kapitalkrise

– Du kan ikke bygge selskap bare for å brenne og brenne cash

Xeneta vokser i rekordfart, men tror mange vil falle av lasset i nærmeste fremtid.

Patrik Berglund, CEO i Xeneta. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Publisert Sist oppdatert

Xeneta kuttet i 2020 staben på 88 ansatte med 25 prosent og gjennomførte en omfattende reorganisering. Året etter hentet selskapet 242 millioner kroner fra amerikansk storinvestor, og gründeren teller nå 180 ansatte - med 20 nye i sikte.

– Vi tok ut mer enn 30 prosent av kostnadene i selskapet, og innen 12 måneder hadde vi endret 65 prosent av organisasjonen, oppsummerer Patrik Berglund 2020.

– Det var helt grusomt, men etter ett år hadde vi fått fart på skuta igjen, sier han.

I januar kjøpte Xeneta også et nederlandsk analyseselskap.

– Vi bygde om, la et stødigere rammeverk, rettet blikket fremover og tenkte mer langsiktig. Det er dette vi har skalert på siden, sier han om snuoperasjonen.

– Var du noen gang redd det ikke skulle gå veien?

– Jeg var trygg hele veien på at vi skulle klare å dra oss gjennom det, men det gjorde det ikke mindre smertefullt, sier Berglund.

Vokser i rekordfart

Berglund kom i 2020 med en tidlig spådom på hvordan koronaviruset kom til å herje med næringslivet, med imponerende treffsikkerhet. Allerede på dette nyåret ble det ifølge gründeren igjen tydelig at økonomien nå skulle inn i en mer krevende periode.

– Fallende container-rater på en rekke nøkkelruter har vært en god indikator på at markedet snur, sier Berglund og forteller at Xeneta bare har utnyttet det til sin fordel.

– Markedet har historisk alltid svingt, men de siste 24 månedene har vært helt elleville, så i utgangspunktet har vi bare kapitalisert på det. Vi selger transparens på markedet, og så lenge markedet svinger, leverer vi noe veldig verdifullt, sier han.

– Narrativet og hvordan benytte dataene endrer seg, men vi tilbyr noe som funker veldig bra i både medgang og motgang, så lenge ikke alt stopper opp, legger han til.

Berglund forteller om en god vekst på abonnement-salg, og at de nå vokser raskere enn de har gjort på mange år, men gründeren vil ikke avsløre tall før året er omme.

– Men vi vokser fornuftig og tar betalt «up front» på abonnementene vi selger.

– Hva innebærer det å vokse fornuftig?

– Når vi går fra 70 til 180 ansatte må det henge sammen med omsetningsveksten. Du kan jo bare ansette 100 nye om du vil, men for vår del er det veldig knyttet til inntekter.

Gründerens beste råd i krisetid

Berglund ser et "blodbad" i dagens rekrutteringsmarked der stadig flere folk er tilgjengelige, nettopp fordi så mange selskaper ser seg nødt til å si opp ansatte.

Han er med andre ord optimistisk hva gjelder målet om 200 ansatte innen kort tid.

– Det er helt natt og dag, sier han.

– Jeg tror vi skal inn i en varig periode der selskaper som har kapital og ikke brenner penger, har en kjempefordel.

– Utelukkende bra?

– En «down turn» i verdensøkonomien er jevnt over en dårlig ting, men at alle «softer» litt fra den høyden de har vært på, tror jeg bare er bra.

– Markedet kommer til å normalisere seg og finne tilbake til en snitt-vekst på verdivurderinger som er hakket mer jordnære. Det tror jeg bare er positivt.

– Hva da med ikke-lønnsomme vekstselskaper?

– Det blir en diskusjon på hva som er gode selskaper.

– Du kan ikke bare bygge selskap for å brenne og brenne cash. Selv om jeg anerkjenner at man kan investere veldig tungt for å bygge noe stort, så må alle på et eller annet tidspunkt bevise at det er noe fornuft bak det hele. Jeg tror det er en del selskaper som ikke kommer til å overleve de neste åra, dessverre.

– Du har selv stått i en krevende omstillingsprosess. Hvilke råd vil du gi?

– Ikke gjør kutt i flere omganger. Vi gjorde alt i en omgang. Jeg tror dette er kritisk for å prøve å beholde tillit, sørg for at grepene er store nok så en ikke må ta flere mindre justeringer. Transparens er også essensielt. Kommunikasjonen må være hyppig. Alltid vær ærlig. Gjør deg selv enda mer tilgjengelig. Vi at du bryr deg – selv om det er tøft!

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*