Kitemaker-gründer Sigurd Seteklev foran annekset i hagen i hjembyen Halden.

Investoren mente produktet virket lovende og gründerne kjempeflinke, men lurte på om de ikke skulle ha ringt et verft på Vestlandet i stedet

Kitemaker måtte jobbe hardt for å bli forstått av norske investorer.

Publisert Sist oppdatert

Sigurd Seteklev bygger et anneks i hagen. Strengt talt et 35 kvadratmeter lite hus, korrigerer han. Uten innlagt vann, men isolert og støpt med varmekabler.

– Det tar bare altfor lang tid. Jeg er litt sånn at jeg må gjøre ting ordentlig, sier Seteklev om prosjektet han startet på i 2019, samme år han forlot direktør-stillingen i Schibsted til fordel eget selskap sammen med Kevin Simons.

– Vi hadde kommet så langt i hierarkiet at vi ikke lenger hadde lyst på jobbene som lå over oss. Vi ønsket i stedet å eie noe fullt og helt - og slippe all den politikken du ikke kommer unna i store selskaper, sier gründeren fra hagen i hjembyen Halden.

Sigurd Seteklev (42), Halden

  • Gründer av Kitemaker, tidligere strategisjef i eSmart Systems i Halden og produktsjef i Telenor og Schibsted.
  • Kitemaker gikk i år ut av den prestisjetunge Y-Combinator-akseleratoren i Silicon Valley. Foruten akseleratoren gikk også EQT Ventures og SNÖ nylig inn på eiersiden i selskapet, med til sammen to millioner dollar.

«Awesome tool»

Tidligere i år hentet duoen 17 millioner kroner til plattformen som skal gjøre det lettere å bygge produkter digitalt, et konsept som fikk en real salgsboost under pandemien. Kitemaker forener ulike skybaserte verktøy for samhandling, som for eksempel Slack, Figma og GitHub. Målet er å gjøre prosessene enklere og mer effektive for brukerne, herunder utviklere, produktsjefer og designere, blant flere.

– Men det er helt klart mye vanskeligere å bygge et oppstartsselskap enn å lede en avdeling med penger til ethvert initiativ. I hvert fall som førstegangsgründere, og i hvert fall med den type produkt vi leverer. Spesielt her i Norge, sier Seteklev.

Først het det bare Awesome Tool. Da gründerne fikk innpass på StartupLab, byttet de navn til Squad Tool - i mangel på noe bedre, forteller gründeren. Etter et forsøk på å kjøre en ordentlig prosess på navnevalg, ble det et unisont «ja» på Kitemaker.

– Hvis du gjør et søk, finner du oss og én novelle. Det klinger også bra, og oversatt handler det om at vi er et verktøy som gjør jobben litt mer leken, sier Seteklev.

Et verft på Vestlandet

De måtte likevel jobbe ganske hardt for å bli forstått av norske investorer. Seteklev forteller om et tidlig møte med en investor som mente produktet virket lovende og gründerne kjempeflinke, men som lurte på om de ikke heller skulle ha ringt et verft på Vestlandet og hørt hva de kunne gjøre for dem. Typisk norsk, mener han.

– Vi bygger et produkt i et marked med mange store konkurrenter, og vi bygger det i tillegg «bottom up». Det handler om at vi må bygge et produkt som er såpass bra at brukerne av produktet vil ha det inn i selskapet, ikke lederen, sier Seteklev.

Han tror norske investorer rett og slett er uerfarne, og derav skeptiske, til en forretningsmodell som innebærer markedsføring fremfor store kontrakter.

– Å lage en liste over potensielle kunder og finne ut hva de trenger, er kanskje en enkel måte å starte et selskap og få inntekter på. Men det kan fort hende du bygger et dårligere produkt, at du får solgt til maks ti kunder, og der stopper det, sier han.

– Hva svarte du investoren?

– Det husker jeg ikke, men du endrer jo ikke retning på selskapet basert på hva en investor sier. De kommer fra en annen verden og ser ikke nødvendigvis det vi ser.

– Hva er det norske investorer ikke forstår?

– Jeg tror alle forstår markedet, behovet og problemet, men det er nok en mangel på erfaring rundt «consumer»-tankegang her i Norge, selv om vi har fått noen norske eksempler nå, sier Seteklev og nevner Whereby, Kahoot og Sanity.

Han understreker at det gjelder typisk tidligfase-investorer og ikke «seed»-investorer som for eksempel SNÖ og Alliance.

Flytteplaner

Gründerne diskuterte tidlig mulighetene for å flytte selskapet ut av landet, for eksempel til Silicon Valley, der gründerne ennå har til gode ikke å bli forstått.

Pandemi, familie og kostnadene pauset imidlertid de helt store planene.

– Vi tenkte også at vi fint kunne bygge selskapet enda litt videre herfra. Uansett har Covid-19 gjort at det å være fysisk til stede nå er mindre viktig, sier Seteklev.

Kitemaker deltok i år på en digital utgave av den prestisjetunge og Silicon Valley-baserte akseleratoren Y-Combinator, der det viktigste de lærte var å fokusere.

– Vi hadde en liten brukergruppe som likte produktet godt, og så måtte vi finne ut hvordan vi kunne skalere opp dette, sier Seteklev.

Han forteller videre at det overordnet handler om å ha en tett dialog med hundrevis av brukere, for eksempel på Slack, finne ut hvilke problemer de har, og så bygge noe som forsøker å løse dette.

– Det er jo veldig velkjent, hvordan du bygger et produkt, men det er også mange fallgruver. Kanskje får du feil informasjon eller går i feil retning. En tilbakemelding er jo en blanding av opplevelser og ideer brukerne selv har, sier Seteklev.

Stor effekt

Arbeidet underveis i akseleratoren resulterte i et hopp på over 1100 aktive team på plattformen.

– Det hadde stor effekt å være med der. Vi er langt ifra mål ennå, men mye har løst seg takket være dem, og så er det et bra signal å ha dem med oss, sier Seteklev.

Sammen med EQT Ventures og SNÖ, investerte akseleratoren også i det norske selskapet, til sammen 17 millioner kroner.

Kitemaker er i dag tre fulltidsansatte, i tillegg til et par på deltid.

– I et oppstartsselskap skulle man alltid ønske man var flere, men det er ikke alltid at det å legge til mennesker betyr at du beveger deg så mye fortere, sier Seteklev.

Derfor er planen at de ikke skal rekruttere flere - før det virkelig er et behov.

– Vi har ikke fått den helt super-eksplosive veksten ennå, så det å holde teamet lite til man har fått en skikkelig "hockey stick", tror jeg er bra. Det gjør det lettere å endre seg også, helt til det faktisk er mangelen på folk som begrenser veksten.

Holder teamet lite

Han viser til det amerikanske selskapet bak arbeidsverktøyet Notion som tidlig ansatte flere personer, og da de fant ut at de måtte gjøre store endringer på produktet, ble alle sagt opp, og gründerne jobbet videre i to år helt alene.

Les historien om Notion her.

– Hvis du har fått inn investorer og litt penger, tror jeg det er veldig lett å ansette for mange for fort. Det er også den største feilen Y-Combinator mener mange gjør; bruker opp pengene for fort, sier Seteklev som selv planlegger å bli fem fulltidsansatte i løpet av kort tid.

Annekset i hagen skal bli et oppholdsrom for hele barnefamilien, i tillegg til et kortreist kontor for gründeren. Seteklev er bestemt på at Kitemaker skal være et remote-selskap, men innrømmer at diskusjonen om lokasjon fortsatt er der.

– For oss har dialogen gått fra Silicon Valley til Miami eller New York, sier han.

– Men det blir i så fall enten via ansettelse, eller at noen er der en del av tiden, eller hele tiden, sier Seteklev.