Carlos Garves og Omar Calderon i Shellock.

Flyttet startupen fra Barcelona til Haugesund: – Her er det mye enklere å få fortgang i ting

– Om Norge skal fortsette å ha en maritim sektor i verdenstoppen, er man avhengig av at man klarer å rekruttere talenter og skape nye bedrifter, sier ekspert.

Publisert

Da spanske Carlos Garces litt tilfeldig dro på et arrangement om innovasjon i shipping-bransjen i mai 2019, ble det starten til oppstartsbedriften Shellock.

Sammen med medgründer Omar Calderon, har de utviklet en ny type container-segl som vil gi avsendere, speditører og transportører full kontroll over data i sanntid, blant annet containerens posisjon, godsets stand og oppdaterte ankomsttider.

Garces forteller at under korona-nedstengningen av Barcelona i vår, kom de to gründerne over Flow Martime Accelator, en akselerator og et innovasjonsmiljø rettet mot de maritime næringene - med hovedsete i Haugesund.

De ble tatt opp. Med hjelp av folkefinansiering, samlet de inn penger til flybilletter og bo- og levekostnader for fem uker i vestlandsbyen.

Etter programmet, som inkluderte bedriftspresentasjoner, møter med investorer og aktører i bransjen, gikk gründerne seirende ut.

Nå har Garves og Calderon flyttet til Haugesund permanent.

Barcelona har en svær havn og mye maritim industri, men det betyr også at alt går mye saktere. Her er det mye enklere å få fortgang i ting og komme i kontakt med de rette personene, sier Garces.

Liten by, stor prikk på kartet

En av grunnleggerne av Flow Martime Accelator, Marius Selsø Håkonsen, mener Shellock vil tjene godt på å ha basen i Haugesund.

– Når man har fokus på det maritime, er Haugesund mer enn en liten prikk på verdenskartet. Shellock kommer inn i et økosystem av rederier, verft og tjeneste- og utstyrsleverandører til maritim sektor, nasjonalt og internasjonalt, sier han

2020 var et pilotår for Flow, og selv om korona-pandemien kompliserte det hele, forteller Håkonsen at første året har vært en suksess.

– Sammen med partnerne våre, ønsker vi å bygge videre til neste år. Vi håper og tror at vi kan legge til rette for at flere oppstarts- og vekst selskaper kan lykkes her i regionen de neste årene, men at vi også er med på å drive innovasjon og nytenkning for den etablerte maritime industrien, sier han.

– Næringen er litt konservativ

En som håper Flow lykkes med dette, er interesseorganisasjon til hele den norske maritime næringen, Maritimt Forum.

– Jeg ser gjerne at vi hadde lyktes bedre med å få flere oppstartsbedrifter innen maritime næringer. Det gjelder både vår regionen og Norge som helhet, sier daglig leder i Maritimt Forum Haugalandet og Sunnhordland, Sverre Meling jr.

Daglig leder i Maritimt Forum Haugalandet og Sunnhordland, Sverre Meling jr.

Meling sier det ikke er mangel på innovasjon i sektoren, men at store deler av den skjer i etablerte selskaper.

– Om Norge skal fortsatt ha en maritim sektor i verdenstoppen, er man avhengig av at man klarer å rekruttere talenter og skape nye bedrifter, sier han.

Han mener sektoren med fordel kan bli mer åpne og tilgjengelige for gründere som kommer utenfra med et nytt perspektiv.

– Næringen er litt konservativ, men vi ser tegn på at det går riktig vei. Flow er et eksempel på dette , sier Meling jr.

Vil gi tilbake til Haugesund

Selv om Shellock ikke har eksistert lenge, har de to gründere allerede fått annerkjennelse for ideen. De vant pre-inkubator programmet til Santander, en av Europas største banker, og gikk også seirende ut av en konkurranse for å levere nye innovative logistikkløsninger til Panamakanalen.

En av premiene i Flow, er 6 måneder gratis kontorplass i kontorfellesskapet Gründerloftet, sammen med resten av oppstartsmiljøet i Haugesund-regionen.

Carlos Garces håper at de gjennom Shellock kan skape positive ringvirkninger i lokalsamfunnet.

– Vi har allerede begynt å lete etter lokale leverandører av hardware, komponenter og teknologi, sier han.