AGRITECH

En tredjedel av staben måtte byttes ut da jordbruk-startupen endret forretningsmodell

Nå har en rekke investorer satset nye millioner på Saas-selskapet Sensonomic, som hjelper bønder med å optimalisere driften under stadig mer krevende forhold.

Anders Gundersen er gründer og daglig leder i Sensonomic.
Publisert Sist oppdatert

I vår har skoler i Madrid stengt grunnet høye temperaturer, og de ellers spektakulære fontenene i Barcelona har mistet vanntilførselen. Tørken har rammet avlingene i flere sør-europeiske land hardt. Selv ikke de voldsomme flommene som herjet i mai vil hjelpe, advarer eksperter. Flere bønder har allerede gitt opp året, skrev NRK nylig.

Krisen gjør det norske oppstartsselskapet Sensonomic mer relevant enn noen gang.

Siden 2015 har gründerbedriften til Anders Gundersen utviklet verktøy for å hjelpe jordbrukere som må håndtere stadig tøffere og mindre forutsigbare dyrkingsforhold. Ved å koble hyperlokal produksjonsdata med satelittdata fra den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA), blant annet, mener selskapet at det kan gi bønder et bedre beslutningsgrunnlag for alt fra hvordan de skal plante, til hvor mye gjødsel, maskiner og mennesker som kreves for å drive mest mulig effektivt - og få best mulig bunnlinje.

Etter noen år med langvarig prosjektbasert arbeid, blant annet gjennom en kontrakt med FN, benyttet selskapet pandemiårene til å snu på forretningsmodellen. Nå satser Sensonomic alt på en såkalt Saas-modell (Software as a service - eller abonnement).

– Det var en smertefull, men viktig endring. Det var jo tanken hele tiden, men vi brukte prosjektfasen på å bygge oss opp med både en teknologisk plattform og innsikt nok til å pushe produkt, sier gründer og daglig leder Gundersen.

Overgangen sendte inntektene utfor stupet, og behovet for friske penger meldte seg raskt. I 2021 kom blant andre Autostore-gründer Jakob Hatteland og fotballproff Morten Thorsby inn på eiersiden. Nå følger disse og flere opp med ytterligere kapital.

Halvparten fra Hatteland

I en ny emisjon har selskapet hentet inn fem millioner kroner. Transaksjonen priser selskapet til 50 millioner kroner, som er det samme som i forrige runde.

Dermed slapp Sensonomic unna betydelig øksing av verdien, noe de fleste sammenlignbare teknologiselskaper har vært nødt til å tåle det seneste året.

Jakob Hatteland står for halvparten av pengene gjennom investeringsselskapet Jahatt, mens tidligere finansdirektør i Revus Energy, Geir Hjellvik, som nå forvalter rundt en kvart milliard kroner i investeringsselskapet Lithinon, skyter inn én million kroner.

Fotballspiller Thorsby, som har gjort seg internasjonalt bemerket for sitt miljøengasjement, stiller med 50.000 kroner i denne runden.

Gründer og daglig leder Anders Gundersen i Sensonomic.

Måtte bytte ut store deler av staben

Som følge av overgangen til å bli et Saas-selskap, måtte det også gjøres store endringer i staben. Gundersen anslår at en tredjedel av staben måtte skiftes ut.

– Når du er en produktorganisasjon, må du stramme litt inn på kostnadsnivåene. Hver time kan ikke faktureres til kunder lenger.

Han anslår at staben er om lag like stor nå som før endringen.

– Men det er en ganske betydelig andel av oss som er på salgsarbeid med en annen type avlønning. Det har vært nyttig og riktig.

– Hvordan har det vært å være leder gjennom den perioden?

– Det er den verste tingen med lederjobben. Å gå gjennom en sånn prosess. Man må gjøre det, og så må man få alle til å forstå at det må gjøres. Og at det ikke er noe personlig.

Videre forteller Gundersen at han og Sensonomic aktivt bidro til å finne nye jobber til de som måtte gå - med stort hell.

– Så resultatet har vært bra. Men det gjorde vondt.

Ingen «avlingsmodeller»

Målsetningen med produktet er enkelt forklart å få både større volum og bedre kvalitet ut av jordområdene enn hva kundene, typisk oliven- eller druebønder, får til i dag. Det krever en kombinasjon av en rekke datapunkter, som bygges inn i Sensonomics mobilapplikasjon og oppdateres fortløpende.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

– I motsetning til språkmodeller finnes det veldig lite avlingsmodeller som er sted- og tidsspesifikke nok til at vi kan bruke dem. Så det er viktig å bygge inn ekspertise og erfaring i modellen, slik at vi kombinerer store datasett med «gut feeling», sier Gundersen.

Sensonomic kan ifølge gründeren hjelpe bønder med å forutse avlingen tre til fem måneder i forveien, som igjen gir god forutsigbarhet for nødvendige innkjøp.

– I realiteten handler det om å tenke på naturen, jordsmonnet og de ytre faktorene som en slags fabrikk man kan kontrollere, og så tilpasser man seg det man ikke kan kontrollere. «Outputen» er at man får flere og bedre druer som høstes på riktig tid, og som gir en høyere pris i markedet - uten at man har kastet bort gjødsel, maskineri og arbeidstid som ikke gir resultater.

Jakter større del av kaka

Gundersen forteller at de også jobber med analyseverktøy for større deler av industrien, som på sikt skal bygges om til egne produkter.

– Oppover i forsyningskjeden blir det mer og mer profesjonelle kjøpere som setter høyere krav til leveransekapasitet, så vi må vokse på en litt annen måte for å besørge det markedet. Det holder ikke å være spesialister, da må vi være generalister som baserer oss på spesialistinnsikt. Det er det neste løftet vi må gjøre nå.

I 2022 solgte selskapet sine første abonnementer til storskala bønder i Peru og Spania, med nye kunder i flere land som har kommet til i 2023. Resultatet for fjoråret ligger an til å bli et underskudd på seks millioner kroner.

Gundersen påpeker at det er noe mindre enn investert beløp for produktlanseringen.

– For 2023 ser selskapet allerede en betydelig økning i produktinntektene, og forventer «break-even» innen 2025, sier han.