Mia Brunell Livfors er administrerende direktør i Axel Johnson-konsernet.

Hun leder Otovos nye storeier, og spør ikke "funker dette på huset mitt på Snarøya"

Axel Johnson AB har enorme finansielle muskler og et eget "war room" for å møte fremtidens utfordringer. Handelskjempen investerer nå tungt i startups, og stilte de riktige spørsmålene til Andreas Thorsheim.

Publisert Sist oppdatert

Fredag ble det klart at solcelle-selskapet ledet av den tidligere Schibsted-toppen Andreas Thorsheim, henter 150 millioner kroner fra det svenske storkonsernet Axel Johnson. Handelskjempen eier blant annet matgiganten Axfood, dagligvarekjeden Hemköp og kjøpesenterkjeden Åhlens, samt butikker som Willys og Kicks, i tillegg til IT- og elektronikklederen Dustin. De siste årene har de vært en av Sveriges mest aktive investorer, og siden 2015 har de gjort over 60 investeringer - mange av dem i tech.

Roser svenskene

Tidligere i år kastet de sitt blikk på Norge og Otovo.

- Axel Johnson kom til oss. De har pekt seg ut solenergi som et forretningsområde de vil ha mye større investeringer i. Det er ledd i deres ambisjon om at 50 prosent av inntektene om ti år skal komme fra virksomhet de i dag ikke eier. Ganske ambisiøst, påpeker Otovo-gründer Andreas Thorsheim overfor Shifter.

Han mener investorene i Stockholm holder svært høyt nivå, særlig sammenlignet med noen av de norske han har møtt opp gjennom tidene.

- Axel Johnson-teamet kom forberedt og pålest. De investerte tid og ressurser i å bli kjent med oss og analysere oss grundig. De stilte alle de intelligente spørsmålene vi bør bli stilt som solenergigründere, ikke sånn «funker dette på huset mitt på Snarøya», som vi noen ganger får, kommenterer Thorsheim.

Fra kull til sol

Det er et av Sveriges mest tradisjonsrike familieselskaper som nå kommer inn på eiersiden i den norske solcelle-startupen. Det hele begynte ganske så fossilt, med import av kull og jern i 1873. Den 29 år gamle Axel Johnson var sønn av en salmaker, og startet businessen som i årenes løp har utviklet seg til å bli et storkonsern innen handel.

Da gründer Axel Johnson døde, tok hans sønn Axel Ax:son Johnson over og utvidet konglomeratet med verdens første dieseldrevne skipsflåte og det første oljeraffineriet i Skandinavia. Deretter gikk det slag i slag, med blant annet import av frukt og grønnsaker, og videre ekspansjon i industrisektoren.

I 1982 fikk konsernet sin første kvinnelige styreleder, Antonia Ax:son Johnson. Utover 80-tallet faset de seg ut av alt som hadde med kull og metaller, og den nye kjernevirksomheten ble handel og butikk.

Tech-generasjonen

Nå i dag er det nok en ny generasjon som leder Axel Johnson. Fortsatt er det en Johnson som er styreleder i selskapet, tross navnet er Caroline Berg datter av Antonia. Nok en gang er selskapet i store endringer:

"Om ti år kommer minst 50 prosent av Axel Johnson bestå av virksomheter som ikke har noe å gjøre med det vi gjør i dag," skriver konsernet på sine hjemmesider.

Som administrerende direktør sitter Mia Brunell Livfors, som ble hentet fra Kinnevik, en annen svensk gigant som blant annet har investert i norske Kolonial.no. Hun uttalte i fjor til nettavisen Dagens Nyheter at man hadde passert det hun kalte "peak butikk".

- Det bygges nye kjøpesentre samtidig som e-handelen er det som vokser og leieprisene er veldig høye. Det er et regnestykke som ikke går helt i hop, sa hun, med klar hentydning til hvorfor Axel Johnson må tenke nytt.

"War room"

I artikkelen som er gjengitt i nettavisen Breakit fortelles det hvordan Axel Johnson-konsernet har opprettet spesial-prosjektet Axinsight. Internt går det under kallenavnet "War room". Det er et samarbeid mellom fem av selskapene i konsernet, der man skal utveksle kunnskap seg i mellom, om alt fra markedsføring og rekruttering til automatisering og robotisering. Målet er å være raskere på ballen og på kort tid teste nye strategier.

De har også opprettet et eget investeringsselskap, Novax, der de jakter hete vekstselskaper både i Sverige og internasjonalt. De går inn med mellom 100 og 300 millioner kroner, vil helst ha en eierandel på mer enn 30 prosent, og fyller gjerne på med mer penger.

Axel Johnson har også et investeringsselskap som retter seg mot startups innen food-tech og retail-tech, D-Ax.

Høyt i handel

Nettavisen Breakit og redaktør Olle Aronsson har dekket flere av raidene til den svenske handelsgiganten.

- I og med at de er hovedeiere i Axfood,er Axel Johnson en av de tyngste investorene i svenske retail-selskaper, i de senere årene også innen e-handel. Der har de lang erfaring og selvfølgelig mye kunnskap, sier redaktør Olle Aronsson i Breakit til Shifter.

Konsernet er imidlertid forholdsvis nye på banen i andre bransjer enn det som har med handel å gjøre, ifølge Breakit-redaktøren.

— De har som mål å bredde seg ut, og har investert i alt fra en forsikringsstartup til en treningsapp. Det er imidlertid for tidlig å si hva track-recorden blir i tech-investeringene.

Kjenner forbrukermarkedet

Det er ikke første gang Axel Johnson-konsernet investerer i noe som har med sol å gjøre. Tidligere har de gått inn i svenske Eneo, en annen startup innen solceller. Forøvrig en god match med Otovo, siden de retter seg inn mot bedriftsmarkedet og offentlig sektor, ikke vanlige husholdninger slik Thorsheim og co gjør.

Aronsson påpeker at Axel Johnson har store finansielle muskler og er dyktige innen forbrukertrender og markedsføring, noe som kan komme Otovo til gode.

- Om man skal skalere opp et selskap og nå ut til mange, kan dette sikkert være en klok partner. Det bør imidlertid nevnes at de ikke har så mye internasjonal erfaring. Deres handelsvirksomhet er i all vesentlighet basert her i Sverige, understreker redaktøren.