Øystein Dalan flyttet fra California til hjembyen Narvik for å starte selskap sammen med en tidligere kollega som dratt fra Norge til Austin, Texas.

Drømmen om Nord-Norge: Øystein vendte hjem fra Amerika for å satse globalt fra en kjellerleilighet i Narvik

En ekstremt dyktig utvikler i Texas og et par Linux-servere på et datasenter i Sverige. Mer skulle det ikke til for at fintech-gründer Øystein Dalan fikk sin første kunde.

Publisert Sist oppdatert

– That’s about it, bekrefter daglig leder i PingData, Øystein Dalan på video fra «hovedkontoret» i en kjellerleilighet i hjembyen Narvik.

For halvannet år siden kom han frem til at fire år i San Diego var nok. Hjemlengselen begynte å slå inn og med innføringen av PSD2-direktivet og økt fokus på at alle skal eie sine data øynet han muligheter på hjemmebane for å gjøre noe ut av den litt spesielle kunnskapen han tilegnet seg i USA. Mer om dette litt senere.

Gir nytt liv til kredittsjekken

Helt i det stille har han og den tidligere kollegaen fra Danske Bank, Haakon Bugge, bygget et selskap som bidrar til å ta kredittsjekk inn i en sanntidsverden.

For å forklare hva selskapet gjør, holder han frem et gjenpartsbrev om seg selv fra et av de store kredittopplysningsselskapene, og forteller at det viktigste tallet i brevet er fra skatteoppgjøret i 2019.

– Verden har endret seg ganske så dramatisk siden 31. desember 2019, sier Dalan og fortsetter:

– Der har du egentlig kjernen i verdiforslaget vårt. En kredittopplysning sier ikke nødvendigvis særlig mye om min eller min bedrifts situasjon i dag.

Bruker PSD2 for å hente ut informasjon

Det er det PingData ønsker å endre på. Selskapet bruker mulighetene for å hente ut kontohistorikk, som PSD2-direktivet har åpnet for, til å tilby tilnærmet sanntidsdata om en bedrifts økonomi.

Det kan gjøre stor forskjell for unge, hurtigvoksende selskaper som trenger å låne penger. Oppimot halvannet år gammel kredittinformasjon vil sannsynligvis ikke gi et riktig bilde.

– Se bare på folkefinansieringsselskapene. Den veksten de har hatt det siste halvåret bekrefter at det er et enormt behov for lånekapital hos småbedrifter, sier Dalan.

Han forteller at han også ser et stort potensial i å anvende samme data og metode innen kjenn-din-kunde og antihvitvasking. Logikken er den samme, gammel informasjon er dårlig egnet til å til å vurdere risiko i dag.

Klassisk gründerhistorie

Historien om PingData tikker av på de aller fleste boksene til en klassisk gründerhistorie.

Jeg oppdaget etter hvert at jeg hadde et talent for å automatisere mine egne arbeidsoppgaver

Øystein Dalan

Det hele begynner i første halvdel av 10-tallet. Etter samfunnsøkonomstudiene på NTNU hadde Dalan fått jobb i Danske Bank og blitt kjent med Bugge.

– Jeg oppdaget etter hvert at jeg hadde et talent for å automatisere mine egne arbeidsoppgaver, og ønsket å gjøre noe mer ut av det.

Dette var i en periode «big data» nettopp hadde blitt det store buzz-ordet, og Dalan innså at han trengte mer kunnskap om datastrukturer og algoritmer for komme seg videre.

Kjøpte enveisbillett til California

Som sagt, så gjort. I 2015 solgte han sine eiendeler, bortsett fra et par gitarer, kjøpte en enveisbillett til California og endte opp med å ta en master i Business Intelligence ved Universitetet i San Diego.

Det førte til jobb i det lokale selskapet Decision Logic, først som analytiker og etter hvert som data science manager. Selskapet startet etter finanskrisen i 2008. Et viktig element i finanskrisen var at store mengder såkalte sub prime-lån var pakket inn i finansprodukter med betydelig høyere risiko enn hva kjøperne var klar over.

– Cirka en tredjedel av USAs befolkning, cirka 100 millioner, regnes som sub prime. Det skyldes ikke at de mangler betalingsevne, men at de mangler kreditthistorikk, forteller Dalan.

Fant frem til kredittnyansene

Det Decision Logic gjorde var å bruke alternative data, blant annet transaksjonshistorikk, for å få frem nyanser i en persons betalingsevne som en tradisjonell kredittscore ikke kunne avdekke.

– Vi femdoblet antallet kredittrapporter i løpet av de årene jeg var der og bidro til at våre kunder kunne kutte misligholdet med oppimot 40 prosent, sier Dalan.

Da Europa begynte å nærme seg lansering av PSD2-direktivet i 2019, skjønte Dalan at det åpnet seg nye muligheter til å bruke transaksjonshistorikk på hjemmebane. Dermed var det på tide å kjøpe en billett hjem.

Haakon måtte være med

I mellomtiden hadde medgründer Bugge dratt vestover til Austin for å forfølge sin egen drøm om tech-karriere i USA. Så når de to dro i gang virksomheten til PingData på nyåret 2020, befant de seg fortsatt på hver sin side Atlanteren.

– Det var viktig for meg å få med Haakon. Han er ikke bare en ekstremt dyktig software-utvikler, men en klok sparringspartner i alt vi gjør. Vi deler grunnleggende verdier og ambisjoner for hvor vi skal ta PingData. Det har vært viktig å være så synkronisert for å kunne utvikle og lansere tjenesten med begrensede ressurser, sier Dalan.

Helt uten eksterne ressurser eller finansiering har Dalan og Bugge klart å utvikle et kommersielt produkt og få den første kunden på plass.

– Det har vært viktig for oss å kunne utvikle det in-house. Bare vi to. Det har nok litt med personlighet å gjøre, for både Håkon og meg føltes det riktig å ha et produkt i markedet før vi fikk katta ut av sekken, sier Dalan.

Selvfinansiert

Det å være to personer i en bedrift på hver sitt kontinent, mener Dalan heller ikke har vært et problem så lenge de bare har sittet og jobbet med produktet.

Det spilte også inn da Dalan valgte å flytte tilbake til hjembyen. Kostnadsnivået er ikke veldig høyt og når man velger å starte selskap med to mann og noen servere er det greit å holde utgiftene nede.

Dalan hadde i tillegg spart opp nok med midler i løpet av årene i USA til å finansiere sin egen heltidssatsing på PingData.

Hvorfor ble det Narvik?

– Det var nok tenkt som en mellomstasjon. Så kom pandemien og da så jeg ikke poenget med å flytte til en storby og sitte innestengt der, sier Dalan.

Fundingpartner måtte teste løsningen

Geir Atle Bore daglig leder i Fundingpartner, som er PingDatas første kunde ser bare fordeler med den litt uvanlige løsningen – med to ansatte på hver sin side av Atlanteren.

– Den servicen vi får er jo rett og slett imponerende. Å kunne tilby support nesten 24/7 på to mann, er jo utrolig kult, sier Bore.

Etter å ha brukt løsningen en stund er han strålende fornøyd med å ha fått tak i en løsning han visste måtte komme, men som han ikke visste fantes, da han ble kontaktet av Dalan.

– Vi hadde diskutert å begynne å utvikle noe lignende, så da Øystein tok kontakt måtte vi bare teste det ut.

Nå kan Fundingpartner raskt samle inn oppdatert informasjon om en bedrift og få den elektronisk. Det sparer mye tid og gir bedre kredittvurderinger.

– Hvor mye penger har bedriften på konto, hvor mye brukte de i går. Det er informasjon bankene har hatt en enorm fordel av når de gir lån til eksisterende kunder. Nå får vi også tilgang til samme informasjon, det snur opp ned på den fordelen bankene har hatt, sier Bore.

Trives godt i Narvik

Hvordan er konkurransesituasjonen? Dere kan vel neppe være de eneste som tenker i disse baner? Er ikke de store kredittopplysningsselskapene interessert i å tilby det samme?

– Man skulle tro det, men jeg har enda til gode å se et produkt som konkurrerer med vårt i produksjon.

Dalan mener at PingData foreløpig har en fordel av at han allerede har gjort den samme jobben i USA og har utviklet en metodikk for å analysere data. Det vil gi selskapet et forsprang når det etter hvert skal bevege seg fra deskriptiv analyse til prediktiv, og kunne si noe om fremtiden basert på historiske data.

Vil du bli værende i Narvik når selskapet begynner å vokse? Det er vel ikke et kjempestort fintech-miljø der?

– Det er et ikke-eksisterende fintech-miljø. Heldigvis har vi jo video, og pandemien har lært oss til å bli vant til møter på nett, så det går ganske greit, sier Dalan, som likevel ser frem til å kunne begynne å reise og møte folk igjen.

Med et fungerende produkt og den første kunden på plass, er det nemlig på tide å begynne å skalere virksomheten både i og utenfor Norge. Da trenger selskapet både kapital og flere ansatte og til det kreves litt mer reising. Men det er en jobb han ser frem imot.

– Det er krevende å prate med investorer. Den jobben blir utrolig mye enklere når du har et ferdig produkt, en kunde på plass og flere i pipeline, sier Dalan.