andreassen.

Gründeren understreker at Stready var en vital del av kundelojalitetsprogrammet til flere kunder - helt til det siste, deriblant Vertical Playground og Alfa Sko.

– Vi hadde også spennende planer med dem i 2023, men kunne ikke garantere dem at vi var en trygg samarbeidspartner når de var vårt eneste ben å stå på, sier han.

Dette ville gründeren ha gjort annerledes

Stready var til det siste seks ansatte.

– Alle som jobbet hos oss, var klar over at vi var en oppstartsbedrift og at det løp stor risiko. Selv om ikke alle satt med fingeren på pulsen, så merket jo alle seks på teamet ordrevolumet og hvordan det gikk underveis, sier Andreassen.

Det var derfor ingen stor overraskelse da vi måtte ta grep. Samtidig var det veldig irriterende, for vi måtte trykke foten på bremsen kort tid etter at vi hadde hatt en veldig god flyt. Det var fortvilende, sier han.

Nå skal Andreassen ta en pause fra gründertilværelsen, i hvert fall i et par år.

– Jeg syns det var kjipt, men jeg har også vært veldig bevisst på at det er en del av det å starte bedrift. Du må stå løpet ut. Ni av ti startups "failer", så man vet jo at det kan skje.

– Men det å begjære seg selv konkurs, permittere ansatte og føle på det ansvaret overfor andre midt oppi dette, var det tyngste, sier han.

Det er også mye gründeren ville ha gjort annerledes.

– Kanskje burde jeg tidligere ha sett tegnene på at markedet snudde, eller i hvert fall tatt de varselsignalene vi fikk, litt mer på alvor, sier han og legger til:

– Vi skalerte oss også for internasjonal vekst basert på input fra Techstars og trender fra 2021, men kanskje burde vi heller ha holdt teamet mindre og jobbet mer agilt.

– Vi hadde heller ikke lang nok "runway" til å gjøre salgssyklusene kortere, så hvis jeg skal starte en bedrift igjen, vil jeg være veldig vár på nettopp det, sier Andreassen.

– Klarer du å legge konseptet helt vekk?

– Akkurat nå føles det vanskelig å skulle ta opp igjen akkurat dette, men det kan jo hende. Jeg har jo litt erfaring, så jeg skal aldri si aldri, men akkurat nå ønsker jeg å fylle hodet med andre ting, sier gründeren og legger til:

– Jeg tror vi var inne på noen trender som vi bare kommer til å se mer og mer av. Vi var kanskje litt tidlig ute, og markedstrendene gjorde det ekstra vanskelig for oss.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!