CEO Bob van Dijk under børsnoteringen av Prosus på Euronext i Amsterdam i 2019.

Forklart: Softbank er vel og bra, men Prosus kan vise seg å bli den ideelle partner for Oda

Teknologiselskapet og storinvestoren Prosus sammenlignes gjerne med japanske Softbank, men det er noen klare ulikheter mellom de to - som gjør matchen med Oda ekstra spennende.

Publisert Sist oppdatert
  • HVA SKJER? Teknologiinvestoren Prosus debuterer i Norge med milliardinvestering i Kolonial (snart Oda).
  • HVORFOR SKAL DU BRY DEG? Verdens største teknologiinvestorer velger en norsk billett inn i omveltningen av en av de største bransjene. Det vil gi ringvirkninger.

Prosus var opprinnelig en avdeling i det sørafrikanske mediekonsernet Naspers, men ble i 2019 skilt ut og børsnotert i Amsterdam. Porteføljen består av små og store nettbaserte forbrukerselskaper, deriblant Delivery Hero, rubrikk-kjempen OLX, Letgo og en betydelig eierandel i kinesiske Tencent.

Noteringen gjorde selskapet til det største av sitt slag i Europa. I dag er Prosus verdt over 150 milliarder euro, og er en av de største teknologiinvestorene i verden.

Nå har det også satt sitt kvalitetsstempel på Kolonial, snart Oda, ved å kjøpe en stor bit av det norske nettmatselskapet i partnerskap med Softbanks Vision Fund.

Giganter gror giganter

Prosus er i bunn og grunn bygget på det som noen ganger omtales som tidenes tech-investering, nemlig satsingen på kinesiske Tencent i 2001. Tencent var den gang bare tre år gammelt. I dag er det et av kinas største teknologiselskaper, og står blant annet bak den populære tjenesten WeChat. Prosus solgte denne uken en andel på to prosent i det kinesiske selskapet, og cashet inn over 14 milliarder euro.

I så måte er en sammenligning med Softbank treffende. Også det slo seg kraftig opp på blinkskudd i tech-sektoren, med tidlige investeringer i Alibaba og Yahoo. Siden har Softbank blitt et av verdens mest omtalte og aktive teknologimiljøer, både innen utvikling og investering, med selskaper som Boston Dynamics og Slack i porteføljen. Den foregående uken har Softbank også satset 24 milliarder kroner på de norske selskapene Autostore og Kolonial/Oda, og er allerede tungt investert i Kahoot.

Men under Techcrunch Disrupt i fjor høst gjorde Prosus- og Nasper-sjef Bob van Dijk et poeng av det som skilte dem fra Softbank; investeringsselskapet har for eksempel ikke en fondsstruktur, og er således en sikrere langsiktig eier - gjerne 20 år, og porteføljen er langt smalere når det kommer til type selskap, selv om den inkluderer både online retail, rubrikk og fintech.

Verdifull inngangsbillett

I Kolonial-avtalen er Prosus med som co-lead. De to kjempene investerer én milliard hver, for eierandeler på 13,3 prosent hver og styreplasser. Selv om det er Prosus som er europeisk, er Softbank langt mer bevandret i norsk teknologi. Prosus har porteføljeselskaper på alle verdens bebodde kontinenter, særlig i Europa, men har inntil nylig ikke vært til stede i Norden. Debuten i nord kom i den siste runden til det finske elsparkesykkelselskapet Wolt, hvor de var blant investorene. Det nærmeste de har kommet Norge, var å tape budkampen om Ebays rubrikkvirksomhet i fjor, for Schibsteds Adevinta, og å samarbeide med Adevinta i et joint venture i Brasil.

Kanskje kan denne investeringen kickstarte en tydeligere satsing i den nordiske regionen, slik Softbanks første billett inn i Kahoot medførte flere norske avtaler, og lokket en rekke andre internasjonale storinvestorer nordover. Ser man på satsingsområdene til selskapet, er det en god match med flere. Tise undersøker mulighetene for internasjonal ekspansjon i mange av områdene Prosus er aktiv i. Og innen fintech er det et vell av norske aktører som gjør seg bemerket og har globale ambisjoner. Ja, og kanskje er dette til og med måten å løse floken med Schibsteds eventuelle tvangssalg av Nettbil på?

Eksperter på marked og bransje

Men først og fremst er det domenekunnskap og kjennskap til markedene Oda må vurdere å ekspandere til, at Prosus kan bidra med.

Særlig langsiktigheten vil komme godt med. Kolonial har i årevis kjempet for mer rettferdige innkjøpspriser i Norge, og må belage seg på noe av det samme når de snart skal bryne seg på dagligvareduopolet i Finland. I Tyskland kan selskapet derimot vente seg en enklere leverandørside, og det er nok herfra en storoffensiv vil komme. I mange markeder vil godene og ulempene ved å være «first mover» også spille inn. Samtidig tyder det meste på at konkurransesituasjonen kan bli veldig tøff på veldig kort tid, blant annet fordi Amazon, Uber og flere andre sterke aktører utforsker deler av det samme markedet.

Prosus er imidlertid villig til å stå i stormen, skal man tro uttalelsene til CEO Bob van Dijk under Techcrunch Disrupt i fjor høst, og gjerne med røde tall, så lenge selskapet brøyter vei i et et hurtig voksende marked.

Følger opp

Et blikk på porteføljen til Prosus, viser også at hjemlevering av mat er et åpenbart satsingsområde for investeringsselskapet, og at de er villig til å følge opp investeringer. I tillegg til Wolt-investeringen, deltok Prosus nylig i en emisjon i indiske Swiggy, som får Oda-avtalen til å blekne til det nærmest usynlige. Restaurantbudtjenesten hentet astronomiske 800 millioner dollar til en verdivurdering på fem milliarder dollar, omtrent sju ganger prisingen til Oda. Samtidig økte selskapet sin eierandel i Delivery Hero, morselskapet til blant andre Foodora (som også eksperimenterer med egne butikker), til 22,24 prosent denne måneden. Delivery Hero er basert i Tyskland, som er markedet Oda planlegger å gå inn i neste år.

Videre har Prosus en rekke porteføljeselskaper innen matlevering basert i ulike østeuropeiske land, deriblant Polen, og kjenner disse markedene godt. Selv har Oda pekt på to potensielle konkurrenter i det lukrative europeiske dagligvaremarkedet. Den ene er Rohlik, som er basert i Tsjekkia. Det andre er Picnic, i Prosus’ eget hjemland Nederland. I stedet trakk investeringskjempen altså billett i norske Oda.

I et ferskt intervju i The New York Times, uttalte Prosus-sjef van Dijk at en god del av atferdsendringen som kom med pandemien, vil bli permanent. Særlig knytter dette seg til automatisering og sømløse kundeopplevelser, og det er her Prosus vil satse sine penger fremover.

Det klinger nok godt i ørene til Oda-sjef Karl Munthe-Kaas, som har lagt tanken om børs på hylla en stund til.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken sto det at Kolonial/Oda-investeringen var den første til Prosus i Norden. Det stemmer ikke. Selskapet deltok nylig i en storemisjon i finske Wolt.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer